PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Sociální a pedagogická psychologie - OKBPV13002
Anglický název: Social and Educational Psychology
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2017
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 14 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (100)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D.
Prerekvizity : OKBPV13001
Záměnnost : OKO131123
Je prerekvizitou pro: OKBPV14501
Je záměnnost pro: OKO131123
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: VIKTORO/PEDF.CUNI.CZ (22.04.2011)
Anotace V předmětu se studenti seznámí se základními pojmy sociální a pedagogické psychologie. Výklad se soustřední na pojmy socializace, sociální percepce a kognice s příklady z výchovných oblastí. Dalším významným okruhem bude sociální komunikace a její průběh a posledním významným tématem budou otázky sociálních skupin a jejich struktury a dynamiky. Studenti získají zásadní teoretické podklady pro sociální psychologickou práci a její porozumění a teoretická východiska pro zpracování jednoduchých diagnostických šetření zaměřených na charakteristiku jedince i sociální skupiny. Získají dovednosti nezbytné pro realizaci těchto šetření, pro analýzu získaných údajů a interpretaci. Témata: 1. Sociální a pedagogická psychologie 2. Socializace Zaměření socializace na jedince a na společnost, předávání kultury. Výsledky socializace z hlediska jedince: lidské druhové charakteristiky (např . řeč), kulturní (sociální role) a individuální (identita). Socializační činitelé: rodina, škola, vrstevnická skupina, média ad. Rozdíly školní a rodinné socializace. Teorie sociokulturního handicapu. Školní neprospěch. Sociální učení. Typy sociálního učení. Sociální role. Konflikt rolí. Přístup člověk a k sociální roli. Příklady. Osobní identita. 3. Sociální percepce a kognice. Sociální vnímání a poznávání. Jde o získávání infomací o lidech nebo jevech v sociálním kontextu Laické chyby ve vnímání osob. Principy ovlivňující vnímání : efekt prvního dojmu, halo efekt, efekt novosti. Kauzální atribuce - tendence vysvětlit chování druhého člověka. Dispoziční a situační příčiny. Dimenze atribut ve výkonových situacích. Příklady. Postoje 4. Sociální komunikace Struktura sociální komunikace. Typy interakcí a průběh komunikace. Verbální a neverbální komunikace. 5. Sociální skupiny Znaky sociální skupiny. Typologie skupin a jejich význam pro člověka. Základní dimenze sociální skupiny: struktura a dynamika. Konformita. Individuální výkon ve skupiny. Sociální facilitace a inhibice. Metody zkoumání sociální skupiny. Sociometrie a její použití.
Literatura
Poslední úprava: VIKTORO/PEDF.CUNI.CZ (22.04.2011)

Literatura:

HELUS, Z. Sociální psychologie pro učitele. Praha: Karolinum, 1992.

HADJ-MOUSSOVÁ, Z. Pedagogická psychologie pro vychovatele. Praha: Univerzita Karlova v Praze-Pedagogická fakulta, 2006.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK