|
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Jaroslav Šaroch, Ph.D. (26.01.2024)
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Jaroslav Šaroch, Ph.D. (26.01.2024)
Hlavní cíle: Studující charakterizuje autoritu, faktory a proces jejího budování a uplatňování, respektive důvodů její ztráty. Studující popíše a vysvětlí okolnosti účelného využití autority v edukaci. Studující analyzuje situace v rámci edukace z hlediska uplatňovaného interakčního stylu učitele a diskutuje související možná dilemata. Podrobné výsledky učení (Studující...): Uvede vlastní asociace s autoritou a autoritou učitele. Diskutuje své asociace s autoritou a porovná je s výsledky fakultního průzkumu a dalšími výzkumy spjatými s autoritou. Diskutuje vnímání autority ve společnosti a ve školství. Definuje autoritu. Porovná různé chápání a pojímání autority. Diskutuje rozdílné definice a kategorizace autority. Popíše prostřednictvím narativu své zkušenosti s autoritou z dob vlastní školní docházky. Diskutuje pozitivní a negativní zkušenosti. Specifikuje autoritu ve vzdělávacím prostředí. Vysvětlí pojmy deanonymizace, personalizace, individualizace/diferenciace, kontextualizace, metakognice, bezpečné a podnětné prostředí, růstové myšlení v souvislosti s budováním a uplatňováním autority učitele. Uvede příklady aplikování uvedených pojmů v praxi. Diskutuje okolnosti budování a uplatňování autority ve vzdělávání a výchově. Vysvětlí důležitost přehlednosti a předvídatelnosti školního prostředí a aktivit pro žáky různého věku; uvede postupy, kterými lze přehlednost a předvídatelnost dosáhnout. Uvede argumenty, proč jsou důležitá pravidla ve školní třídě a výuce; prováže je se zákonnými normami; vysvětlí souvislosti mezi pravidly a bezpečím. Charakterizuje pedagogické postupy, včetně kázeňských intervencí, které vedou k nastolení bezpečného klimatu. Charakterizuje základní postupy utváření pravidel se zapojením žáků; identifikuje rizika a uvede, jak jim předcházet. Popíše a odůvodní důležitost různých druhů úpravy fyzického prostředí třídy a školy s ohledem na jejich funkci a estetiku. Vyplní dotazník interakčního stylu učitele (QTI). Charakterizuje východiska dotazníku QTi a jeho zaměření na dimenze vlivu a proximity. Uvede příklady dominantnosti/submisivnosti, odporu/kooperace ve vzdělávání. Porovná své výsledky v dotazníku QTI s výsledky souvisejících výzkumů. Diskutuje své výsledky v dotazníku QTI. Vysvětlí použití dotazníku QTI a jeho vyhodnocení. Specifikuje možnosti jeho uplatnění ve škole. Popíše komunikační postupy a interakční styly komunikace. Vysvětlí vliv vlastních hodnot, postojů a stereotypů na vyučování a na vztahy s žáky a jejich rodiči; vyjmenuje rizika při utváření dojmů o druhých osobách; vyjmenuje rizika sebenaplňujícího proroctví; objasní rizika nálepkování pro učení žáků; uvede (auto)diagnostické postupy v této oblasti. Zdůvodní význam zapojování všech žáků/žákyň do výukové komunikace. Diskutuje možná dilemata autority učitele. Uvede příklady dopadů zneužití autority učitelem. Vytvoří ve spolupráci myšlenkovou mapu s pojmem autorita učitele v jádru. Prezentuje a diskutuje myšlenkovou mapu týkající se budování a uplatňování autority učitele. Vysvětlí, co je to ohnisková skupina. Uvede účel jejího využití ve vzdělávání. Diskutuje výsledky všech aktivit v rámci předmětu Autorita ve výchově v rámci ohniskové skupiny. Charakterizuje úlohu autority v edukaci. Uvede příklady budování a uplatňování autority v edukaci. Vysvětlí přínosy a rizika autority v edukaci. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Jaroslav Šaroch, Ph.D. (26.01.2024)
3 ETCS odpovídá 90 hodinám: samostudium literatury (15 hodin), |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (19.01.2020)
BENDL, S. (2001). Školní kázeň: metody a strategie. Praha: ISV. KYRIACOU, CH. (2012). Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál. PAŘÍZEK, V. (1996). Základy obecné pedagogiky. Praha: PedF UK. PETTY, G. (2013). Moderní vyučování. Praha: Portál. VALIŠOVÁ, A. (2008). Jak získat, udržet a neztrácet autoritu. Praha: GRADA. VALIŠOVÁ, A. a kol. (1998). Autorita jako pedagogický problém. Praha: Karolinum. VALIŠOVÁ, A. a kol. Autorita ve výchově: vzestup, pád nebo pomalý návrat. Praha: Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-857-3. VALIŠOVÁ, A.; BRATSKÁ, M.; SLIWERSKI, B. a kol. (2005). Relativizace autority a její dopady na současnou mládež. Praha: ISV. VALIŠOVÁ, Alena (ed.). (2012). Autorita v edukační a sociální práci. Pardubice: Univerzita Pardubice. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Jaroslav Šaroch, Ph.D. (26.01.2024)
1. Pojem autorita a jeho definice (pojmová roztříštěnost). 2. Autorita v koncepčních dokumentech (Bílá kniha, Strategie 2030+, RVP, ŠVP). 3. Vnější faktory budování autority (společnost, školský systém). 4. Vnitřní faktory budování autorita (biologie, ontogeneze, odbornost). 5. Problematika autority učitele z pohledu jejího zkoumání. 6. Budování autority učitele (relativizace autority a cílevědomá práce s autoritou). 7. Autorita a škola (alternativní školy). 8. Významné osobnosti, které se staly autoritami (geneze a srovnání budování a uplatňování). 9. Příklady autority (učitele) v beletrii, popřípadě filmu a televizi (vyjma příkladů použitých v setkáních). 10. Interakční styly učitele (mocenské konstelace, komunikace ve třídě). Klíčovou a syntetizující aktivitou je v závěru předmětu ohnisková skupina vycházející z výše uvedených témat, která jsou průběžně na setkáních diskutována za použití nejrůznějších metod a organizačních forem s uvedením široké škály výzkumných technk a výsledků dosavadních výzkumů v předmětné oblasti. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Jaroslav Šaroch, Ph.D. (26.01.2024)
Požadavky k získání zápočtu: splnění všech úkolů, aktivní účast ve všech seminářích. Úkoly: Slovní asociace, nedokončené věty, narativ, esej (další v případě nepřítomnosti), dotazník QTI, účast na průzkumu, účast v ohniskové skupině, myšlenková mapa. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Jaroslav Šaroch, Ph.D. (26.01.2024)
Online studijní oporyv LMS Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=4430 Klíč: bude sdělen a rozeslán po prvním setkání |