PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Edukační programovací jazyky - OKBI3I041A
Anglický název: Programming languages for children
Zajišťuje: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, KZ [HS]
Rozsah za akademický rok: 10 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Tomáš Jeřábek, Ph.D.
Prerekvizity : OKBI3I036A
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Jeřábek, Ph.D. (26.01.2023)
Posláním předmětu je seznámit studenty s blokovými i textovými programovacími jazyky, které se využívají v edukační praxi pro rozvoj algoritmického myšlení u žáků. Obsahově se předmět orientuje na specifika syntaxí, jazyků, algoritmických konstruktů a filozofických přístupů k prostředím a jazykům, které byly vytvořeny pro edukaci žáků (Scratch, MakeCode, Kodu, aj. dle aktuální nabídky programovacích prostředí). Předmět si klade za cíl rozvíjet studentů algoritmické, logické a kreativní myšlení, či strategie řešení problémů prostřednictvím různých edukačních programovacích jazyků.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Jeřábek, Ph.D. (15.02.2024)

příprava na hodinu (za semestr): 9h
plnění úkolů (za semestr): 30h
samostudium a práce se stud. materiály (za semestr): 7h
plnění předmětu (zakončení, seminární práce): 20h

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Jeřábek, Ph.D. (26.01.2023)

Vybrané příklady literatury a informačních zdrojů z hlediska složitosti vzhledem k prostředím a programům a samotné filozofii algoritmického myšlení:

ASPINALL, Brian. Code Breaker: Increase Creativity, Remix Assessment, and Develop a Class of Coder Ninjas!, 2017.

RESNICK, Mitchel. Lifelong kindergarten: cultivating creativity through projects, passion, peers, and play. Cambridge, Massachusetts: MIT Press, [2017]. ISBN 9780262037297.

PILGRIM, Mark. Ponořme se do Python(u) 3: Dive into Python 3. Praha: CZ.NIC, c2010. CZ.NIC. ISBN 978-80-904248-2-1.

RYANT, Ivan. Algoritmy a datové struktury objektově. V Praze: Ivan Ryant, [2017]. ISBN 978-80-270-1660-0.

ZITER, Rachel. Coding in Scratch for beginners. North Mankato, Minnesota: Capstone Press, [2018].

Online podpora a komunity aktuálních programovacích jazyků a prostředi.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Jeřábek, Ph.D. (26.01.2023)

Pro úspěšné zakončení předmětu je potřeba průběžné a včasné plnění dílčích úkolů zadávaných průběžně v semestru v rámci prostředí Moodle či na výuce.

Hodnocení bude probíhat na základě odevzdaných dílčích úkolů. Zápočet nemusí být udělen, pokud nebudou dílčí úkoly včasně plněny.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Jeřábek, Ph.D. (26.01.2023)

Obsahově se předmět orientuje na:

  • algoritmické myšlení, informatické myšlení a jejich rozvoj;
  • specifika syntaxí, jazyků, algoritmických konstruktů a filozofických přístupů k prostředím a jazykům, které byly vytvořeny pro edukaci žáků;
  • prostředky a prostředí pro rozvoj algoritmického, kreativního myšlení a řešení problémů (na základní a střední škole);
  • různé typy online prostředími, virtuálními světy, či programovací jazyky (Scratch, MakeCode, Kodu, aj. dle aktuální nabídky programovacích prostředí a programů).
Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Jeřábek, Ph.D. (26.01.2023)

Pro podporu výuky bude využito VLE Moodle (virtuální vzdělávací prostředí). Odkaz na kurz a klíč k zápisu budou sděleny na první výuce.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK