PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Logopedická prevence - OKB7318310
Anglický název: Speech therapy prevention
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Je zajišťováno předmětem: OKB01S132A
Vysvětlení: vytvořila KROPACKO@PEDF.CUNI.CZ, 31.07.2008 12:44:03v ZS 9/10 jeeště nejsou studenti
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Marie Komorná, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (31.10.2019)
Předmět se zaměřuje na možnosti rozvoje komunikačních schopností dětí a žáků v předškolním a mladším školním věku a přístupy, které napomáhají předcházet narušení komunikační schopnosti.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (31.10.2019)

Cílem předmětu je seznámit studenty s možnými přístupy rozvoje komunikačních schopností dětí a žáků předškolního a raného školního věku a s přístupy, které napomáhají předcházet narušení komunikační schopnosti.

 

Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (11.09.2017)

 

ALLEN, E. K. –  MAROTZ, L. R. Přehled vývoje dítěte. Od prenatálního období do 8 let. Praha: Portál, 2002.

BARTOŇOVÁ, M.; BYTEŠNÍKOVÁ, I.; VÍTKOVÁ, M. et al. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole. Brno: Paido, 2012.

BEDNÁŘOVÁ, J.; ŠMARDOVÁ, V. Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno: Computer Press, 2007.

BYTEŠNÍKOVÁ, I. Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada, 2012.

KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha: Grada, 2006.

KLENKOVÁ, J.; BOČKOVÁ, B., BYTEŠNÍKOVÁ, I. Kapitoly pro studenty logopedie. Brno: Paido, 2012.

KLENKOVÁ, J.; KOLBÁBKOVÁ, J. Diagnostika předškoláka. Brno: MC nakladatelství, 2005.

KUTÁLKOVÁ, D. Budu správně mluvit. Chodíme na logopedii. Praha: Grada, 2011.

KUTÁLKOVÁ, D. Průvodce vývojem dětské řeči. Logopedická prevence.  Praha: Galén, 2009.

LIPNICKÁ, M. Logopedická prevence v mateřské škole. Praha: Portál, 2013.

 

Publikace zaměřené na rozvoj komunikačních a řečových dovedností a dalších dílčích dovedností dětí předškolního věku, relevantní časopisecké články.

Další literatura bude zadána v průběhu kurzu. 

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (31.10.2019)

 

Tematické okruhy:

 

Úvod do logopedie. Organizace logopedické intervence v ČR.

Základní pojmy – komunikace a její formy, řeč, jazyk, narušená komunikační schopnost.

Základní pojmy z lingvistiky a fonetiky – samohlásky, souhlásky, artikulační okrsky, slabika, melodie, tempo.

Fyziologické předpoklady řeči – dýchání, tvorba hlasu, artikulace (artikulační ústrojí), sluchový orgán, centrální nervová soustava.

Ontogeneze řeči – chronologické hledisko (prenatální, preverbální, verbální etapa), lingvistické hledisko (jazykové roviny), receptivní a expresivní složka řeči. Podmínky optimálního vývoje řeči u dětí předškolního věku.

Vývoj dětské řeči ve vztahu k dalším dílčím oblastem – řeč a motorika, řeč a smysly (sluch, zrak), řeč a lateralita, řeč a myšlení, řeč a paměť.

Logopedická prevence v předškolním věku. Péče o správný řečový vývoj dítěte v předškolním věku (podmínky pro správný vývoj, podpora rozvoje řeči, zásady podpory komunikace, role učitelky / učitele MŠ v rozvoji řečových a komunikačních dovedností dětí předškolního věku). Náměty pro praxi. 

 
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (31.10.2019)

Aktivní práce v semináři (účast minimálně 75 %), plnění průběžně zadávaných úkolů, prezentace a seminární práce na téma z oblasti prevence vzniku narušení komunikační schopnosti a/nebo možností rozvoje komunikační schopností dětí předškolního a mladšího školního věku. Písemný test (úspěšnost 75 %).

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK