Poslední úprava: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (26.01.2024)
Předmět předkládá významná období českých dějin (počátky české státnosti, kultura ve středověku, doba Karla IV., renesance, baroko, národní obrození, konec 19. a začátek 20. století). Zvláštní pozornost je věnována kultuře 20.století (myšlenkové a umělecké směry, divadlo a film, každodenní setkávání s kulturou v našem životě). Pozornost je věnována i praktickému využití dějin kultury při výchově dětí a mládeže (poznání svátků, kulturních tradic, vliv a působení křesťanství a dalších náboženství, vývoj písemnictví, architektury a výtvarného umění).
Poslední úprava: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (26.01.2024)
The subject presents significant periods of Czech history (the beginnings of Czech statehood, culture in the Middle Ages, the time of Charles IV, the Renaissance, the Baroque, the national revival, the end of the 19th and the beginning of the 20th century). Special attention is paid to the culture of the 20th century (ideological and artistic trends, theater and film, everyday encounters with culture in our lives). Attention is also paid to the practical use of cultural history in the education of children and youth (knowledge of holidays, cultural traditions, the influence and influence of Christianity and other religions, the development of writing, architecture and visual arts).
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (26.01.2024)
Studenti připraví na základě získaných informací o kulturních dějinách a českých tradicích schopni program (organizace vlastivědných vycházek, návštěvy muzeí a galerií) pro vybranou věkovou skupinu.
Poslední úprava: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (26.01.2024)
Based on the acquired information about cultural history and Czech traditions, the students will prepare a competent program (organization of patriotic walks, visits to museums and galleries) for the selected age group.
Deskriptory
Poslední úprava: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (16.10.2023)
Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám. Přímá výuka 12 hodin i s přípravou, samostudium literatury (za celý semestr) 30 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 10 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 12 hodin. Seminární práce 24 hodin.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (23.01.2020)
BOLEDOVIČOVÁ, M., KINDLOVÁ, M. (2019). Tradinář. Praha: Smart Press.
DVOŘAČEK, P. (2019). O naší vlasti. Co by měl každý znát. Praha: Rubico.
EMMERT, F. (2019). Moderní české dějiny. Praha: Mladá fronta.
HVÍŽĎALA, K. (2019). Hledání dějin. Praha: Karolinum.
LANGHAMMEROVÁ, J. (2017). České tradice v proměnách času. Praha: Lidové noviny.
LIŠKA, V. (2016). Posvátná místa České republiky. ALPRESS
KRŮTA, J. (2017). Můj domov, můj svět. Praha: Arcadia Art Agency.
KVIRENC, J. (2018). České dějiny – 100 památných míst. Praha: Grada.
PETRÁŇ, J. (2017). České dějiny ve znamení kultury. Pardubice: Univerzita Pardubice.
PUTNA, C. M. (2018). Obrazy z kulturních dějin Střední Evropy. Praha: Vyšehrad.
SCHWANITZ, D. (2019). Vzdělanost jako živý dialog s minulostí. Praha: Prostor.
SKOPALOVÁ, K. (2010). Rodinné svátky o století zpátky aneb Oslavy a rituály v české domácnosti. Praha: AKROPOLIS
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (16.10.2023)
Průběžné úkoly a seminární práce jako podklad pro hodnocení.
V podmínkách distanční výuky bude předmět realizován kombinací on-line výuky a reflektovaných úkolů, které budou východiskem seminární práce.
On-line výuka v ZOOM, aktuální komunikace a materiály v MOODLe tohoto předmětu včetně odkazů a přístupu na on-line setkání v ZOOM.
Sylabus -
Poslední úprava: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (26.01.2024)
Přehled českých kulturních dějin a jejich souvislost s dějinami evropským (Počátky české státnosti, kultura ve středověku, doba Karla IV., renesance, baroko. Národní obrození, konec 19. a začátek 20. století. Myšlenkové a umělecké směry 20. století. Vývoj českého písemnictví, architektury a výtvarného umění. Kulturní tradice, tradiční svátky. Kultura 20.století -divadlo a film, každodenní setkávání s kulturou v našem životě).
Analýza zdrojů informací pro program vycházky s aktivitami pro kulturní obohacení pro vybranou dětskou skupinu a zvolený region.
Možnosti struktury programu.
Reflexe přípravy programu s vyučujícím na kolokviu.
Poslední úprava: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (26.01.2024)
An overview of Czech cultural history and its connection with European history (The beginnings of Czech statehood, culture in the Middle Ages, the time of Charles IV, the Renaissance, the Baroque. National revival, the end of the 19th and the beginning of the 20th century. Thought and artistic trends of the 20th century. The development of the Czech writing, architecture and visual arts. Cultural traditions, traditional holidays. 20th century culture - theater and film, everyday encounters with culture in our lives).
Analysis of information sources for a program of walks with activities for cultural enrichment for a selected group of children and a selected region.
Program structure options.
Reflection on the preparation of the program with the teacher for the colloquium.
Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (23.01.2020)
On-line studijní opora na adrese: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8976