Předmět seznamuje studenty s východisky multikulturní výchovy, jejím vývojem a současnými trendy v celosvětovém kontextu. Připravuje studenty na výchovu a vzdělávání žáků z kulturně odlišného prostředí. Prezentuje možnosti multikulturní výchovy a interkulturního vzdělávání v české škole. Předmět umožňuje studentům chápat a přijímat různorodost jako pozitivní jev a hodnotit rozdíly mezi lidmi z různých kultur jako přínosné. Studenti se pomocí vlastních vyjadřovacích prostředků učí komunikovat a spolupracovat s příslušníky odlišných sociokulturních skupin. Kritická analýza a pochopení odlišností by měly utvářet motivaci k interkulturním výměnám, podporovat pocit solidarity a schopnost reflektovat sociální a ekonomické nerovnosti.
Poslední úprava: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (16.09.2012)
The course gives students information about the bases of multicultural education, its development and current trends in the international context. It prepares students for education of pupils from different cultural backgrounds. Also, it shows options in multicultural and intercultural education in Czech schools. The subject helps students understand and accept diversity as a positive phenomenon and consider differences between people from different cultural backgrounds as highly contributive. Students learn how to communicate and cooperate with members of different sociocultural groups using their own means of expression. Critical analysis and understanding of differences should shape motivation to intercultural exchange, support the feeling of solidarity and the ability to reflect social and economic inequality.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (12.09.2012)
Primárním cílem je přispět k vytvoření respektujících vztahů mezi kulturami. Sekundárním cílem je umožnit studentům seznámit se základními pojmy a inspirovat se při hledání adekvátních metod pro výuku a realizaci multikulturní výchovy.
Poslední úprava: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (16.09.2012)
The primary aim of the course is to contribute to the creation of respecting relations between cultures. The secondary aim of the course is to introduce students into basic terms and help them look for adequate methods of multicultural education and its teaching.
Literatura
Poslední úprava: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (12.09.2012)
BALVÍN, J. aj. Rómové a etika multikulturní výchovy. Ústí nad Labem : Hnutí rodina, 1999. BALVÍN, J. aj. Rómové a alternativní pedagogika. Ústí nad Labem : Hnutí rodina, 2000. BARŠA, P. Politická teorie multikulturalismu. 2. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2003. BITTL, K. H., MOREE, D. Pokladnice hodnot. Transkulturní učení hodnotám. Dresden: Europa-Direkt e.V., 2007. BURIÁNEK, J. (ed.). Interkulturní vzdělávání. Příručka nejen pro středoškolské pedagogy. Praha: Člověk v tísni, 2002. ISBN 80-7106-614-1. DANIEL, B. Dějiny Rómů. Olomouc : UP, 1994. ERIKSEN, T. H. Antropologie multikulturních společností: Rozumět identitě. Praha : Triton, 2006. GABAL, I. Etnické menšiny ve střední Evropě. Praha : G plus G, 1999. ISBN 80-86-103-23-4. HAJSKÁ, M., BOŘKOVCOVÁ, M. Analýza kurzů multikulturní výchovy pro budoucí pedagogy na českých vysokých školách. Praha : Člověk v tísni, 2009. HIRT, T., BUDILOVÁ, L. (eds.). Policista v multikulturním prostředí. Praha : Člověk v tísni, 2005. NEČAS, C. Rómové v České republice včera a dnes. Olomouc: UP, 1999. PAVLÁT, L. Židovská tématika v českých školách. Praha : AŽV, 1998. PRŮCHA, J. Multikulturní výchova - teorie, praxe, výzkum. Praha : ISV, 2001. PRŮCHA,J. Interkulturní psychologie. Praha : Portál, 2004. PRŮCHA, J. Multikulturní výchova. Příručka (nejen) pro učitele. Praha : Triton, 2006. SEKYT, V. Zamyšlení nad zvláštnostmi romských dětí vstupujících do školy. Praha : Portál, 1998. SEKYT, V. Národnostní menšiny v České republice. In Studijní materiály pro školení terénních sociálních pracovníků. Praha : Člověk v tísni, 2001. RÝDL, K., NEZEL, I. Rasismus a nacionalismus v současném životě. Praha: IPPP, 1997. ŘÍČAN, P. S Romy žít budeme - jde o to jak. Praha : Portál, 1998. ŠATAVA, L. Národnostní menšiny v Evropě. Praha : Železný, 1994. ŠIŠKOVÁ, T. Menšiny a migranti v České republice. Praha : Portál, 2001. ŠIŠKOVÁ, T. Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha : Portál, 1998. ŠOTOLOVÁ, E. Vzdělávání Romů. Praha : Grada, 2001. ISBN 80-247-0277-0.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (12.09.2012)
Plná docházka a aktivní účast v rámci prezenční části výuky (v případě absence - zadání obtížnějšího úkolu). Studenti si vyberou jedno z témat multikulturní výchovy, přičemž pro jeho zpracování zvolí formu posteru. Studenti prostudují jednu publikaci na základě doporučení vyučujícího.
Sylabus -
Poslední úprava: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (12.09.2012)
Multikulturní, interkulturní a transkulturní společnost. Multikulturalismus a současné diskuse o jeho oprávněnosti. Sémantické modely multikulturality. Kulturní zvyklosti různých národů a etnik. Rozdílné symboly v komunikaci, komunikační bariéry, etiketa. Etnické postoje, stereotypy a předsudky. Základní pojmy používané v oblasti multikulturní výchovy a interkulturního vzdělávání. Praxe multikulturní výchovy v zahraničí. Multikulturní výchova v české škole - cíle, možnosti, problémy. Multikulturní výchova jako průřezové téma v RVP a ŠVP. Metody a formy multikulturní výchovy. Zdroje informací pro výuku multikulturní výchovy. Komunikace českých učitelů s rodiči (příslušníky) jiné etnické skupiny, resp. kulturní komunity.
Poslední úprava: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (16.09.2012)
Multicultural, intercultural and transcultural society. Multiculturalism and current discussions concerning its justifiability. Semantic models of multiculturalism. Different symbols in communiaction, communication barriers, etiquette. Culture traditions of different nations and ethnic groups. Ethnic approaches, stereotypes and prejudices. Basic terminology used in the field of multicultural and intercultural education. Multicultural education in practice abroad. Multicultural education in Czech schools - objectives, possibilities, problems. Multicultural education as a cross-sectional topic in Framework Education Programme (RVP) and School Education Programme (ŠVP). Methods and forms of multicultural education. Sources of information for teaching multicultural education. Communication of Czech teachers with parents who are members of a different ethnic group or cultural community.