PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Ekonomika ve vzdělávání - OKNU1U104A
Anglický název: Economy in Education
Zajišťuje: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 10 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (48)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Vyučující: PhDr. Roman Liška, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Roman Liška, Ph.D. (10.09.2023)
Předmět nahlíží na vzdělávání z pohledu ekonomie. Nejde přitom pouze o seznámení studentů s finančními toky, s modelem financování školství, ale v prvé řadě o pohled na vzdělávání a vzdělání jako hodnotu, investici, která souvisí jak s prosperitou jedince či firmy a je či může být akcelerátorem ekonomické prosperity celé společnosti. Studenti se seznámí i s principy efektivity ve vazbě na kvalitu vzdělávání.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Roman Liška, Ph.D. (10.09.2023)

Studium se opírá o prezenční výuku dle sylabu a předpokládá i samostudium v dostatečném rozsahu a plnění zadaných distančních aktivit.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Roman Liška, Ph.D. (10.09.2023)

Povinná literatura:

LIŠKA, R. Ekonomika ve vzdělávání. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2019. 

STIGLITZ, J. E. Ekonomie veřejného sektoru. Praha: Grada, 1997. ISBN 80-716-9454-1.

ZEMAN, P. Ekonomika, financování a účetnictví škol. Studijní texty. Praha: CŠM, 2017.

Doporučená literatura:

FILIPOVÁ, L. Lidský kapitál a jeho efektivní využití jako zdroj ekonomického růstu v České republice. Praha: Národohospodářský ústav Josefa Hlávky, 2008. Studie (Národohospodářský ústav Josefa Hlávky). ISBN 80-867-2938-9.

PICHANIČOVÁ, Ludmila. Ekonomika vzdělávání [online]. Praha: VŠCHT, 2015, 42 s. [cit. 2018-01-31]. Dostupné z:

https://kuhv.vscht.cz/files/uzel/0017037/Kone%C4%8Dn%C3%A1%20verze%20textu%20Ekonomika%20vzd%C4%9Bl%C3%A1v%C3%A1n%C3%AD%20-%20final.pdf?redirected.

STUTELY, R. Průvodce ekonomickými ukazateli: jak porozumět ekonomii. Praha: Scientia, 2002. ISBN 80-718-3278-2.

URBÁNEK, V., MARŠÍKOVÁ, K., HLÍNOVÁ, M. Lidský kapitál a očekávaná návratnost investice do vysokoškolského vzdělání v České republice a v zemích Evropské unie. Závěrečná zpráva z výzkumu. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2005. 210 s. ISBN 80-7372-024-8.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Roman Liška, Ph.D. (10.09.2023)

Hlavní témata předmětu:

1. Legislativa a nástroje finančního řízení 2. Manažerské informace3. Základy financí 4. Náklady a finanční rozhodovávání 5. Vzdělávání jako veřejný statek 6. Zdroje a možnosti vzdělávání 7. Lidský kapitál, vzdělávání a konkurenceschopnost 8. Makroekonomické vztahy 9. Zákonitosti vztahů mezi vzděláváním a ekonomikou 10. Vzdělávání a ekonomický růst 11. Investice do vzdělání a jejich návratnost 12. Ekonomika vzdělávacího procesu 13. Kompetence zřizovatelů při financování škol 14. Rozpočet škol a jeho součásti 15. Odměňování ve školství 16. Finanční kontrola ve školství 17. Aktuální změny a problémy v ekonomice vzdělávání

 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Roman Liška, Ph.D. (10.09.2023)
ústní zkouška vedená prezenčně.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK