Poslední úprava: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (01.02.2020)
Předmět seznamuje studenty se základními prostředky alternativní a augmentativní komunikace.
Poslední úprava: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (01.02.2020)
The course introduces students to the basic means of alternative and augmentative communication.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (01.02.2020)
Cílem předmětu je poskytnout studentům základní přehled systémů alternativní a augmentativní komunikace ve vztahu ke konkrétním komunikačním potřebám uživatelů s narušenou komunikační schopností.
Poslední úprava: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (01.02.2020)
The aim of course is to introduce students to basic overview of AAC systems in relation to individual communicative needs of users with communication ability disorders.
Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (03.02.2021)
Vzhledem k aktuální epidemiologické situaci bude výuka předmětu probíhat distančně dle rozvrhu na platformě Google Meet (příp. MS Teams a/nebo MOODLE) na linku, který bude studentům zaslán před výukou e-mailem. Materiály ke studiu a prezentace budou studentům zaslány taktéž e-mailem.
Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (02.02.2019)
BENDOVÁ, P. Alternativní a augmentativní komunikace. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-508-0.
FROST, L., BONDY, A. Vizuální komunikační strategie v autismu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2053-1.
HEMZÁČKOVÁ, K., PEŠKOVÁ, J. První čtení (učební pomůcka pro alternativní výuku čtení s využitím globální metody). Praha, Parta, 1998.
HEMZÁČKOVÁ, K., PEŠKOVÁ, J., JIŘÍK, J. První čtení. Praha: Parta, 1998. ISBN 80-85989-31-X.
HOUSAROVÁ, B. Alternativní a augmentativní komunikace. Liberec: TUL, 2011. ISBN 978-80-7372-789-5.
JANOVCOVÁ, Z. Alternativní a augmentativní komunikace: učební text. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2003. ISBN 80-210-3204-9.
JANOVCOVÁ, Z. Alternativní a augmentativní komunikace: učební text. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2010. ISBN 97-880-21051-86-7.
KLENKOVÁ, J. Augmentativní a alternativní komunikace. In Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998, s. 58–62. ISBN 80-85931-51-6.
KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha: Grada, 2006. ISBN 978-80-247-1110-2.
KNAPCOVÁ, M. Výměnný obrázkový komunikační systém – VOKS. Praha: IPPP ČR, 2005. ISBN 80-86856-07-0.
KNAPCOVÁ, M. Výměnný obrázkový komunikační systém. Speciální pedagogika, roč. XIII. č. 3, s. 199–203, 2003.
KUBOVÁ, L. Alternativní komunikace, cesta ke vzdělávání těžce zdravotně postižených dětí. Praha: Tech-Market, 1996. ISBN 80-902134-1-3.
KUBOVÁ, L. Piktogramy. Metodická příručka. Praha: TECH-MARKET, 1997. ISBN 80-86114-00-7.
KUBOVÁ, L. Řeč obrázků: Piktogramy. 1. vydání, Praha: Parta, 2011. ISBN 978-80-7320-175-3.
KUBOVÁ, L., HEMZÁČKOVÁ, K. Čteme obrázky: komunikační systém tvořený návodnými kresbami: procesní schémata. Praha: Parta, 2011. 978-80-7320-055-8.
KUBOVÁ, L., PAVELOVÁ, Z., RÁDKOVÁ, Z. Znak do řeči. Praha: TECH-MARKET, 1999. ISBN 80-86114-23-6.
KUBOVÁ, L., ŠKALOUDOVÁ, R. Znak do řeči. 1. vydání, Praha: Parta, 2012. ISBN 978-80-7320-178-4.
LAUDOVÁ, L. Alternativní a augmentativní komunikace. In ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA a kol. Klinická logopedie. Praha: Portál, s. 561–576, 2003. ISBN 80-7178-546-6.
LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-572-5.
ŠAROUNOVÁ, J. Metody alternativní a augmentativní komunikace. 1. vyd. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0716-0.
Vybrané bakalářské a diplomové práce.
Poslední úprava: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (01.02.2020)
BENDOVÁ, P. Alternativní a augmentativní komunikace. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-508-0.
FROST, L., BONDY, A. Vizuální komunikační strategie v autismu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2053-1.
HEMZÁČKOVÁ, K., PEŠKOVÁ, J. První čtení (učební pomůcka pro alternativní výuku čtení s využitím globální metody). Praha, Parta, 1998.
HEMZÁČKOVÁ, K., PEŠKOVÁ, J., JIŘÍK, J. První čtení. Praha: Parta, 1998. ISBN 80-85989-31-X.
