PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktické přístupy k společenskovědnímu vzdělávání - OKN03N104A
Anglický název: Didactic Approaches to Social Science Education
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Iva Beránková
doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (09.01.2023)
Cílem předmětu je vybavit studující znalostmi a dovednostmi, jak rozvíjet u dětí předškolního věku historické myšlení, schopnost vnímat své okolí, kulturní specifika a odlišnosti. Předmět usiluje o rozvoj dosavadních znalostí studentů z oblasti strategií a metod efektivních pro společenskovědní vzdělávání předškolních dětí (porovnávání a jednoduchá analýza artefaktů, rozhovor s rodinným příslušníkem, pozorování chování lidí).
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (16.01.2023)

Vyčíslení studijní zátěže:

Přímá výuka

Příprava na výuku

8h za semestr
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 45 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 0 minut
Samostudium literatury (za semestr) 8 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 4 hodiny
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 4 hodiny
Plnění předmětu
Seminární práce 24 hodin
Příprava na zápočet 3 hodiny

Stručný popis přípravy na výuku:

Student bude plnit úkoly v prostředí moodle. V nich bude aplikovat nabyté znalosti z přednášek, studia literatury, práce se studijními materiály vloženými v moodle.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (09.01.2023)

Brophy, J., & Alleman, J. (2006). Children‘s thinking about cultural universals. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates. ISBN 08-058-4894-0.

Brophy, J., Alleman, J., & Halvorsen, A. L. (2013). Powerful social studies for elementary students. Belmont: Wadsworth Cengage Learning. ISBN 11-118-3806-2.

Klusák, M. (2001). Poznávání sociálního prostředí. In Z. Kolláriková & B. Pupala (Eds.). Předškolní a primární pedagogika (s.363–400). Praha: Portál. ISBN 80-717-8585-7

Seixas, P. Morton, T. (2013). The Big Six: Historical Thinking Concepts. Nelson Education, Toronto. ISBN: 97-801-7654-1545 

Reed, E.W. (1993). Helping your child learn history. U.S. department of Education.

Stará, J. (2017). Od fikce k realitě. In J. Slavík, J. Stará, K. Uličná, & P. Najvar, et al., Didaktické kazuistiky v oborech školního vzdělávání (s. 309–323). Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-8758-3

Šmelová, E., Prášilová, M. a kol. (2018). Didaktika předškolního vzdělávání. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1302-4

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (09.01.2023)

Témata:

1.) Vývojová specifika dítěte předškolního věku vzhledem k cílům společenskovědního vzdělávání

2.) Obsah historického vzdělávání v předškolním období

3.) Rozvoj historického myšlení

4.) Strategie, přístupy a metody společenskovědního vzdělávání pro předškolní období

5.) Pozorování chování lidí a referování o výsledcích pozorování

6.) Kulturní univerzálie a jejich zkoumání 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (31.01.2024)

Aktivní účast na setkání.

Vypracování seminární práce a její prezentace .

Studijní opory
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (31.01.2024)

Odkaz na kurz v prostředí Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15838>

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK