PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika rozvoje počáteční gramotnosti s praxí II - OKMN0N151A
Anglický název: Didactics of Development of Initial Literacy with Practice II
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Vyučující: prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Prerekvizity : OKMN0N143A
Záměnnost : OPMN0N151A
Je prerekvizitou pro: OKMN0N175A
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (27.03.2019)
Cílem předmětu je odborný diskurz do problematiky rozvoje počáteční čtenářské gramotnosti s jejími vazbami na rozvoj čtenářské pregramotnosti, především z hlediska didaktického a výzkumného. Obsah kurzu bude zaměřen na aktuální trendy rozvoje počáteční čtenářské gramotnosti u nás i v zahraničí, metodický a didaktický systém školního rozvoje počáteční gramotnosti. Zároveň bude integrována problematika psychologicko-lingvistická a speciálně-pedagogická. Součástí předmětu je praxe v 1. a 2. třídě ZŠ formou přípravy a realizace vyučování čtení a psaní na 1. stupni.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Jana Krátká, Ph.D. (17.01.2022)
Cílem předmětu je odborný diskurz do problematiky rozvoje počáteční čtenářské gramotnosti s jejími vazbami na rozvoj čtenářské pregramotnosti, především z hlediska didaktického a výzkumného. 
Deskriptory
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (13.03.2024)

Přímá výuka: 12 hodin

samostudium: 38 hodin

praxe (řízená studentem)  a její refexe: 12 hodin

příprava na zkoušku: 20 hodin

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (27.03.2019)

Povinná literatura:

KROPÁČKOVÁ, J. WILDOVÁ, R., KUCHARSKÁ, A. Pojetí a rozvoj čtenářské pregramotnosti v předškolním období. Pedagogická orientace. 2014, 24(4), 488–510. ISSN 1211-4669.

WILDOVÁ, R., KUCHARSKÁ, A. Inovace rozvoje písařské gramotnosti - Výuka písma Comenia script. Didaktické studie, 2014, 6(1). ISSN 1804-1221.

VYKOUKALOVÁ, V., WILDOVÁ, R. Čtenářská gramotnost žáků 1. stupně a možnosti jejího rozvoje. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7290-642-0.

 

Doporučená literatura:

WILDOVÁ, R.. Rozvoj pregramotnosti a počáteční čtenářské gramotnosti v kurikulu evropských zemí. Pedagogika, 2012, LVII(1-2), s. 10-21. ISSN 0031-3815.

KŘIVÁNEK, Z., WILDOVÁ, R. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha: Univerzita Karlova, 1998. ISBN 80-86039-55-2.

ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení: specifické vývojové poruchy čtení, psaní a dalších školních dovedností. 10., zcela přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-800-7.

WILDOVÁ, Radka (ed.). Aktuální problémy didaktiky prvopočátečního čtení a psaní. Praha: Univerzita Karlova, 2002. ISBN 80-7290-103-6.

Metody výuky
Poslední úprava: PhDr. Jana Krátká, Ph.D. (10.02.2022)
Obsah kurzu bude zaměřen na aktuální trendy rozvoje počáteční čtenářské gramotnosti u nás i v zahraničí, metodický a didaktický systém školního rozvoje počáteční gramotnosti. Zároveň bude integrována problematika psychologicko-lingvistická a speciálně-pedagogická. Součástí předmětu je praxe v 1. a 2. třídě ZŠ formou přípravy a realizace vyučování čtení a psaní na 1. stupni.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Jana Krátká, Ph.D. (15.02.2022)

- Účast na praxi

- Test písma

- Aktivní účast na výuce

- Ročníková práce na zvolené téma (10 didaktických pomůcek s metodikou, zpráva z vlastní výzkumné práce, zpráva z ERASMU, překlad článku na téma počáteční gramotnosti)

- Písemná nebo ústní zkouška z obsahu seminářů, přednášek a praxí

Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (27.03.2019)

Tematické celky:

·    Hodnocení  čtení, znaky čtenářského výkonu, náprava obtíží

·    Hodnocení psaní, znaky písařského výkonu, náprava obtíží

·    Alternativní a zahraniční metody využívané při rozvoji počáteční čtenářské gramotnosti (globální metoda, Sfumato, metoda bez slabikáře atd.)

·    Diagnostické postupy uplatňované při rozvoji počáteční čtenářské gramotnosti

·    Rozvoj písařské dovednosti ve vyšších ročnících primární školy

·    Rozvoj čtenářství a tvořivého psaní v období rozvoje počáteční čtenářské gramotnosti

·    Mezinárodní zjišťování úrovně čtenářské gramotnosti (PISA, PIRLS atd.)

·    Komparace didaktických systémů školního rozvoje počáteční gramotnosti v zahraničí.

·    Možnosti spolupráce s přípravnými třídami, mateřskými školami, knihovnami, pedagogicko-psychologickými poradnami z hlediska podpory a rozvoje počáteční čtenářské gramotnosti v ZŠ.

·    Možnosti inovací školních vzdělávacích programů v ZŠ se zaměřením na podporu počáteční čtenářské gramotnosti

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK