PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Sociálně-emoční dovednosti - OKBZ1Q007B
Anglický název: Social Skills
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: oba
E-Kredity: 2
Rozsah, examinace: 0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 5 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D.
Záměnnost : OPBZ1Q007B
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (16.09.2019)
Kurz je založen na skupinových setkání, v jejichž rámci budou studenti ověřovat a rozvíjet své sociálně-emoční dovednosti, které pak uplatní ve své praxi. Na základě sebezkušenosti budou moci testovat své komunikační schopnosti a vyzkouší si techniky práce se skupinou. Cílem kurzu je lepší sebepoznání a uvědomění si stránek osobnosti, na kterých je třeba pracovat, pokud chce jedinec úspěšně rozvíjet svůj osobní a profesionální život. Témata jednotlivých setkání: 1) Sociálně emoční dovednosti - vymezení a charakteristika - vývoj a významná období pro rozvoj sociálně emočních dovedností 2) Osobnostní charakteristika jedince - Kdo jsem? - Jaké je mé místo ve světě? - Kam směřuji? 3) Má osobní historie - Jaký byl můj vývoj, než jsem došel k tomuto bodu? 4) Mé místo v sociální skupině, ve společnosti - Jak mě vidí ostatní? - Jak odpovídá vztahování se ostatních k mé osobě tomu, jak se vidím já? 5) Komunikace jako základ úspěšného fungování ve společnosti - Význam a podstata komunikace - Zákonitosti úspěšné komunikace - Komunikace a sociální chování 6) Sociální chování - Základy sociální percepce - Percepční chyby, omyly - Postoje a předsudky 7) Možnosti rozvoje sociálního chování - Možnosti rozlišení slabých a silných stránek v sociálním chování - Techniky rozvoje sociálního chování 8) Emoční inteligence a její význam v životě člověka 9) Komunikační dovednosti - Sebezkušenostní část 10) Reflexe vlastní práce a její vliv na osobnostní rozvoj Odkaz na Moodle (studijní opory) https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7859
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (01.09.2019)

Cílem předmětu je pojmenování a uvědomění si významu sociálně emočních dovedností pro život každého jedince. V průběhu semestru se studenti naučí rozpoznávat své silné a slabé stránky v komunikačních dovednostech a sociálním chování tak, aby byli schopni je dále rozvíjet a využít ve své budoucí praxi.

Deskriptory
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (11.09.2023)

Celková časová zátěž studenta

60

Zakončení

Z

 

 

Přímá výuka

 

Cvičení:

2 hod. týdně (24 hodin celkem)

 

 

Příprava na výuku

 

Práce se studijními materiály (za semestr)

10 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr)

25 hodin

 

 

V případě distanční výuky bude výuka probíhat kombinací online setkání a úkolů v e-learningovém kurzu. Studenti budou aktuálně informováni mailem.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (01.09.2019)
Rosenberg, M. B., & Costetti, V. ([2019]). Nenásilná komunikace a moc: v institucích, společnosti i rodině. Praha: Portál.
Goulston, M. (2018). Domluvit se dá s každým: techniky úspěšné komunikace. Praha: Portál.
Nešpor, K. (2019). Jde to i s úsměvem. Praha: Portál.
Joseph, S. (2018). Autenticita: jak být sám sebou a proč na tom záleží. Praha: Portál.
Goleman, D. (2011). Emoční inteligence (Vyd. 2., (V nakl. Metafora 1.). V Praze: Metafora.
Watzlawick, P., Bavelas, J. B., & Jackson, D. D. (2011). Pragmatika lidské komunikace: interakční vzorce, patologie a paradoxy (2., rev. vyd., 1. v Newton Books). Brno: Newton Books.
Kuneš, D. (2009). Sebepoznání. Praha: Portál.
Plamínek, J. (2013). Sebepoznání, sebeřízení a stres: praktický atlas sebezvládání (3., dopl. vyd). Praha: Grada.
Gillernová I., Šípek J.: Vybrané kapitoly z psychologie pro každého. Praha, FF UK Praha, 2015. 240 s. 
Blatný, M., Dosedlová, J., Kebza, V., Šolcová, I. (2005). Psychosociální souvislosti osobní pohody. Brno, Masarykova univerzita a Nakladatelství MSD.
 
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (11.09.2022)

Podmínkou udělení atestu je aktivní přítomnost na výuce a zapojení do řešených aktivit. 

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (09.09.2023)

Odkaz na Moodle (studijní opory) https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7859

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK