PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Cvičení z ontogenetické psychologie - OK0613129
Anglický název: Exercises in Ontogenetic Psychology
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 10 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (46)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Dobromila Trpišovská, CSc.
Neslučitelnost : O01213016
Prerekvizity : OK0613111
Záměnnost : O01213016
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: TRPISO/PEDF.CUNI.CZ (05.03.2014)
Cílem cvičení je pochopení vývoje jednotlivce a jeho závislosti na podmínkách a zákonitostech vývoje. Charakteristika jednotlivých etap vývoje s přednostním zaměřením na vývoj v raném dětství, předškolní věk, problematiku školní zralosti a vstupu do školy a období dospívání.
Literatura
Poslední úprava: TRPISO/PEDF.CUNI.CZ (03.04.2014)

Dittrichová,J., Papoušek,M., Paul,K., Chování dítěte raného věku a rodičovská péče, Grada,Praha 2004
Erikson,E.H., Životní cyklus rozšířený a dokončený,nakl. Lidové noviny, Praha 1999
Heidbrink,H., Psychologie morálního vývoje, Portál, Praha 1997
Langmeier, J., Krejčířová,D., Vývojová psychologie, Grada, Praha 2005
Macek, P., Adolescence, Portál, Praha 1999
Piaget,J., Inhelderová,B., Psychologie dítěte, Portál, Praha 2007
Pouthas,V., Jouen,F., Psychologie novorozence, Grada, Praha 2000
Pražská skupina školní etnografie,Psychický vývoj od 1. do 5. třídy, Karolinum, Praha 2005

Průcha, Jan, Dětská řeč a komunikace, Portál, Praha
Říčan,P., Cesta životem, Pyramida, Praha 1991
Sobotková,I., Psychologie rodiny, Praha Portál2006
Švancara,J., a kol.,Diagnostika psychického vývoje, Avicenum, Praha 1974
Trpišovská, D., Vývojová psychologie pro studenty učitelství, PF UJEP, Ústí n. L.2001
Trpišovská,D., Vacínová,M., