Poslední úprava: ZVIROTSK/PEDF.CUNI.CZ (21.09.2012)
Cílem předmětu je upozornit studenty na význam environmentální vzdělávání s akcentem na provázanost života jednotlivce i populace s problematikou životního prostředí. Vymezení základních pojmů a cílů environmentálního vzdělávání. Postavení environmentálního vzdělávání v RVP. Vliv antropogenní činnosti na životní prostředí (atmosféra, hydrosféra, pedosféra). Životní prostředí a zdraví. Společná zodpovědnost za životní prostředí. Dobrovolné dohody a přístup k ochraně životního prostředí. Globální problémy. Spotřebitelská výchova. Životní prostředí a děti. Aplikace environmentální problematiky do náplně praktického vyučování a odborného výcviku.
Poslední úprava: ZVIROTSK/PEDF.CUNI.CZ (21.09.2012)
The objective of the course is to draw students´ attention to the importance of environmental studies with the emphasis on interdependence of both individuals as well as populations and the environmental issues. Defining basic terms and objectives of environmental studies. Environmental studies within the Framework Education Programme. Anthropogenic impact on environment (atmosphere, hydrosphere, pedosphere). Environment and health. The common responsibility for the environment. Voluntary agreements and attitude to protecting the environment. Global issues. Consumer education. Environment and children.Integrating environmental issues into practical education and vocational training.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: ZVIROTSK/PEDF.CUNI.CZ (21.09.2012)
Cílem předmětu je upozornit studenty na současné globální problémy životního prostředí s akcentem na subjektivní vnímání životního prostředí a jeho vlivu na zdraví.
Poslední úprava: PhDr. Alena Thorovská (01.03.2018)
The aim of the course is to present current global problems of the environment with emphasis on subjective perception of the environment and its effects on human health.
Literatura -
Poslední úprava: ZVIROTSK/PEDF.CUNI.CZ (21.09.2012)
ČERNOUŠEK, M. Psychologie životního prostředí. Praha: Karolinum, 1992.
MOLDAN, B. Ekologie, demokracie, trh. Praha: Informatorium MŽP ČR, 1992.
PALATÝ, J. Toxikologie a životní prostředí, Praha: VČHT FTOP, 1993.
LORENZ, K. 8 smrtelných hříchů člověka. Praha: Akademia, 2000.
KOHÁK, E. Zelená svatozář: Kapitoly z ekologické etiky. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003.
KELLER, J. Až na dno blahobytu: (ke společenským kořenům ekologické krize) Brno: Hnutí Duh, 1993.
KOHÁK, E. Závod s časem: Texty z morální ekologie. Praha: Torst, 1996
KOLÁŘSKÝ, R. Filosofie a současná ekologická krize. Praha: Filosofia, 1998.
LORENZ, K. Odumírání lidskosti. Praha: Mladá fronta, 1997.
POLÁŠKOVÁ A KOL. Úvod do ekologie a ochrany životního prostředí. Praha: Karolinum, 2011.
BRANIŠ, M. Základy ekologie a ochrany životního prostředí. Praha: Informatorium, 2004
ČINČERA, J. Environmentální výchova: od cílů k prostředkům. Brno: Paido, 2007
Poslední úprava: PhDr. Alena Thorovská (29.10.2019)
ČERNOUŠEK, M. Psychologie životního prostředí. Praha: Karolinum, 1992.
MOLDAN, B. Ekologie, demokracie, trh. Praha: Informatorium MŽP ČR, 1992.
PALATÝ, J. Toxikologie a životní prostředí, Praha: VČHT FTOP, 1993.
LORENZ, K. 8 smrtelných hříchů člověka. Praha: Akademia, 2000.
KOHÁK, E. Zelená svatozář: Kapitoly z ekologické etiky. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003.
KELLER, J. Až na dno blahobytu: (ke společenským kořenům ekologické krize) Brno: Hnutí Duh, 1993.
KOHÁK, E. Závod s časem: Texty z morální ekologie. Praha: Torst, 1996
KOLÁŘSKÝ, R. Filosofie a současná ekologická krize. Praha: Filosofia, 1998.
LORENZ, K. Odumírání lidskosti. Praha: Mladá fronta, 1997.
POLÁŠKOVÁ A KOL. Úvod do ekologie a ochrany životního prostředí. Praha: Karolinum, 2011.
BRANIŠ, M. Základy ekologie a ochrany životního prostředí. Praha: Informatorium, 2004
ČINČERA, J. Environmentální výchova: od cílů k prostředkům. Brno: Paido, 2007
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: ZVIROTSK/PEDF.CUNI.CZ (21.09.2012)
Požadavky k zápočtu: aktivní účast na prezenční části výuky, úspěšné absolvování zápočtového testu (jeden řádný a dva opravné termíny).
Poslední úprava: PhDr. Alena Thorovská (29.10.2019)
Credit requirements: active participation in the full-time part of the course, successful completion of the test (one regular and two resit terms).
Sylabus -
Poslední úprava: ZVIROTSK/PEDF.CUNI.CZ (21.09.2012)
1. Základní ekologické a environmentální pojmy a jejich souvislosti. Postavení environmentálního vzdělávání v RVP.
2. Vliv antropogenní činnosti na životní prostředí (atmosféru, hydrosféru, pedosféru), společná zodpovědnost za životní prostředí.
3. Životní prostředí a zdraví. Společná zodpovědnost za životní prostředí
4. Dobrovolné dohody a přístup k ochraně životního prostředí
5. Globální problémy.
6. Spotřebitelská výchova.
7. Životní prostředí a děti.
Poslední úprava: ZVIROTSK/PEDF.CUNI.CZ (21.09.2012)
1. Defining basic terms and objectives of environmental studies. Environmental studies within the Framework Education Programme.
2. Anthropogenic impact on environment (atmosphere, hydrosphere, pedosphere).
3. Environment and health. The common responsibility for the environment.
4. Voluntary agreements and attitude to protecting the environment.