Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (10.03.2010)
Předmět má propedeutický charakter a jeho cílem je vybavit studenty teoretickými znalostmi funkčně pojaté somatologie. Obecně biologický úvod slouží k zopakování a prohloubení středoškolského učiva a navazuje na něj rozšířený výklad anatomie a fyziologie vybraných tělních soustav. Důraz je důsledně kladen na ty partie učiva, které jsou podstatné pro pochopení biologických determinant, možností a limitů lidského organismu, a to se zřetelem na zaměření oboru výchova ke zdraví.
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (02.10.2012)
The aim of the course is to reinforce knowledge of anatomy, histology and embryology of tissues and body systems in terms of the discipline Education towards health. The course provides with basics of morphological science.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (02.10.2012)
Cílem předmětu je vybavit studenty teoretickými znalostmi funkčně pojaté somatologie.
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (02.10.2012)
The aim of the course is to reinforce knowledge of anatomy, histology and embryology of tissues and body systems in terms of the discipline Education towards health.
Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Alena Thorovská (06.09.2016)
DYLEVSKÝ, I. Funkční anatomie. Praha : Grada, 2009. 532 s. ISBN 978-80-247-3240-4 DYLEVSKÝ, I. Somatologie. Olomouc : Epava, 2000. 480 s. ISBN 80-86297-05-5 DYLEVSKÝ, I. Základy anatomie a fyziologie člověka. Olomouc : EPAVA, 1995. ISBN 80-901667-0-9 ELIŠKOVÁ, M., ŇANKA, O. Přehled anatomie. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2006. 309 s. ISBN 80-246-1216-X KOPECKÝ, M., CICHÁ, M. Somatologie pro učitele. 1. vyd. Olomouc : UP, 2005. 263 s. ISBN 80-244-1072-9 MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro speciální pedagogy. 2. vyd. Praha : Karolinum, 1994. 263 s. ISBN 80-7066-980-2 ZÁVODSKÁ, R. Biologie buněk. 1. vyd. Praha : Scientia, 2006. 160 s. ISBN 80-86960-15-3.
HRUŠKA, M. Fyziologie živočichů a člověka pro učitele I. díl. Hradec Králové: Gaudeamus, 1994. ISBN 80-7041-840-0.
HRUŠKA, M. Fyziologie živočichů a člověka pro učitele II. díl. Hradec Králové: Gaudeamus, 1994. ISBN 80-7041-984-9.
KŘIVÁNKOVÁ, M., HRADOVÁ, M. Somatologie - Učebnice pro střední zdravotnické školy. 1. vyd. Praha : Grada, 2009. 244 s. ISBN 80-247-2988-6.
SCHREIBER, M. a kol. Funkční somatologie. Praha : H&H, 2007. 468 s. ISBN 80-86022-28-5.
ŠMARDA, J. a kol. Biologie pro psychology a pedagogy. Praha : Portál, 2004. ISBN 978-80-7367-343-7.
Poslední úprava: PhDr. Alena Thorovská (29.10.2019)
DYLEVSKÝ, I. Funkční anatomie. Praha : Grada, 2009. 532 s. ISBN 978-80-247-3240-4 DYLEVSKÝ, I. Somatologie. Olomouc : Epava, 2000. 480 s. ISBN 80-86297-05-5 DYLEVSKÝ, I. Základy anatomie a fyziologie člověka. Olomouc : EPAVA, 1995. ISBN 80-901667-0-9 ELIŠKOVÁ, M., ŇANKA, O. Přehled anatomie. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2006. 309 s. ISBN 80-246-1216-X KOPECKÝ, M., CICHÁ, M. Somatologie pro učitele. 1. vyd. Olomouc : UP, 2005. 263 s. ISBN 80-244-1072-9 MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro speciální pedagogy. 2. vyd. Praha : Karolinum, 1994. 263 s. ISBN 80-7066-980-2 ZÁVODSKÁ, R. Biologie buněk. 1. vyd. Praha : Scientia, 2006. 160 s. ISBN 80-86960-15-3.
HRUŠKA, M. Fyziologie živočichů a člověka pro učitele I. díl. Hradec Králové: Gaudeamus, 1994. ISBN 80-7041-840-0.
HRUŠKA, M. Fyziologie živočichů a člověka pro učitele II. díl. Hradec Králové: Gaudeamus, 1994. ISBN 80-7041-984-9.
KŘIVÁNKOVÁ, M., HRADOVÁ, M. Somatologie - Učebnice pro střední zdravotnické školy. 1. vyd. Praha : Grada, 2009. 244 s. ISBN 80-247-2988-6.
SCHREIBER, M. a kol. Funkční somatologie. Praha : H&H, 2007. 468 s. ISBN 80-86022-28-5.
ŠMARDA, J. a kol. Biologie pro psychology a pedagogy. Praha : Portál, 2004. ISBN 978-80-7367-343-7.
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PhDr. Alena Thorovská (06.09.2016)
Písemný test - jedna a více správných odpovědí. Tematické okruhy jsou dány sylabem.
Poslední úprava: PhDr. Alena Thorovská (29.10.2019)
Final test - one or more correct answers. Topics are given by syllabus.
Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Alena Thorovská (06.09.2016)
1. Vlastnosti živé hmoty, její integrační stupně - geny, buňky, tkáně, orgány, orgánové soustavy. 2. Základy cytologie, histologie a organologie člověka. 3. Muskuloskeletární systém. 4. Kardiovaskulární systém. 5. Respirační systém. 6. Gastrointestinální systém. 7. Urogenitální systém. Ontogeneze.
8. Věkové zvláštnosti jednotlivých soustav.
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (27.10.2010)
1. Properties of living matter, its integration stages - genes, cells, tissues, organs, organ systems.
2. Basics of human cytology, histology and organology.