PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Hodnotový systém společnosti a práva dítěte - OKN01N103A
Anglický název: An Evaluation System for the Society and Rights of a Child
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, KZ [HS]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Je zajišťováno předmětem: OKN03N105A
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Helena Hejlová, Ph.D.
Záměnnost : OPN01N103A
Je prerekvizitou pro: OKN01N153B
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Helena Hejlová, Ph.D. (11.09.2019)
Účelem předmětu je prohloubit znalosti o dětství a hodnotách s ním spojených - obrazy dětství v současné společnosti a v průřezu historických období ohroženost dětství. V této souvislosti chápat obsah a smysl etiky učitelské profese v práci s dětmi v předškolním období. Orientovat se v Úmluvě o právech dítěte, rozumět významu práv dítěte, jejich vlivu na etiku učitelské profese a přemýšlet o jejich praktickém uplatňování v práci učitele. Témata: • Hodnoty a význam hodnot ve společnosti s ohledem na výchovný vztah. • Hodnoty obsažené v etice profese učitele v předškolní oblasti. • Proměny pojímání dítěte a dětství z hlediska hodnotových významů. • Práva dítěte a Úmluva o právech dítěte, ohrožené dětství. • Hodnoty v práci učitelky mateřské školy - rozhodování, plánování. • Etický kodex učitele. Studijní zátěž: přímá výuka 8 hodin,studuim a úkoly 57 hodin, příprava na KZ 10 hodin
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Helena Hejlová, Ph.D. (19.10.2018)

Cílem předmětu je (1) orientace v teorii hodnot, jejich vztahu k výchově. (2) Přemýšlet o hodnotové výchově dětí, aktuálně ve vazbě na společné vzdělávání. (3) Porozumět účelu a principům práv dítěte ve vztahu ke vzdělávání a péči o děti v předškolních zařízeních.

Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Helena Hejlová, Ph.D. (23.09.2023)

Výuka je prezenční. V případě absence bude zadána náhradní práce.

Podpora v moodlu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8789

 

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D. (03.05.2017)

Základní studijní literatura:

Úmluva o právech dítěte.

HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-628-5

HEJLOVÁ, H Práva dítěte ve vzdělávání – výzva pro učitele. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2010. 166 s. ISBN 978-80-7290-468-6.

HEJLOVÁ, H.; OPRAVILOVÁ, E.; BRAVENÁ, N.; UHLÍŘOVÁ, J. Nahlížení do světa dětí. Praha:  Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. 226 s. ISBN 978-80-7290-640-6.

PELCOVÁ, N.; SEMERÁDOVÁ, I. Fenomén výchovy a učitelská etika povolání. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 9788024626369.

 

Další doporučená literatura:

LUKAVSKÁ, E. Pozor děti! Dobrá Voda: A. Čeněk, 2003. ISBN: 80-86473-52-X.

OPRAVILOVÁ, E. Smysl a proměny dětství. Předškolní pedagogika I. Liberec: TUL, 2002.

ROGGE, J. - U. Dětské strachy a úzkosti. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-237-8.

PELCOVÁ, N., HOGENOVÁ, A. Éthos ve výchově, umění a sportu. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2009. 253 s. ISBN 978-80-7290-387-0
DOROTÍKOVÁ, S. Etika: příspěvek k etice jednání. Praha: UK v Praze, PedF, 2005. ISBN 80-7290-238-5.

KUČEROVÁ, S. Člověk, hodnoty, výchova.  Prešov, ManaCon, 1996. ISBN 80-85668-34-3.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Helena Hejlová, Ph.D. (23.09.2023)

Klasifikovaný zápočet

Seminární práce dle zadání na semináři, její obhajoba při ústní zkoušce.

 

 

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Helena Hejlová, Ph.D. (19.10.2018)

·         Hodnoty a význam hodnot ve společnosti s ohledem na výchovný vztah.

·         Hodnoty obsažené v etice profese učitele v předškolní oblasti.

·         Proměny pojímání dítěte a dětství z hlediska hodnotových významů.

·         Práva dítěte a Úmluva o právech dítěte, ohrožené dětství.

·         Hodnoty v práci učitelky mateřské školy - rozhodování, plánování.

·         Etický kodex učitele.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Helena Hejlová, Ph.D. (19.10.2018)

Aktivní účast na semináři, vypracování seminární práce dle zadání na semináři. Obhajoba práce při ústní zkoušce.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK