PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Pedagogická praxe - OKN03N411C
Anglický název: Teaching Practice
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: oba
E-Kredity: 3
Rozsah, examinace: 0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 6 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: Mgr. et Mgr. Irena Hanyš Holemá, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (14.04.2021)
Cílem kurzu je propojit získané vědomosti, dovednosti a samostatně připravit, zrealizovat a evaluovat větší úseky vzdělávací práce v předškolním zařízení. Cílem praxe je prokázat schopnost samostatně odborně pracovat s dětmi předškolního věku. Stěžejním úkolem dvoutýdenní pedagogické praxe je příprava a realizace konkrétních úseků vzdělávací práce, jejich následná reflexe s důrazem na sebereflexi. Studenti budou respektovat individuální vzdělávací potřeby dětí, diferenciovat práci s heterogenní skupinou dětí v MŠ, zohlední vzdělávací kontext v dané třídě ve vztahu k ŠVP a TVP, uplatní komplexní a integrovaný přístup k plánování, realizaci a evaluaci pedagogické práce. Budou cíleně pozorovat a podporovat kvalitu volné hry dětí. V činnostech budou klást důraz na vlastní aktivitu dítěte a pluralitu vzdělávacích metod a forem podporujících participaci dětí na edukačních procesech. Vědomě budou zaujímat pozici partnera a facilitátora ve vzdělávání dítěte. Budou rozvíjet kooperaci s dalšími pedagogy ve třídě i interakce s rodiči. Budou sledovat přístupy k dokumentaci pedagogické práce s jejím využitím pro podporu dětí a přesahem do interakce s rodiči. Témata: 1) Rozvíjení osobitého učitelského přístupu studentů a rozvíjení individuálního vnitřního modelu žádoucích pedagogických kompetencí. 2) Příprava, realizace a reflexe vlastního tematického celku či projektu v MŠ (vzdělávací práce v rozsahu 2 týdnů). 3) Reflexe a sebereflexe v profesním růstu učitele/učitelky v předškolním vzdělávání (konfrontace reflexe, vlastní intervence, impulz k individuálním změnám v oblasti profesních dovedností).
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (10.03.2023)

Studenti budou realizovat pedagogickou praxi na FMŠ nebo na MŠ, kde působí v roli pedagoga. Budou reflektovat nabyté teoretické poznatky a ověřovat své profesní kompetence v interakci s dalšími studenty, učiteli na MŠ a FMŠ a vedoucím kurzu. Studenti budou studovat literaturu vztahujícíc se k tématům praxe. Zpracování svých úkolů budou vkládat do Moodle, kde pro ně bude rovněž studijní literatura, videa z praxe a další metodické materiály.

Vyčíslení studijní zátěže: 6h přímá výuka, 12h příprava na výuku, 15h samostudium literatury, 10h práce se studijními materiály, 20h plnění průběžných úkolů, 15h seminární práce, 5h příprava na zápočet. Celkem 83h. 

Vybraní studenti se účastní studijní stáže na Katolické univerzitě v Ružomberku, která je realizovaná v rámci projektu Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK, CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016093.

Účastnící stáže plní požadavky předmětu formou aktivní účasti na stáži a zpracováním zprávy ze stáže. Nebo, pokud by to nebylo možné: Do studijní zátěže studentů - účastníků stáže bude započítána aktivní účast na stáži a zpracování zprávy ze stáže.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (14.04.2021)

KREJČOVÁ, Věra, POCHE KARGEROVÁ, Jana a SYSLOVÁ, Zora. Individualizace v mateřské škole. Vydání první. Praha: Portál, 2015. 182 stran. ISBN 978-80-262-0812-9.

MERTIN, V., GILLNEROVÁ, I.: Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha, Portál 2003. ISBN 80-7178-799-X.

MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2018.

SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Manuál k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy. 2. vyd. V Praze: Výzkumný ústav pedagogický, 2005 [i.e. 2006]. 34 s. ISBN 80-87000-01-3.

SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Autoevaluace mateřské školy: metodická příručka k vlastnímu hodnocení. Dotisk 1., upr. vyd. [i.e. 2. vyd.]. V Praze: Výzkumný ústav pedagogický, 2010. 44 s. ISBN 978-80-87000-32-8.

SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Pedagogické hodnocení v pojetí RVP PV: metodika pro podporu individualizace vzdělávání v podmínkách mateřské školy. Dotisk 1., upr. vyd. [i.e. 2. vyd.]. V Praze: Výzkumný ústav pedagogický, 2010. 48 s. ISBN 978-80-87000-34-2.

SYSLOVÁ, Z., CHALOUPKOVÁ, L. Rámec profesních kvalit učitele mateřské školy. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7882-6.

SYSLOVÁ, Zora et al. Didaktika mateřské školy. 1. vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2019. 252 stran. Řízení školy. ISBN 978-80-7598-276-6.

SYSLOVÁ, Zora. Profesní kompetence učitele mateřské školy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2013. 158 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4309-7.

ŠMELOVÁ, Eva a kol. Didaktika předškolního vzdělávání. Vydání první. Praha: Portál, 2018. 229 stran. ISBN 978-80-262-1302-4.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK