PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Hudební činnosti v logopedické prevenci II - OKB01H1G4B
Anglický název: Music Activities in Logopedic Prevention II
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Prerekvizity : OKB01H1G0B
Záměnnost : OPB01H1G4B
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D. (03.01.2020)
Studenti jsou v předmětu vedeni k metodické práci v kompletním spektru hudebních činností (poslechových, hudebně pohybových, pěveckých a instrumentálních), a to v jejich autonomní podobě, kombinacích i v didaktické posloupnosti. Studenti získávají dovednost organizovat a zřetelně vést hudební činnosti přiměřené dětem předškolního věku a realizovatelné v MŠ. Pozornost se při výuce předmětu věnuje: • výběru a způsobu organizace hudebních činností s ohledem na psychomotorické schopnosti předškolních dětí a jejich rozvoj • motivaci a průběhu poslechových hudebních činností s prvky dramatické výchovy • pohybovým prvkům: pochod, chůze, poskok, cval a pohybová improvizace s hudebním doprovodem • kritériím výběru písní a říkadel v MŠ a různým způsobům jejich osvojení • nácviku ostinátních doprovodů hrou na tělo, jednoduché nástroje a Orffův instrumentář • osvojování pohybových prvků a choreografií • hudebním činnostem v logopedické prevenci - s akcentem na děti s narušenou komunikační schopností a s odlišným mateřským jazykem, prevenci řečových neplynulostí.
Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D. (28.01.2021)

Pokud to umožní epidemická situace, bude předmět vyučován presenčně/hybridně, a to s oporou o kurz v Moodle, kde budou zveřejňovány videozáznamy klíčových částí výuky. Nebude-li možno (z obecných nebo individuálních důvodů), přejde se plně do distanční formy s on-line výukou na platformě MS-Teams a s oporou v Moodle.
https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a2d4830f2cea049fab12718ec2c957875%40thread.tacv2/conversations?groupId=30712074-1d7c-4ec4-a8a7-0378397f5af2&tenantId=5335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D. (28.01.2022)

LIŠKOVÁ, Marie. Hudební činnosti pro předškolní vzdělávání: včetně notových záznamů na CD. Praha: Raabe, 2006. ISBN 80-86307-26-3. Dostupné také z: http://toc.nkp.cz/NKC/200702/contents/nkc20061654728_1.pdf
KMENTOVÁ, Milena. Slovo, slůvko, slovíčko, honem poběž, písničko!: hudební činnosti v logopedické prevenci. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1333-8.
KMENTOVÁ, Milena. Hudební a řečové projevy předškolních dětí a jejich vzájemné ovlivňování. V Praze: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2015. ISBN 978-80-7290-869-1.
KMENTOVÁ, Milena. Třídá zpívá ÍÁÍÁ: hudební hry v rozvoji fonematického uvědomování. Praha: Portál, 2019. ISBN 978-80-262-1479-3.
KURKOVÁ, L. Dětská tvořivost v hudbě a pohybu. Praha 1981.
soubory ke stažení: http://pages.pedf.cuni.cz/khv/studium/predskolni-pedagogika-a-vychovatelstvi/ucitelstvi-pro-ms/studijni-materialy-ke-stazeni/

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D. (28.01.2022)

výběr a způsob organizace hudebních činností s ohledem na psychomotorické schopnosti předškolních dětí a jejich rozvoj
 • motivace a průběh poslechových hudebních činností s prvky dramatické výchovy
 • pohybové prvky: pochod, chůze, poskok, cval a pohybová improvizace s hudebním doprovodem
 • kritéria výběru písní a říkadel v MŠ a různý způsob jejich osvojení
 • nácvik ostinátních doprovodů hrou na tělo, jednoduché nástroje a Orffův instrumentář
 • osvojování pohybových prvků a choreografií
 • hudební činnosti v logopedické prevenci: rozšiřování a aktivizace slovní zásoby, rozvoj fonematického uvědomování, rozvoj grafomotoriky

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D. (28.01.2022)

Splnění položek viz Protokol pro zápočet - soubory.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK