PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktické aplikace HV v předškol.vzdělávání - OKN03H202A
Anglický název: Didactic applications of music education in preprimary education.
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 9 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D.
Vyučující: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc.
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D. (29.12.2021)
Předmět teoreticky a prakticky navazuje na didaktický obsah ve studiu UMŠ a rozšiřuje ho v hudebně psychologickém, sociologickém a pedagogickém kontextu. Rovněž se zabývá aktuální problematikou hudebního vzdělávání v českém a mezinárodním kontextu.
Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D. (28.01.2022)

Studijní opory i prostředí pro odevzdávání a kontrolu úkolů v kurzu Moodle:

https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=8847

Samostudium literatury, příprava výstupů v oblasti jednotlivých hudebních činností, příprava hudební pohádky a její prezentace, nácvik instrumenálních doprovodů (klavír, flétna), písemná reflexe shlédnutých videodokumentů. Příprava vlastního videozáznamu z aplikace HV v MŠ.

Celková časová zátěž studenta 90,0
Množství kreditů odpovídající časové zátěži 3 až 4
Přidělené kredity 3
Zakončení Z
Přímá výuka
Přednášky: 12
Cvičení: 12
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 100 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 180 minut
Samostudium literatury (za semestr) 25 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 25 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 30 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce 15 hodin
Příprava na zápočet 30 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 0 hodin
Rozsah přímé výuky v kombinovaném studiu: 9
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D. (29.12.2021)

EBEN, Petr, Ilja HURNÍK, Eva KRÖSCHLOVÁ, Wilhelm KELLER, Jan DOSTAL a Vladimír POŠ. Česká Orffova škola. 1, Začátky. Praha: Supraphon, 1969.

HERDEN, Jaroslav. Hudba jako řeč: o poslechu ve škole i doma : metodické poznámky k učebnicím. Praha: Scientia, 1998. ISBN 80-7183-126-3.

KMENTOVÁ, Milena. Slovo, slůvko, slovíčko, honem poběž, písničko!: hudební činnosti v logopedické prevenci. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1333-8.

KODEJŠKA, Miloš. Integrativní hudební výchova dítěte předškolního věku. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2002. ISBN 80-7290-080-3.

SEDLÁK, František a Hana VÁŇOVÁ. Hudební psychologie pro učitele. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2060-2.

ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk, Alena TICHÁ a Tereza STAŇKOVÁ. Lidové písničky a hry s nimi 2. Praha: Portál, 2019. ISBN 978-80-262-1368-0.

VISKUPOVÁ, Božena. Hudba a pohyb: hudebně pohybová výchova. [2. vyd.]. Praha: Editio Supraphon, 1987. Comenium musicum.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D. (29.12.2021)

1)      Aktuální problematika hudební výchovy v předškolním věku z hudebně pedagogického a psychologického hlediska.

2)      Předškolní hudební pedagogika v kontextu evropského vzdělávání a výchovy.

3)      Integrativní hudební pedagogika a polyestetická výchova v rámci rozvoje tvořivosti (instrukce k vytvoření seminární práce s náměte hudební pohádky).

4)      Charakteristika a rozvoj základních hudebních schopností prostřednictvím pěveckých činností v teorii a praxi.

5)      Charakteristika a rozvoj základních hudebních schopností prostřednictvím instrumentálních činností v teorii a praxi.

6)      Charakteristika a rozvoj základních hudebních schopností prostřednictvím hudebně pohybových činností v teorii a praxi.

7)      Charakteristika a rozvoj základních hudebních schopností prostřednictvím hudebně poslechových činností í v teorii a praxi.

8)      Náprava nezpěvnosti prostřednictvím posilových aferentací z nehudebních oblastí a význam představivosti v teorii a praxi.

9)      Náprava řečových nedostatků prostřednictvím hudebních aktivit v teorii a praxi.

10)  Instrumentální vybavení učitelky v mateřské škole v oblasti hry na klavír (doporučení vhodných hudebnin).

11)  Instrumentální vybavení učitelky v mateřské škole v oblasti hry na zobcovou sopránovou flétnu (doporučení vhodných hudebnin).

Studentské prezentace hudební pohádky jako integrativního a kreativního projektu pro děti v předškolním věku.

Vstupní požadavky
Poslední úprava: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D. (29.12.2021)

Hudební gramotnost, pěvecké a klavírní dovednosti na úrovni úspěšného absolventa UMŠ.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D. (29.12.2021)

Aktivní účast ve výuce, splnění dílčích úkolů (opakování hudební nauky, rytmická a intonační cvičení), prezentace hudební pohádky jako integrativního a kreativního projektu pro děti v předškolním věku - text a notová příloha písemně, hudební složka prezentovaná ve výuce, ne konzultaci nebo videozáznamem.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK