Umění jako prostředek komunikace a jeho výrazové prostředky. Vztah umělec - umělecké dílo - skutečnost, jeho
historické proměny a psychologické a sociální aspekty. Kulturní, sociální a individuální vazby významů uměleckého
díla a možnosti jeho interpretace.
Cíl : motivovat studenty ke zvýšenému zájmu o obor, položit základy k vytvoření poučeného náhledu na postavení umělecké tvorby v současné kultuře a společnosti, dalšího rozvoje oborového myšlení, postupného budování funkčního
slovníku učitele výtvarné výchovy se zvláštním zřetelem na schopnost vyjádření výtvarného zážitku a divácké
interpretace uměleckého díla.
Poslední úprava: KITZL8AP (02.10.2016)
Art as a means communication and its expressive means. Relations between artist, artwork and reality,
psychological and social aspects. Cultural, social and individual relations of artwork meanings and possibilities of
its reading.
Result of education: To motive the students in their interests of the art history as a scientific human studies
discipline, to build their functional vocabulary of therms. Precision of artificial impressions.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: KITZL8AP (02.10.2016)
Cíl výuky: Cílem tohoto oborového prosemináře je motivovat studenty ke zvýšenému zájmu o obor, položit základy k vytvoření poučeného náhledu na postavení umělecké tvorby v současné kultuře a společnosti a dalšímu rozvoji oborového myšlení. V oblasti oborové terminologie přesvědčit studenty o nezbytnosti postupného budování funkčního slovníku učitele výtvarné výchovy, se zvláštním zřetelem na schopnost vyjádření výtvarného zážitku.
Poslední úprava: KITZL8AP (02.10.2016)
Result of education: To motive the students in their interests of the art history as a scientific human studies discipline, to build their functional vocabulary of therms. Precision of artificial impressions.
Literatura -
Poslední úprava: KITZL8AP (02.10.2016)
BLÁHA, J.; SLAVÍK, J.: Souřadnice výtvarného umění.1.vyd. Jinočany: H and H, 1992.67 s. ISBN nemá BLÁHA, J.: Estetická výchova pro střední školy, 2. díl - Umění jako obraz doby. 1.vyd.Praha : Scientia Medica, 2001. 80 s. ISBN 80-85526-71-9. KULKA, J.: Psychologie umění. 1.vyd .Praha: SPN, 1990. 435 s. ISBN 80-04-23694-4. KULKA, T. Umění a kýč. Praha: Torst, 2000. 1. vydání. 292 s. ISBN 80-7215-128-2. ŠAMŠULA, P.: Obrazárna v hlavě 1 - 2 . Výtvarná čítanka pro 2.- 5. ročník základní školy. 1.vydání. Praha : Práce 1996. 96 s. ISBN 80-208-0380-7. TŘEŠTÍK, M.: Umění vnímat umění. Guerilla writing about art. 1. vydání. Praha: Gasset, 2011. 228 s. ISBN:978-80-87079-15-7. WELTONOVÁ, J.: Jak vnímat obrazy. Bratislava: Perfekt, 1995. 1. vydání. 64 s. ISBN 80-85261-81-2. ZUSKA, V. Estetika (úvod do současnosti tradiční disciplíny).1.vydání. Praha: Triton, 2001. 131 s. ISBN 80-7254- 194-3.
Poslední úprava: KITZL8AP (02.10.2016)
BLÁHA, J.; SLAVÍK, J.: Souřadnice výtvarného umění.1.vyd. Jinočany: H and H, 1992.67 s. ISBN nemá BLÁHA, J.: Estetická výchova pro střední školy, 2. díl - Umění jako obraz doby. 1.vyd.Praha : Scientia Medica, 2001. 80 s. ISBN 80-85526-71-9. KULKA, J.: Psychologie umění. 1.vyd .Praha: SPN, 1990. 435 s. ISBN 80-04-23694-4. KULKA, T. Umění a kýč. Praha: Torst, 2000. 1. vydání. 292 s. ISBN 80-7215-128-2. ŠAMŠULA, P.: Obrazárna v hlavě 1 - 2 . Výtvarná čítanka pro 2.- 5. ročník základní školy. 1.vydání. Praha : Práce 1996. 96 s. ISBN 80-208-0380-7. TŘEŠTÍK, M.: Umění vnímat umění. Guerilla writing about art. 1. vydání. Praha: Gasset, 2011. 228 s. ISBN:978-80-87079-15-7. WELTONOVÁ, J.: Jak vnímat obrazy. Bratislava: Perfekt, 1995. 1. vydání. 64 s. ISBN 80-85261-81-2. ZUSKA, V. Estetika (úvod do současnosti tradiční disciplíny).1.vydání. Praha: Triton, 2001. 131 s. ISBN 80-7254- 194-3.
Metody výuky -
Poslední úprava: KITZL8AP (02.10.2016)
* Formy výuky studijního předmětu : přednáška 2 seminář 0
Poslední úprava: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (26.04.2010)
Forms of teaching: lecture 2 /seminar 0
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: KITZL8AP (02.10.2016)
Požadavky k zápočtu: Úspěšné splnění seminární práce Formy kontroly předmětu: zápočet
Poslední úprava: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (26.04.2010)
Claim to classified C: To write an individually seminarwork.
Sylabus -
Poslední úprava: KITZL8AP (02.10.2016)
Obsah - klíčová slova: Umělec, umělecké dílo; umění jako výraz, komunikace, forma; jazyk výtvarného sdělení; interpretace uměleckého díla, reflexe, edukace, předškolní vzdělávání
Poslední úprava: KITZL8AP (02.10.2016)
Contents (Syllabus): Art and comunication, expresions. Artist - artwork - reality, psychological and social aspects. Keywords: The artist, artwork, expresion, communiciation, form, language, painting, sculpture, architecture, history and historiography of arts, interpretation.