Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (18.09.2023)
Ve výtvarné oblasti se předmět zabývá základními předpoklady pro studium výtvarného oboru, seznamuje studující s odborným slovníkem, variantami přístupů k výtvarné tvorbě. Umožňuje jim získat vlastní zkušenost s postupy tvorby a s jejím hodnocením a reflektovat možnosti jejich využití v mateřské škole. Kurz se dále zaměřuje na interpretaci uměleckého díla vnímaného v kontextu galerie a na vnímání expozice jako estetického celku a prostoru k edukaci. Studující rozvíjejí svoje představy o tradici a současnosti výtvarné kultury.
V hudebněvýchovné oblasti je vzdělávací program zaměřen na základní znalosti v oblasti notopisu, orientace v tónovém prostoru, stupnic, intervalů, akordů, hudebních nástrojů symfonického orchestru a dějin hudby. Studenti získají základní intonační a rytmické dovednosti, osvojí si základy techniky dirigování a hry na klavír. Témata ve výtvarné oblasti: 1) seznámení s oborovým jazykem výtvarného oboru; 2) přístupy k tvorbě; 3) hodnocení výtvarného díla a kontextu jeho expozice; 4) využití poznatků z kurzu v mateřské škole; Témata v hudební oblasti: 5) vědomosti o základech hudební teorie s praktickým využitím v hudebně výchovné praxi v mateřské škole; 6) přehled o hudebních nástrojích symfonického orchestru; 7) základní dirigentské dovednosti při nácviku dětských písní; 8) skladatelské osobnosti světové a české hudby s vybranými hudebními ukázkami; 9) hra drobných klavírních skladeb a písní pro děti v mateřské škole.
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (18.09.2023)
In the field of art, the course deals with the basic prerequisites for studying the art field, introduces students to the professional vocabulary, variants of approaches to art creation. It enables them to gain their own experience of the processes of creation and its evaluation and to reflect on the possibilities of their use in kindergarten. The course also focuses on the interpretation of the artwork perceived in the context of the gallery and on the perception of the exhibition as an aesthetic whole and a space for education. Learners develop their ideas about the tradition and present of art culture.
In the area of music education, the curriculum focuses on basic knowledge of notation, orientation in tonal space, scales, intervals, chords, symphonic orchestra instruments and music history. Students will acquire basic intonation and rhythmic skills, learn the fundamentals of conducting technique and piano playing. Topics in art: 1) introduction to the language of the art major; 2) approaches to art making; 3) evaluation of artwork and the context of its display; 4) application of course knowledge in kindergarten; Topics in music: 5) knowledge of the fundamentals of music theory with practical application to music education practice in kindergarten; 6) an overview of symphony orchestra instruments; 7) basic conducting skills in practicing children's songs; 8) composers of world and Czech music with selected musical examples; 9) playing small piano pieces and songs for kindergarten children.
Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D. (14.09.2023)
Celková časová zátěž studenta
234,0
Množství kreditů odpovídající časové zátěži
8 až 9
Přidělené kredity
8
Zakončení
Z
Přímá výuka
Přednášky:
2
Cvičení:
2
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky
30 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení
210 minut
Samostudium literatury (za semestr)
20 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr)
10 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr)
20 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce
20 hodin
Příprava na zápočet
20 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška
0 hodin
Rozsah přímé výuky v kombinovaném studiu:
18
E-learningový kurz (odkaz):
https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15301
Stručný popis přípravy na předmět: V hudební oblasti: studium hudební teorie a dějin, vypracování domácích úkolů, osvojování dovedností v oblasti hry na klavír a zpěvu. Ve výtvarné oblasti: studium kontextů výtvarného umění a kultury, vypracování průběžných úkolů a seminární práce
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (18.09.2023)
VV:
DEMPSEY, Amy. Umělecké styly, školy a hnutí: encyklopedický průvodce moderním uměním. 2. vyd. Praha: Slovart, 2005. ISBN 80-7209-731-8.
FAIRS, Marcus. Design 21. století: nové ikony designu : od masového trhu k avantgardě. V Praze: Slovart, 2007. ISBN isbn978-80-7209-970-2.
MATYSOVÁ, Michaela a Lucie ŠTŮLOVÁ VOBOŘILOVÁ. Ahoj, socho: městem s otevřenýma očima. Ilustroval Štěpánka BLÁHOVCOVÁ. Praha: Galerie hlavního města Prahy, 2018. ISBN 978-80-7010-143-8.
NORBERG-SCHULZ, Christian. Genius loci: k fenomenologii architektury. Praha: Odeon, 1994. ISBN isbn80-207-0241-5.
ŠVÁCHA, Rostislav. Od moderny k funkcionalismu: proměny pražské architektury první poloviny dvacátého století. Praha: Victoria Publishing, 1995. ISBN isbn80-85605-84-8.
