PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika odborného vzdělávání I - OKBO3I045A
Anglický název: Didactics of Vocational Education I
Zajišťuje: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 7
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:16/0, Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 16 [hodiny]
Počet míst: 20 / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc.
Ing. Bc. Alena Váchová, Ph.D.
Vyučující: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc.
Prerekvizity : OKBO3P023A
Je prerekvizitou pro: OKBO3I054A
Anotace -
Poslední úprava: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (16.01.2024)
Studijní předmět v návaznosti na obecnou didaktiku jako teorii výchovného vyučování vede studenty k pochopení teoretických základů a k snazší orientaci v předmětu. Seznamuje a soustřeďuje pozornost studentů na zákonitosti vzdělávání a vyučování prakticky zaměřených předmětů a odborného výcviku. Rozvíjí problematiku vzdělávacího a vyučovacího procesu, objasňuje, za jakých podmínek lze co nejefektivněji dosáhnout stanovených výchovně vzdělávacích cílů.
Deskriptory
Poslední úprava: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (16.01.2024)

Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky – 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení – 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe – 0 minut
Samostudium literatury (za semestr) – 12 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) – 12 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) – 12 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce – 0 hodin
Příprava na zápočet – 0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška – 16 hodin

V případě, že vedení fakulty stanoví, že není možno konat prezenční formu výuky na fakultě a výuka bude realizována distanční formou, bude distanční forma výuky prováděna on-line v MS Teams. On-line výuka bude probíhat v časech podle rozvrhu. Současně bude distanční výuka posílena zasíláním podkladových materiálů a úkolů k vypracování e-mailem na e-mailovou adresu studentů, která je uvedena v SISu.

Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (16.01.2024)

ČADÍLEK, M. Didaktika praktického vyučování I. 2. vyd. Brno: Akademické nakladatelství CERM, s.r.o., 2004. Dostupné z WWW:http://www.ped.muni.cz/winf/learn/default1.htm
ČADÍLEK, M., STEJSKALOVÁ, P. Didaktika praktického vyučování II. Brno: Akademické nakladatelství CERM, s.r.o., 2003.
DVOŘÁK, D. Od osnov ke standardům: Proměny kurikulární teorie a praxe. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012.
FRIEDMANN, Z., PECINA, P. Didaktika odborných předmětů technického charakteru. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013.
HAŠKOVÁ, A., PISOŇOVÁ, M., BITTEROVÁ, M. Di­daktické prostriedky ako optimalizačný faktor procesu vzdelávania. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2011.
CHVÁL, M., KASÍKOVÁ, H., VALENTA, J. Posuzování rozvoje kompetence k učení ve výuce. Praha: Karolinum, 2012.
KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.
PECINA, P. Oborová didaktika (didaktika odborných předmětů). Brno: Mendelova zemedělská a lesnická univerzita, 2013.
SLAVÍK, M. Oborová didaktika pro zemědělství, lesnictví a příbuzné obory. Praha: Česká zemědělská univerzita, 2006.
STEJSKALOVÁ, P. Didaktika praktického vyučování obchodu a služeb. Brno: Masarykova univerzita, 2013.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (16.01.2024)

Zkouška má písemnou formu. Jedná se o test s tvořenou odpovědí. Je požadováno minimálně 75% úspěšné absolvování testu orientovaného na ověření úrovně získaných vědomostí a znalostí v rozsahu výuky.

Sylabus -
Poslední úprava: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (16.01.2024)
  • Východiska vyučování v prakticky zaměřených předmětech a v odborném výcviku.
  • Pedagogické dokumenty, cíle, fáze a etapy učení.
  • Principy a podmínky vyučovacího procesu v odborném vzdělávání.
  • Vztahy mezi vědou a vyučovacím předmětem.
  • Příprava učitele na vyučování v prakticky zaměřených předmětech a v odborném výcviku.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (16.01.2024)
  • Úspěšné splnění zadaných úloh k řešení.
  • Vypracování zápočtové práce z oblasti zaměření předmětu. Není-li uvedeno jinak, požaduje se práce původní, vytvořená samostatně na základě v práci uvedené literatury a informačních zdrojů. Zápočtová práce je zaměřena na rozplánování obsahové náplně učiva vyučovacího předmětu oboru zaměření studenta resp. vyučovacího předmětu, který student vyučuje. Termín odevzdání bude upřesněn na prvním semináři.
  • Zkouška se skládá z písemné části, formou testu. Je požadováno minimálně 75% úspěšné absolvování testu orientovaného na ověření úrovně získaných vědomostí a znalostí v rozsahu výuky.
  • Odevzdaný úkol může být vrácen k úpravě či přepracování.
  • Uznané úkoly zakládají důvod k přihlášení ke zkoušce.
  • Zkouška má řádný a dva opravné termíny.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK