Poslední úprava: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (15.06.2018)
Výuka v předmětu je zaměřena na základní vymezení a terminologii kvalitativního výzkumu, seznamuje studenty s přípravou kvalitativně orientovaného výzkumného projektu, možnostmi volby výzkumného vzorku a základními metodami tvorby a fixace dat.
Poslední úprava: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (29.10.2019)
The course focuses on the basic definition and terminology of qualitative research, acquaints students with the preparation of a qualitatively oriented research project, research sample options and basic methods of data creation and fixation.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (15.06.2018)
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními charakteristikami kvalitativního výzkumu a možnostmi kvalitativního zkoumání ve (speciálně)pedagogické praxi.
Literatura -
Poslední úprava: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (15.06.2018)
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozšířené vydání, Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0. HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 2., aktualizované vydání, Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-468-4. MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: GradaPublishing, 2006. ISBN 80-247-1362-4. REICHEL, J. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Praha: GradaPublishing, 2009. ISBN 978-80-247-3006-6. STRAUSS, A.L., CORBIN, J. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Brno: Sdružení Podané ruce, 1999. ISBN 80-85834-60-X.
Poslední úprava: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (29.10.2019)
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. [Introduction to Educational Research]. 2., rozšířené vydání, Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0. HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. [Qualitative research: basic theories, methods and applications.] 2., aktualizované vydání, Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-468-4. MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. [Qualitative Approach and Methods in Psychological Research.] Praha: GradaPublishing, 2006. ISBN 80-247-1362-4. REICHEL, J. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. [Chapters of Social Research Methodology.] Praha: GradaPublishing, 2009. ISBN 978-80-247-3006-6. STRAUSS, A.L., CORBIN, J. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. [Basics of qualitative research: procedures and techniques of grounded theory methods.] Brno: Sdružení Podané ruce, 1999. ISBN 80-85834-60-X.
Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (15.06.2018)
Předmět obsahuje tato základní témata:
1) Základní terminologie (výzkum, metodologie, vědecká teorie, paradigma), účel výzkumu, typy výzkumu, kvalitativní výzkum - definice, plán výzkumného projektu (výzkumný problém/cíl, výzkumné otázky, práce s literaturou, volba výzkumných nástrojů, definice výzkumného vzorku, realizace výzkumu – sběr a analýza dat, vyhodnocení, zpracování zprávy z výzkumu).
2) Filozofické základy kvalitativního výzkumu (fenomenologie, etnografie, hermeneutika), charakteristické rysy kvalitativního výzkumu, zajištění kvality výzkumu, triangulace, etické zásady výzkumu. Zpracování výsledků výzkumu formou kvalifikační práce. Výběr výzkumného vzorku pro kvalitativní výzkum, princip teoretické saturace.
3) Metody tvorby dat v kvalitativním výzkumu. Interview (strukturované, semistrukturované, nestrukturované, narativní), typy otázek, skupinové interview, skupinová diskuze, ohnisková skupina. Pozorování, strategie pozorování (dělení dle strukturovanosti, otevřenosti a participace), záznam dat z pozorování. Další techniky tvorby dat v kvalitativním výzkumu: dotazník, technika kritických událostí, technika myšlení nahlas, komentování videozáznamů, analýza dokumentů.
4) Metody fixace dat. Techniky transkripce. Systematizace a analýza dat: Otevřené kódování, rámcová analýza, metoda zakotvené teorie. Případová studie a její varianty (intristní, instrumentální, kolektivní). Smíšený výzkum – varianty kombinace kvalitativních a kvantitativních postupů.
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (15.06.2018)
Aktivní účast na výuce (min. 70%), zpracování a obhájení seminární práce.
Poslední úprava: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (29.10.2019)
Active participation in lessons (min. 70%), elaboration and defense of seminar work.