Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (29.10.2022)
Cílem předmětu je zprostředkovat studentům zkušenosti z praktického působení na středních všeobecně vzdělávacích a středních odborných školách, které v rámci společného vzdělávání zajišťují podporu žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v běžných třídách. Studenti budou uplatňovat své teoretické znalosti z přednášek a seminářů a své vlastní zkušenosti žáka/ studenta budou porovnávat s realitou profese učitele SŠ. Souvislá praxe na SŠ bude probíhat ve formě základní orientace a hospitace ve vybraných předmětech a přípravy podpůrných materiálů a inkluzivních aktivit pro žáky. Student pro souvislou praxi volí jednu střední školu, na níž se podrobně seznamuje také s chodem školního poradenského pracoviště. V průběhu praxe na základě observace a rozhovorů písemně reflektuje náplň práce třídního učitele, školního speciálního pedagoga, metodika prevence, výchovného poradce, školního psychologa, sociální pracovnice dle disponibility těchto pracovních pozic na vybrané střední škole. Požadují se vytvořená portfolia ze souvislé praxe na SŠ a doložení písemných reflexí v Moodle prostředí.
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (05.09.2023)
The aim of the subject is to provide students with practical experience in secondary general education and secondary vocational schools, which, within the framework of joint education, provide support for pupils with special educational needs in regular classes. Students will apply their theoretical knowledge from lectures and seminars and compare their own experiences as a pupil/student with the reality of the profession of a secondary school teacher. Continuous practice at the secondary school will take place in the form of basic orientation and supervision in selected subjects and preparation of supporting materials and inclusive activities for pupils.
Deskriptory
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (17.09.2023)
Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 120 hodinám.
Přímá výuka:
· seminář 12 hodin
· praxe 24 hodin
Příprava:
· zpracování úkolů a práce se studijními materiály 64 hodin
Seminární práce a příprava na zápočet: 20 hodin celkem
Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (29.10.2022)
PIPEKOVÁ, J., BARTOŇOVÁ, M., MAGEROVÁ,J., ŘEHULKA,E.,VIKTORIN, J.,VÍTKOVÁ, M. Školní speciální pedagog a školní psycholog v inkluzivní škole a možnosti jejich spolupráce s interními a externími subjekty. Brno: Masarykova univerzita, 2019. 101 s. ISBN 978-80-210-9310-2. PUŠKINOVÁ, M. Plán činnosti výchovného poradce a školního metodika prevence ve 2. pololetí školního roku 2018/2019. Školní poradenství v praxi: nový odborný časopis pro poradenské pracovníky. Praha: Wolters Kluwer, 2019, 6(1), 18-21. ISSN 2336-3436. STODŮLKOVÁ, E., ZAPLETALOVÁ, E. Pedagogika pro střední školy. Beroun: Machart, 2011. ISBN 978-80-87517-22-2. ŠTOČEK, M. Rukověť výchovného poradce a školního metodika prevence: střední škola. 21. vydání, verze 1.2016. Nový Bydžov: aTre,2016.
Sylabus
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (05.09.2023)
Souvislá praxe na SŠ bude probíhat ve formě základní orientace a hospitace ve vybraných předmětech a přípravy podpůrných materiálů a inkluzivních aktivit pro žáky.
Student pro souvislou praxi volí jednu střední školu, na níž se podrobně seznamuje s chodem školního poradenského pracoviště, s přípravou a realizací preventivních programů.
Pozornost je zaměřena na vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných, na začleňování žáků s OMJ, genderové otázky v prostředí střední školy.
V průběhu praxe na základě observace a rozhovorů písemně reflektuje náplň práce třídního učitele, školního speciálního pedagoga, metodika prevence, výchovného poradce, školního psychologa, sociální pracovnice dle disponibility těchto pracovních pozic na střední škole.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (29.10.2022)
Absolvování souvislé pedagogické praxe v požadovaném rozsahu - přesné vymezení obsahu a rozsahu je uvedeno v moodle.
Studenti odevzdávají materiály (tvoří Portfolio) do moodle. Účastní se společných reflexí.