Poslední úprava: prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (05.09.2023)
Cílem povinné odborné praxe je upevnění všeobecných, odborných a speciálních pedagogických, speciálně-pedagogických a psychologických znalostí jejich ověřením praktickou aplikací. Povinné předměty odborné praxe jsou zařazeny do všech ročníků bakalářského studijního programu tak, aby svým zaměřením umožňovaly systematické rozvíjení kompetencí studenta v oblasti speciální pedagogiky. Důraz je kladen na postupné zvyšování nároků na studenty při praktických činnostech a úzkou vazbu na profil absolventa. Jako evaluační nástroj formativního hodnocení je využíváno Portfolio odborné praxe. Zaměření praxí a jejich plnění je úzce propojeno s obsahem simultánně probíhajícího předmětu reflexe pedagogické praxe. Odborná praxe I je koncipována jako náslechová a má výrazný motivační charakter. Jejím cílem je ověření všeobecných znalostí pozorováním edukačních procesů a srovnáváním s edukačními konstrukty v kontextu proměnných, ovlivňujících socializaci člověka s postižením u všech věkových skupin. Umožňuje studentům sledovat působení speciálních pedagogů ve školách, ve školských zařízeních, zařízeních sociálních služeb a získat tak potřebnou orientaci v diagnostických a intervenčních metodách práce speciálního pedagoga v multidisciplinárním přístupu.
Poslední úprava: prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (05.09.2023)
The aim of the compulsory professional practice is to consolidate general, professional and special pedagogical, special-pedagogical and psychological knowledge by verifying it through practical application. The compulsory subjects of professional practice are included in all years of the Bachelor's study programme so that their focus enables the systematic development of the student's competences in the field of special education. Emphasis is placed on a gradual increase in the demands on students in practical activities and a close link to the graduate profile. The Professional Practice Portfolio is used as an evaluation tool for formative assessment. The focus of the practicum and its performance is closely linked to the content of the concurrent course Reflection on Pedagogical Practice. Professional Practice I is designed as a listening practice and has a strong motivational character. Its aim is to verify general knowledge by observing educational processes and comparing them with educational constructs in the context of variables affecting the socialisation of people with disabilities at all ages. It allows students to observe the work of special educators in schools, educational institutions, and social service settings and to gain the necessary orientation in the diagnostic and intervention methods of special educator work in a multidisciplinary approach.
Deskriptory
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (11.02.2022)
Předmět má 6 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 180 hodinám.
Přímá výuka: 4 hodiny
Příprava:
· samostudium odborné literatury 60 hodin
· plnění průběžných reflektivních úkolů 76 hodin
Příprava na zápočet: 40 hodin celkem
Výuka proběhne kontaktně.V případě zavedení pandemických opatření na UK v souvislosti s COVID-19 bude probíhat v MS Teams online, doplňkově aplikace moodle
Je nutné si naistalovat Office 365 pro studenty, návod najdete na odkazu:
Odkaz pro přihlášení do týmu MS Teams vám bude zaslam pomocí pozvánky.
Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (23.04.2020)
Povinná literatura:
BARTOŇOVÁ, M., PIPEKOVÁ, J. Manuál pro pedagogickou praxi: teorie a praxe. 1. vyd. Brno: Masarykovauniverzita. 2011. ISBN 978-80-7315-159-1.
FILOVÁ, H. Budoucí učitelé na souvislé praxi. 2. vyd. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-56-7.
Doporučená literatura:
MALEŇÁKOVÁ, Š. VILÍMOVÁ, Š. Pedagogická praxe - cesta od teorie k realitě. In Pedagogická praxe a oborové didaktiky. Brno: MSD spol. s.r.o., 2008. s. 262-265, 4 s. ISBN 978-80-7392-052-4.
DÝTROVÁ, R. A M. KRHUTOVÁ. Učitel: příprava na profesi. vyd. 1. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-2472-863-6.
SLAVÍK, J., SIŇOR, S. Kompetence učitele v reflektování výuky. In Pedagogika, XLIII, 1993, č.2, s.155-161.
Sylabus
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (23.04.2020)
Praxe je organizována jako průběžná. Každý student se seznámí s konkrétním zařízením jako s organizací, získá základní představu o jeho fungování, aktivitách při podpoře klientů (klientů se zdravotním postižením, žáků se speciálními vzdělávacími potřebami aj.). Dostává příležitost uvažovat o pozorované realitě a porovnávat ji s vlastní dosavadní zkušeností. Osvojuje si funkční formu záznamu pozorování a formuluje otázky, které z pozorování vyplývají. Zakládá vlastní reflektivní dokumentaci praxe (resp. Portfolio odborné praxe).
Do portfolia zaznamenává svá zjištění (údaje o legislativním ukotvení a činnosti zařízení, výsledky vlastního pozorování, záznamy provedených rozhovorů se zde působícími speciálními pedagogy aj.). Záznamy z praxe jsou klíčovým materiálem v programu předmětu Program řízené reflexe speciálního pedagoga I.
Obsahové vymezení:
založení portfolia odborné praxe;
seznámení s vybraným pracovištěm;
náslechová praxe: plnění úkolů pod supervizí speciálního pedagoga;
chronologické zaznamenávání zjištěných dat do portfolia a jejich reflexe.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (08.09.2021)
Zápočet bude udělen na základě odevzdání deníku praxe dle pokynů vyučujícího do prostředí Moodle