PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Základy vývojové psychologie - OKB03Q202A
Anglický název: Introduction to Developmental Psychology
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Anna Frombergerová, Ph.D.
Záměnnost : OPB03Q202A
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (27.01.2022)
Předmět Základy vývojové psychologie je zaměřen na uvedení studentů do jedné ze základních psychologických disciplín. V průběhu semestru se seznámí s nejznámějšími teoriemi vývoje dětí, dále pak s charakteristikami jednotlivých období ve vývoji jedince od narození až po stáří. Reflektována jsou i aktuální témata a měnící se trendy v současné vývojové psychologii.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (10.02.2022)
Celková časová zátěž studenta 150,0
Množství kreditů odpovídající časové zátěži 5
Přidělené kredity 5
Zakončení Zk
   
Přímá výuka  
Přednášky: 3
Cvičení: 0
   
Příprava na výuku  
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 60
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 0 minut
Samostudium literatury (za semestr) 40
Práce se studijními materiály (za semestr) 20
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 15
   
Plnění předmětu  
Seminární práce 20
Příprava na zápočet 10 
Příprava na zkoušku a zkouška 20
   
Rozsah přímé výuky v kombinovaném studiu: 12
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (27.01.2022)

ADLER, Alfred. Psychologie dětí: děti s výchovnými problémy. Vyd. v čes. jazyce 1. Praha: Práh, 1994, 146 s. Individuální psychologie. ISBN 80-858-0922-2.

BOWLBY, John. Vazba. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 356 s. ISBN 978-807-3676-704.

LANGMEIER, Josef. Vývojová psychologie pro dětské lékaře. 2., dopl. vyd. Praha: Avicenum, 1991. ISBN 80-201-0098-9.

LANGMEIER, Josef, Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006, 368 s. ISBN 80-247-1284-9.

MATĚJČEK, Zdeněk, Zdeněk DYTRYCH. Krizové situace v rodině očima dítěte. Vyd. 1. Praha: Grada, 2002, 128 s. ISBN 80-247-0332-7.

PIAGET, Jean. Psychologie inteligence. 2. vyd. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-717-8309-9.

PIAGET, Jean, Bärbel INHELDER. Psychologie dítěte. Vyd. 5. Praha: Portál, 2010, 143 s. ISBN 978-80-7367-798-5.

ŘÍČAN, Pavel et al. Dětská klinická psychologie. 4., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-802-4710-495.

SHAFFER, David R. ... [et]. Developmental psychology: childhood and adolescence. 4th Canadian ed. Toronto: Nelson Education, 2012, ISBN 01-765-0349-8.

ŠULOVÁ, Lenka. Raný psychický vývoj dítěte: teorie kvality raných vztahů mezi matkou a dítětem. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2004, 247 s. Učební texty Univerzity Karlovy v Praze. ISBN 80-246-0877-4.

THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (30.01.2023)
Témata:
1)    Vývojová psychologie a determinanty psychického vývoje - její předmět, metody.
2)    Prenatální, novorozenecké období a kojenecké období – nejdůležitější vlivy v daném období. Ranná interakce, význam mateřské osoby v novorozeneckém období. Ranný kognitivní a sociální vývoj.
3)    Batolecí období – psychomotorický vývoj, vývoj řeči, teorie separace a individuace.
4)    Předškolní období.
5)    Významné teorie periodizace vývoje (Erikson, Piaget, Freud) - kognitivní vývoj, sociální vývoj, hra.
6)    Školní věk a adolescence – školní zralost, nástup dítěte do školy, rozvoj kognitivních funkcí. Změny v období adolescence, hledání identity.
7)    Dospělost a stáří – změny v pojímání těchto období, významné milníky.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (27.01.2022)

Předmět bude zakončen písemným testem. K němu mohou studenti přistoupit po splnění seminárních postupné úkolů v Moodle.

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (27.01.2022)

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8634

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK