PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Učitelské praktikum II - OKMN0N133A
Anglický název: Teaching Practice II
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 4 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D.
Mgr. Blanka Zemanová
Prerekvizity : OKMN0N123A
Záměnnost : OPMN0N133A
Je prerekvizitou pro: OKMN0N143A
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (17.02.2021)
Cílem této pedagogické praxe je vést studenty k hlubšímu poznání světa konkrétní školy, třídy, učitele, a především žáků. Důraz je kladen na rozvíjení celé šíře dovedností studentů v oblasti komunikace se žáky, vytváření podnětného prostředí pro výuku, budování kvalitního sociálně emočního klimatu ve třídě, uplatňování přirozené autority u žáků, práce s výukovými cíli, didaktické analýzy učiva, volby metod a organizačních forem výuky, způsobů motivování žáků, hodnocení učení, pro učení a jako součásti učení. Je podporována kultivace osobitého pojetí výuky studentů, které je teoreticky podložené a argumentované.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (17.02.2021)

Cílem této pedagogické praxe je aplikovat teoretické poznatky v praxi, ověřit učitelskou připravenost v autentickém prostředí třídy na 1.stupni ZŠ.

Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D. (31.01.2022)

Studijní zátěž:

přímá výuka: 4 hodiny

plnění individuální praxe: 20 hodn

plnění dílčích zápočtových úkolů: 26 hodin

samostudium: 50 hodin

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Blanka Zemanová (27.01.2023)

Povinná literatura:

KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-712-1.

KOŠŤÁLOVÁ, H., MIKOVÁ, Š., STANG, J.. Školní hodnocení žáků a studentů se zaměřením na slovní hodnocení. Vyd. 2. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7367-314-7.

KREJČOVÁ, V., KARGEROVÁ, J. Vzdělávací program Začít spolu. Metodický průvodce pro I. stupeň základní školy. Praha: Portál, 2003, 228 stran. ISBN 80-7178-695-0.

STARÁ, J. Plánování výuky. Úvod do plánování výuky. Práce se vzdělávacími cíli. Praha: PedF UK, 2009. ISBN 978-80-7290-418-1.

STARÝ, K.; LAUFKOVÁ, V. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1001-6.

TOMKOVÁ, A. Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení v primární škole. Praha: PedF UK, 2007. ISBN 978-80-7290-315-3.

Rámcový vzdělávací program pro ZV. Praha: MŠMT, 2021. 

Soubor kvalit studentovy práce na pedagogické praxi. (2008). Dostupné z http://kppg.pedf.cuni.cz/studium/uitelstv-pro-1-stupe-mgr/pedagogick-praxe-prezenn.

 

Doporučená literatura:

KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4.

PASCH, M. et al. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-054-2.

SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Vyd. 2. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-1821-7.

SPILKOVÁ, V. a kol. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-942-9.

CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy. Vyd. 5. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-650-6.

FISHER, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0043-7.

HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0.

KOPŘIVA, P.; NOVÁČKOVÁ, J. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2006. ISBN 80-901873-7-4.

SPILKOVÁ, V., TOMKOVÁ, A., MAZÁČOVÁ, N., KARGEROVÁ, J. a kol. Klinická škola a její role ve vzdělávání učitelů. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2015. ISBN 978-80-7290-832-5.

TOMKOVÁ, A.; KAŠOVÁ, J.; DVOŘÁKOVÁ, M. Učíme v projektech. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-527-1.

TOMKOVÁ, A., SPILKOVÁ, V., PÍŠOVÁ, M.. MAZÁČOVÁ, N., KRČMÁŘOVÁ, T., KOSTKOVÁ, K., KARGEROVÁ, J. Rámec profesních kvalit učitele. Hodnoticí a sebehodnoticí arch. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. ISBN: 978-80-87063-64-4.

Metody výuky
Poslední úprava: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D. (31.01.2022)

přímá výuka:

řízený rozhovor

minipřednáška

diskuse v malých skupinách

analýza učitelských příprav a videí z výuky

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (17.02.2021)

Základním obsahem Učitelského praktika II je pravidelné vyučování v jedné třídě – tedy plánování, realizace a reflexe vlastní pedagogické činnosti se žáky. Vyučování má gradační charakter od jednotlivých činností po celodenní tematické vyučování, s ohledem na profesně rozvojové cíle studentů. Důraz je kladen na fáze plánování, realizace a reflexe činností, sdílené v profesním dialogu s vysokoškolskými vyučujícími, fakultními učiteli a kolegy. Studenti systematicky reflektují profesní zkušenosti s oporou o základní didaktické kategorie a témata a s využitím Souboru kvalit studentovy práce na pedagogické praxi a studentského pedagogického portfolia.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D. (30.01.2024)

1. Potvrzení o praxi do 17. 5. 2024.

2. Aktivní účast na semináři.

3. Splnění tří úkolů v moodlu v následujících termínech: Moje třída - 31. 3. 2024; Metody a organizační formy výuky 17. 5. 2023; Příprava a reflexe vyučovací hodiny 17. 5. 2024.   

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D. (31.01.2022)

Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5721 , klíč získají studenti na v rámci vstupní přímé výuky

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK