Poslední úprava: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D. (08.02.2022)
Předmět poskytuje studentům orientaci v speciálně pedagogickém poradenství a diagnostice, především ve vztahu ke školnímu věku jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami.
Poslední úprava: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D. (08.02.2022)
The course provides students with an orientation in special pedagogical counseling and diagnostics, especially in relation to the school age of individuals with special educational needs.
Deskriptory
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (09.02.2022)
Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 78 hodinám.
Přímá výuka: 10 hodin
Příprava: - samostudium odborné literatury 28 hodin
- zpracování úkolů a příprava na semináře 20 hodin
Seminární práce, příprava na zkoušku a zkouška: 20 hodin celkem
V případě distanční výuky budeme pracovat v aplikaci MS Teams, studenti obdrží včas odkaz. Dále bude využíván systém podpory studia Moodle
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D. (08.02.2022)
JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Neklidné a nesoustředěné dítě ve škole a v rodině. Praha: Grada Publishing, a. s., 2010. ISBN 978-80-247-2697-7.
LANGMEIER, J. KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9.
MERTIN, V., KREJČOVÁ, L. a kol. Výchovné poradenství. Wolters Kluwer, 2013. ISBN 978-80-7478-356-2.
MERTIN, V., KREJČOVÁ, L. a kol. Problémy s chováním ve škole - jak na ně: individuální výchovný plán. Vyd. 1. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2013. ISBN 978-80-7478-026-4.
POKORNÁ, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Vydání čtvrté. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-817-3.
SVOBODA, M (ED.), KREJČÍŘOVÁ, D., VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-566-0.
VÁGNEROVÁ, M., KLÉGROVÁ, J. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1538-7.
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D. (28.01.2023)
1. Systém poradenství v České republice
2. Služby školního speciálního pedagoga a principy fungování školního poradenského pracoviště
3. Poskytování podpůrných opatření ve vzdělávání žáků se SVP (úpravy organizace, metod, hodnocení, kompenzační a speciální pomůcky, personální podpora)
4. Oblasti speciálně pedagogické diagnostiky ve vazbě na školní věk
- diagnostika a reedukace specifických poruch učení
- diagnostika a intervence ve vazbě na chování žáků
- dynamická diagnostika
- diagnostika klimatu třídy
- diagnostika potřeb při učení
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D. (08.02.2022)