Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (14.06.2018)
Předmět předkládá základní paradigmata podpory zdraví ve vztahu k profesi učitele v mateřské škole. Otevírá problematiku zdravotní gramotnosti a její rozvojové priority, předkládá přístupy k podpoře zdraví v prostředí inkluzivního vzdělávání. Výchovu ke zdraví považuje za vědomou tvorbu příležitostí pro poznání cest k podpoře zdraví a východisko pro potřebné změny v chování. Analyzuje vybrané faktory ovlivňující zdraví v inkluzivní mateřské škole, a to v návaznosti na osobní a profesní potřeby pedagoga, na individuální potřeby a zájmy dětí i na požadavky rodičů.
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (29.10.2019)
The course presents basic paradigms of health promotion in relation to the profession of a nursery teacher. It opens the issue of health literacy and its development priorities, presents approaches to health promotion in the environment of inclusive education. He sees health education as a conscious creation of opportunities to identify ways to promote health and a basis for necessary changes in behavior. It analyzes selected factors influencing health in an inclusive kindergarten in relation to the personal and professional needs of the teacher, the individual needs and interests of children and the requirements of parents.
Literatura -
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (14.06.2018)
BARTOŇOVÁ, M.; VÍTKOVÁ, M. Inkluzivní vzdělávání v podmínkách současné české školy. Brno: Masarykova univerzita, 2010. 409 s. ISBN 978-80-210-5383-0.
FIALOVÁ, L., FLEMR, L., MARÁDOVÁ, E., MUŽÍK, V. Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v současné škole. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2885-1
HAVLÍNOVÁ, M. aj. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-061-5
HOLČÍK, J. Zdravotní gramotnost a její role v péči o zdraví. Brno: MSD, 2009. ISBN 978-80-7392-089-0
KEBZA, V. Psychosociální determinanty zdraví. Praha: Academia, 2005. ISBN: 80-200-1307-5
MACHOVÁ, J.; KUBÁTOVÁ, D. aj. Výchova ke zdraví. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2715-8
KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-774-4
KVĚTOŇOVÁ L. (ed) Edukace dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v raném a předškolním věku. Brno: Paido, 2004. ISBN 978-80-7315-198-0
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (29.10.2019)
BARTOŇOVÁ, M.; VÍTKOVÁ, M. Inkluzivní vzdělávání v podmínkách současné české školy. Brno: Masarykova univerzita, 2010. 409 s. ISBN 978-80-210-5383-0.
FIALOVÁ, L., FLEMR, L., MARÁDOVÁ, E., MUŽÍK, V. Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v současné škole. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2885-1
HAVLÍNOVÁ, M. aj. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-061-5
HOLČÍK, J. Zdravotní gramotnost a její role v péči o zdraví. Brno: MSD, 2009. ISBN 978-80-7392-089-0
KEBZA, V. Psychosociální determinanty zdraví. Praha: Academia, 2005. ISBN: 80-200-1307-5
MACHOVÁ, J.; KUBÁTOVÁ, D. aj. Výchova ke zdraví. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2715-8
KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-774-4
KVĚTOŇOVÁ L. (ed) Edukace dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v raném a předškolním věku. Brno: Paido, 2004. ISBN 978-80-7315-198-0
Sylabus -
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (14.06.2018)
Determinanty zdraví a možnosti jejich ovlivňování. Faktory podporující zdraví, preventivní strategie.
Zdravotní gramotnost a její role v péči o zdraví, rozvojové priority.
Způsoby výchovy ke zdraví, které respektují zdraví jako stav fyzické, psychické a sociální pohody v podmínkách inkluzivního vzdělávání. Základy správné výživy a psychohygieny.
Úloha pedagoga v procesu rozhodování o vlastním chování vůči zdraví, o ochraně zdraví a bezpečí dětí předškolního věku.
Cíle a obsah výchovy ke zdraví v preprimárním vzdělávání, specifické vzdělávací potřeby žáků ve vztahu k problematice zdraví, spolupráce pedagogů s rodinou.
Informační zázemí pro oblast podpory zdraví, selektivní přístup k informacím.
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (29.10.2019)
Determinants of health and possibilities of their influence.Health supporting factors, preventive strategies. Health literacy and its role in health care, development priorities. Ways of health education that respect health as a state of physical, mental and social well-being in conditions of inclusive education.Basics of proper nutrition and psychohygiene. The role of the teacher in the process of deciding on his / her own behavior towards health, on health protection and safety of preschool children. Objectives and content of health education in pre-primary education, specific educational needs of pupils in relation to health issues, cooperation of teachers with family. Information background for health promotion, selective access to information.
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (14.06.2018)
Výuka podporována kurzem elektronické podpory v MOODLE.
Aktivní účast ve výuce.
Vypracování seminárního úkolu na zadané téma a jeho prezentace.
Aktivní účast v on-line kurzu - odevzdání úkolů
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (29.10.2019)
Teaching supported by MOODLE electronic support course: Active participation in lessons. Elaboration of a seminar task on a given topic and its presentation. Active participation in on-line course - submission of tasks