PALLASMAA, Juhani. Myslící ruka: existenciální a ztělesněná moudrost v architektuře. Zlín: Archa, 2012. a Architektura. ISBN isbn978-80-87545-09-6.
PALLASMAA, JUHANNI. Oči kůže. Archa, Zlín 2012. ISBN 978-80-87545-10-2
časopis Výtvarná výchova: https://pages.pedf.cuni.cz/vytvarnavychova/
HV:
BÖHMOVÁ-ZAHRADNÍČKOVÁ, Zdeňka, Alois SARAUER a Arnoštka GRÜNFELDOVÁ. Klavírní škola pro začátečníky. 34. vyd., 2. vyd. v Editio Bärenreiter Praha. Praha: Editio Bärenreiter Praha, 2020. ISBN 979-0-2601-0158-6.
HURNÍKOVÁ, Kateřina. Stručný průvodce dějinami evropské hudby: distanční text. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2007. ISBN 978-80-7290-333-7.
KODEJŠKA, Miloš, Mikuláš POPOVIČ a Jaroslav VEREB. Klavírní doprovody a dirigování písní v mateřských a základních školách. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2018. ISBN 978-80-7290-976-6.
KMENTOVÁ, Milena. Cvičebnice hudební nauky pro dospělé (začátečníky). Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2021. ISBN 978-80-7603-265-1.
ZENKL, Luděk. ABC hudební nauky. 7. rev. a dopln. vyd. Praha: Editio Bärenreiter, 2000. Editio Bärenreiter Praha. ISBN 80-86385-01-9.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (18.09.2023)
Klíč ke studiu literatury a plnění seminárních prací
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (18.09.2023)
Témata ve výtvarné oblasti:
1) seznámení s oborovým jazykem výtvarného oboru;
2) přístupy k tvorbě;
3) hodnocení výtvarného díla a kontextu jeho expozice;
4) využití poznatků z kurzu v mateřské škole;
Témata v hudební oblasti:
1) vědomosti o základech hudební teorie s praktickým využitím v hudebně výchovné praxi v mateřské škole: notová soustava, notopis, takty, rytmus, tempo a jeho označení, stupnice durové, mollové stupnice aiolské, harmonické a melodické, základní a odvozené intervaly, durové a mollové kvintakordy a jejich obraty.
2) přehled o hudebních nástrojích symfonického orchestru; studentům bude představena nahrávka od BRITTENA, B. Průvodce mladého člověka orchestrem (Variace a fuga na Purcellovo thema). Jejím prostřednictvím se studenti seznámí s rozdělením hudebních nástrojů a dokážou je rovněž vizuálně a sluchově poznat.
3) základní dirigentské dovednosti při nácviku dětských písní;
4) skladatelské osobnosti světové a české hudby s vybranými hudebními ukázkami; studenti získají základní informace o dějinách světové a české hudby. Obdrží od vyučujícího ukázky 22 skladeb světové a české hudby. Tyto skladby budou součástí poslechového testu na poznávání děl českých a světových skladatelů.
5) hra drobných klavírních skladeb a písní pro děti v mateřské škole. V tematické oblasti Hra na klavír je vzdělávací program diferencován podle předcházejících nástrojových zkušeností studentů do dvou vzdělávacích programů: A (začátečník) a B (základní klavírní zkušenost).
Student začátečník (A program) se seznámí s kulturou úhozu, uvolněním ruky při hře jednoduchých etud. Základem výuky bude výběr etud z Klavírní školy BGS až do čísla 35. Naučí se hrát jednooktávové stupnice C dur, D dur, E dur pravou rukou a v levé ruce základní harmonické kadence T, S, D v tóninách C dur, D dur, E dur. Součástí výuky bude hra a zpěv deseti písní pro předškolní děti v tónině C dur.
Student se základními klavírními zkušenostmi (B program) nacvičí 8 přednesových skladeb z Klavírní školy pro začátečníky BGS, které bude moci využít v pedagogické praxi. Bude hrát jednooktávové stupnice C dur, D dur, E dur pravou rukou a v levé ruce základní harmonické kadence T, S, D v tóninách C dur, D dur, E dur. Součástí výuky bude hra a zpěv dvaceti písní pro předškolní děti v tónině C dur.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (18.09.2023)
Zápočet
HV
Pro obdržení zápočtu jsou kromě řádné docházky důležité úspěšné výsledky písemného testu ze všeobecné hudební teorie, písemného testu z dějin české a světové hudby, poslechového testu hudebních ukázek české a světové hudby, poslechového testu poznávání hudebních nástrojů, intonačně čistý zpěv písní pro děti předškolního věku spojený se základy dirigování. Písňový repertoár odpovídá písním osvojovaným na klavír. V tematické oblasti Hra na klavír student splní všechny položky dle svého programu.
VV
Splnění seminárních úkolů a jejich obhajoba při závěrečné prezentaci