Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (21.11.2019)
Na základě poznatků dosažených v předchozím kurzu Explorace: kresba a malba jde o rozvíjení
dovedností a schopností v oblasti prostorové tvorby. Příprava studentů pro výuku výtvarné výchovy
prostřednictvím individuálních postupů vlastních výtvarnému myšlení, prohloubení kreativní složky
osobnosti, rozvíjení praktických i teoretických poznatků v oblasti prostorové a objektové tvorby,
orientace na současné výtvarné umění, vztah historie a současnosti volného i užitého umění.
Prostorová tvorba s důrazem na jasnou artikulaci konceptu, tříbení citu pro materiál, možnost vytvoření
vlastního projektu v rámci aktuálně zadaného tématu.
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (21.11.2019)
Based on the knowledge gained in the previous course Exploration: Drawing and Painting the course develops the skills and abilities in the field of spatial creation. Preparation of students for art education through individual procedures inherent in creative thinking, deepening student´s creativity, developing practical and theoretical knowledge in the field of spatial and object creation, focus on contemporary fine art, the relationship of history and actual situation. Spatial creation with emphasis on clear articulation of the concept, refinement of feeling for material, possibility of creation of the own project within the currently specified topic.
Deskriptory
Poslední úprava: doc. MgA. Michal Sedlák, Ph.D. (25.10.2022)
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky
0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení
20 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe
0 minut
Samostudium literatury (za semestr)
10 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr)
20 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr)
20 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce
0 hodin
Příprava na zápočet
21 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška
0 hodin
Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (21.11.2019)
SLAVICKÁ, M. Umění instalace. Výtvarné umění, 1994, roč. neuveden, č. 4.
ROESELOVÁ, V. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1996.
ROESELOVÁ, V. Linie, barva a tvar ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 2004.
PRECLÍK, V. Paměť sochařského portrétu. Academia, Praha 2004.
CHALUPECKÝ J. Nové umění v Čechách: Jinočany. Nakladatelství a vydavatelství H+H 1994.
DEMPSEYOVÁ, A. Umělecké styly, školy a hnutí. Slovart, 2002.
JIROUŠKOVÁ, J. Černá Afrika. Vydaly LN, 2003.
LYNTON, N. Umění 19. a 20. století. Artia, Praha 1981.
PIJOAN, J. Dějiny umění 10, 12. Knižní klub-Balios, Praha 1991-2004.
REZEK, P. Tělo, věc a skutečnost v současném umění. Praha: Jazzová sekce, 1982. ISBN neuvedeno.
SLAVICKÁ, M, WILIAMS J, BENISH B. Současné americké umění. Výtvarné umění (čtvrtletník pro současné umění 1 - 2/95)
SMITH, L. E. Art Today. Praha: Slovart, 1996. ISBN 801-85871-9-1.
VOLAVKOVÁ, J., SKOŘEPOVÁ, Z. Myšlenky moderních sochařů. Praha: Obelisk 1971.
ZHOŘ, I. Proměny soudobého výtvarného umění: státní pedagogické nakladatelství Praha. 1992.
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (21.11.2019)
SLAVICKÁ, M. Umění instalace. Výtvarné umění, 1994, roč. neuveden, č. 4.
ROESELOVÁ, V. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1996.
ROESELOVÁ, V. Linie, barva a tvar ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 2004.
PRECLÍK, V. Paměť sochařského portrétu. Academia, Praha 2004.
CHALUPECKÝ J. Nové umění v Čechách: Jinočany. Nakladatelství a vydavatelství H+H 1994.
DEMPSEYOVÁ, A. Umělecké styly, školy a hnutí. Slovart, 2002.
JIROUŠKOVÁ, J. Černá Afrika. Vydaly LN, 2003.
LYNTON, N. Umění 19. a 20. století. Artia, Praha 1981.
PIJOAN, J. Dějiny umění 10, 12. Knižní klub-Balios, Praha 1991-2004.
REZEK, P. Tělo, věc a skutečnost v současném umění. Praha: Jazzová sekce, 1982. ISBN neuvedeno.
SLAVICKÁ, M, WILIAMS J, BENISH B. Současné americké umění. Výtvarné umění (čtvrtletník pro současné umění 1 - 2/95)
SMITH, L. E. Art Today. Praha: Slovart, 1996. ISBN 801-85871-9-1.
VOLAVKOVÁ, J., SKOŘEPOVÁ, Z. Myšlenky moderních sochařů. Praha: Obelisk 1971.
ZHOŘ, I. Proměny soudobého výtvarného umění: státní pedagogické nakladatelství Praha. 1992.
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (21.11.2019)
Cvičení
1. Úvodní etuda v semináři a diskuse k vyhlášenému tématu, úvod, zasvěcení do problému.
2.-3. Prezentace referátů k zadanému tématu, diskuse, etuda.
4.-7. Návštěvy aktuálních výstav, které se vážou k tématu. Etuda. Podněty a nápady jako trénink
osobního verbálního projevu a současně schopnosti sdílet myšlenkové postupy výtvarným jazykem.
8. Diskuse studentů nad rozpracovaným úkolem, etuda.
9. Návštěva akce, výstavy, vybrané přednášky, související s tématem, nabízející odlišný pohled na problém. Etuda rozvíjející výtvarné myšlení.