Poslední úprava: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (15.06.2018)
Výuka v předmětu je zaměřena na uvedení do problematiky vzdělávání osob s mentálním postižením. Pozornost je věnována vymezení fenoménu mentálního postižení, etiologii a klasifikaci mentální retardace, psychosociálním charakteristikám osob s mentálním postižením a možnostem podpory těchto osob ve vzdělávání i ve společnosti.
Poslední úprava: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (30.10.2019)
The subject is focused on introducing to the education of people with intellectual disabilities. Attention is paid to the definition of the phenomenon of mental disability, etiology and classification of mental retardation, psychosocial characteristics of persons with mental disabilities and possibilities of support of these persons in education and in society.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (15.06.2018)
Cílem předmětu je uvést posluchače do problematiky pedagogické práce s lidmi s mentálním postižením a zprostředkovat základní orientaci v bio-psycho-sociálních souvislostech mentální retardace.
Literatura -
Poslední úprava: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (15.06.2018)
AAIDD - American Association on Intellectual and Developmental Disabilities (cit. 2016-10-06) Definition of Intellectual Disability (online, dostupné z: http://aaidd.org/intellectual-disability/definition#.V_ZMSiTtXcc)
BAZALOVÁ, Barbora. Psychopedie. In PIPEKOVÁ, Jarmila (ed.). Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšířené a přepracované vydání. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0.
ČERNÁ, Marie a kol. Česká psychopedie. Speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1565-3.
GARGIULO, Richard M. Special education in contemporary society: an introduction to exceptionality. 4th ed., media ed. Thousand Oaks: Sage Publications, c2012. ISBN 978-1-4129-9695-2
HÁJKOVÁ, Vanda, STRNADOVÁ, Iva. Inkluzivní vzdělávání. Teorie a praxe. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
HODKINSON, Alan, VICKERMAN, Philip. Key Issues in Special Education Needs and Inclusion. London: SAGE, 2009. ISBN 978-1-84787-381-1.
JŮN, Hynek. Moc, pomoc a bezmoc v sociálních službách a ve zdravotnictví. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-590-5.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vydání 4. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-414-4.
VALENTA, Milan, MÜLLER, Oldřich. Psychopedie. Teoretické základy ametodika. Páté, aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Parta, 2013. ISBN 978-80-7320-187-6.
Poslední úprava: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (30.10.2019)
AAIDD - American Association on Intellectual and Developmental Disabilities (cit. 2016-10-06) Definition of Intellectual Disability (online, available from: http://aaidd.org/intellectual-disability/definition#.V_ZMSiTtXcc)
BAZALOVÁ, Barbora. Psychopedie. In PIPEKOVÁ, Jarmila (ed.). Kapitoly ze speciální pedagogiky. [Chapters from Special Education.] 2. rozšířené a přepracované vydání. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0.
ČERNÁ, Marie a kol. Česká psychopedie. Speciální pedagogika osob s mentálním postižením. [Special education of people with intellectual disabilities.] Praha: Univerzita Karlova v Praze, Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1565-3.
GARGIULO, Richard M. Special education in contemporary society: an introduction to exceptionality. 4th ed., media ed. Thousand Oaks: Sage Publications, c2012. ISBN 978-1-4129-9695-2
HÁJKOVÁ, Vanda, STRNADOVÁ, Iva. Inkluzivní vzdělávání. Teorie a praxe. [Inclusive education. Theory and practice.] Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
HODKINSON, Alan, VICKERMAN, Philip. Key Issues in Special Education Needs and Inclusion. London: SAGE, 2009. ISBN 978-1-84787-381-1.
JŮN, Hynek. Moc, pomoc a bezmoc v sociálních službách a ve zdravotnictví. [Power, assistance and helplessness in social services and health care.] Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-590-5.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. [Psychopathology for helping professions.] Vydání 4. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-414-4.
VALENTA, Milan, MÜLLER, Oldřich. Psychopedie. Teoretické základy a metodika. [Special education of people with intellectual disabilities. Theoretical background and methodology.] Páté, aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Parta, 2013. ISBN 978-80-7320-187-6.
Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (15.06.2018)
Výuka v předmětu zahrnuje tato témata:
1) Vymezení základní terminologie, charakteristika pojmu mentální postižení (mentální retardace).
2) Historie (speciálně) pedagogické podpory osob s mentálním postižením.
3) Klasifikace mentální retardace.
4) Psychosociální charakteristiky osob s mentálním postižením.
5)Podpora osob s mentálním postižením ve vzdělávání a ve společnosti.
6) Práva osob s mentálním postižením a způsoby jejich prosazování.
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (15.06.2018)
Písemná zkouška (v případě neúspěchu možnost dvakrát zkoušku opakovat).
Poslední úprava: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (30.10.2019)
Written exam (in case of failure it is possible to repeat the exam twice).