Poslední úprava: Ing. Jaroslav Novák, Ph.D. (08.11.2022)
Předmět se zabývá vybranými tématy týkajícími se oblasti zpětnovazebních výukových informací a vytváření podmínek pro jejich efektivní vytváření a zpracování.
Cílem předmětu je vytvořit u studentů systémově komplexní pohled na problematiku analýzy výukových informací, informovat o aktuálních informačně nabitých a formujících edukačních metodách a možnostech adekvátně vedené výuky, naučit používat vybrané analytické metody zpracování pedagogických dat.
Mezi stěžejní témata předmětu Analýza výsledků výuky patří: Proměny ve vzdělávacím prostředí, subjektivita v pedagogickém pozorování a hodnocení; Hodnocení a sebehodnocení žáka, autonomie; podporující výukové metody, formativní výuka a hodnocení; Didaktické informace a pedagogická data – zpracování a kvalitativní přístupy k analýze dat, informační význam hodnocení; Možnosti hodnocení žáka, strukturované hodnocení, kriteriální hodnocení, škály, známky, klasifikace; Didaktické testy a jejich specifika; Třídní klima, sociometrie; Portfolia (žákovské a učitelské), elektronické portfolio, technologická řešení; Programové aplikace pro zpracování dat; Informační systémy, administrativní systémy školy, pedagogický informační systém; Školní informační systémy a práce s daty.
Poslední úprava: Ing. Jaroslav Novák, Ph.D. (08.11.2022)
The subject deals with selected topics related to the field of feedback teaching information and the creation of conditions for their effective creation and processing. The aim of the subject is to create a systemically comprehensive view of the issue of the analysis of educational information in students, to inform about current informative and formative educational methods and the possibilities of adequately conducted teaching, to teach them to use selected analytical methods of pedagogical data processing. Key topics of the course Analysis of teaching results include: Changes in the educational environment, subjectivity in pedagogical observation and evaluation; Pupil assessment and self-assessment, autonomy; supportive teaching methods, formative teaching and assessment; Didactic information and pedagogical data - processing and qualitative approaches to data analysis, informative value of assessment; Pupil assessment options, structured assessment, criterion assessment, scales, marks, classification; Didactic tests and their specifics; Classroom climate, sociometry; Portfolios (student and teacher), electronic portfolio, technological solutions; Software applications for data processing; Information systems, school administrative systems, pedagogical information system; School information systems and work with data.
Deskriptory
Poslední úprava: Ing. Jaroslav Novák, Ph.D. (08.11.2022)
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky – 30 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení – 30 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe – 0 hodin
Samostudium literatury (za semestr) – 10 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) – 10 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) – 30 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce – 10 hodin
Příprava na zápočet – 0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška – 15 hodin
Literatura
Poslední úprava: Ing. Jaroslav Novák, Ph.D. (08.11.2022)
ČAPEK, R. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnotících metod. Praha: Grada, 2015.
ČAPEK, R. Líný učitel: cesta pedagogického hrdiny. Praha: Raabe, 2018.
GILLNEROVÁ, I., KREJČOVÁ, L. Sociální dovednosti ve škole. Praha: Grada, 2012.
GINNIS, P. Efektivní výukové nástroje pro učitele - Strategie pro zvýšení úspěšnosti každého žáka. Praha: Universum, 2019.
JEŘÁBEK, O., BÍLEK, M. Teorie a praxe tvorby didaktických testů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010.
KREJČOVÁ, L., MERTIN, V. Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. Praha: Wolters Kluwer, 2016.
LAUFKOVÁ, V., STARY, K. a kol. Formativní hodnocení ve výuce. Portál: Praha 2016.
NOVÁK, J. Možnosti výpočetního zpracování klasifikace. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014.
SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999.
TOMKOVÁ, A. Portfolio v perspektivě reflektivně pojatého vzdělávání učitelů. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2018.
TRUNDA, J. Profesní portfolio učitele – Soubor metod k hodnocení a sebehodnocení. Praha: Národní ústav vzdělávání, 2012.
Materiály a soubory předávané v průběhu semestru.
Odkaz na studijní opory: https://moodle.it.pedf.cuni.cz/course/view.php?id=1905
Sylabus
Poslední úprava: Ing. Jaroslav Novák, Ph.D. (08.11.2022)
Témata předmětu Analýza výsledků výuky:
Proměny ve vzdělávacím prostředí, subjektivita v pedagogickém pozorování a hodnocení;
Hodnocení a sebehodnocení žáka, autonomie; podporující výukové metody, formativní výuka a hodnocení;
Didaktické informace a pedagogická data – zpracování a kvalitativní přístupy k analýze dat, informační význam hodnocení;
Možnosti hodnocení žáka, strukturované hodnocení, kriteriální hodnocení, škály, známky, klasifikace;