HOUSAROVÁ, B. Alternativní a augmentativní komunikace. Liberec: TUL, 2011. ISBN 978-80-7372-789-5.
JANOVCOVÁ, Z. Alternativní a augmentativní komunikace: učební text. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2003. ISBN 80-210-3204-9.
JANOVCOVÁ, Z. Alternativní a augmentativní komunikace: učební text. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2010. ISBN 97-880-21051-86-7.
KLENKOVÁ, J. Augmentativní a alternativní komunikace. In Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998, s. 58–62. ISBN 80-85931-51-6.
KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha: Grada, 2006. ISBN 978-80-247-1110-2.
KNAPCOVÁ, M. Výměnný obrázkový komunikační systém – VOKS. Praha: IPPP ČR, 2005. ISBN 80-86856-07-0.
KNAPCOVÁ, M. Výměnný obrázkový komunikační systém. Speciální pedagogika, roč. XIII. č. 3, s. 199–203, 2003.
KUBOVÁ, L. Alternativní komunikace, cesta ke vzdělávání těžce zdravotně postižených dětí. Praha: Tech-Market, 1996. ISBN 80-902134-1-3.
KUBOVÁ, L. Piktogramy. Metodická příručka. Praha: TECH-MARKET, 1997. ISBN 80-86114-00-7.
KUBOVÁ, L. Řeč obrázků: Piktogramy. 1. vydání, Praha: Parta, 2011. ISBN 978-80-7320-175-3.
KUBOVÁ, L., HEMZÁČKOVÁ, K. Čteme obrázky: komunikační systém tvořený návodnými kresbami: procesní schémata. Praha: Parta, 2011. 978-80-7320-055-8.
KUBOVÁ, L., PAVELOVÁ, Z., RÁDKOVÁ, Z. Znak do řeči. Praha: TECH-MARKET, 1999. ISBN 80-86114-23-6.
KUBOVÁ, L., ŠKALOUDOVÁ, R. Znak do řeči. 1. vydání, Praha: Parta, 2012. ISBN 978-80-7320-178-4.
LAUDOVÁ, L. Alternativní a augmentativní komunikace. In ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA a kol. Klinická logopedie. Praha: Portál, s. 561–576, 2003. ISBN 80-7178-546-6.
LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-572-5.
ŠAROUNOVÁ, J. Metody alternativní a augmentativní komunikace. 1. vyd. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0716-0.
Vybrané bakalářské a diplomové práce.
Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (01.02.2020)
Tematické okruhy:
Vymezení problematiky alternativní a augmentativní komunikace
Klasifikace systémů alternativní a augmentativní komunikace
Výhody a nevýhody využití prostředků AAK
Charakteristika vybraných systémů AAK
Systémy bez pomůcek (Znak do řeči, MAKATON, český znakový jazyk, příklady dalších systémů)
Systémy s pomůckami (předmětová komunikace, komunikace s využitím fotografií, obrázků a piktogramů, PECS – Picture Exchange Communication System, VOKS – Výměnný obrázkový komunikační systém, systém Bliss, metoda globálního čtení, metoda sociálního čtení, příklady dalších systémů)
Facilitovaná komunikace
Technické pomůcky, využití speciálního hardware a software v oblasti AAK
Využití prostředků alternativní a augmentativní komunikace v rámci logopedické intervence, konkretizace užití systémů AAK u vybraných uživatelů AAK
Poslední úprava: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (01.02.2020)
Tematické okruhy:
Vymezení problematiky alternativní a augmentativní komunikace
Klasifikace systémů alternativní a augmentativní komunikace
Výhody a nevýhody využití prostředků AAK
Charakteristika vybraných systémů AAK
Systémy bez pomůcek (Znak do řeči, MAKATON, český znakový jazyk, příklady dalších systémů)
Systémy s pomůckami (předmětová komunikace, komunikace s využitím fotografií, obrázků a piktogramů, PECS – Picture Exchange Communication System, VOKS – Výměnný obrázkový komunikační systém, systém Bliss, metoda globálního čtení, metoda sociálního čtení, příklady dalších systémů)
Facilitovaná komunikace
Technické pomůcky, využití speciálního hardware a software v oblasti AAK
Využití prostředků alternativní a augmentativní komunikace v rámci logopedické intervence, konkretizace užití systémů AAK u vybraných uživatelů AAK
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (01.02.2020)
Písemný test (úspěšnost – 75 %, test je možné 1x opakovat).
Docházka (80 %)
Zpracování a prezentace seminární práce a zadaných úkolů.
Poslední úprava: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (01.02.2020)
Written test (pass – 75 %, 1 resits).
Attendance (80 %)
Presentation of seminary paper and fulfilled tasks.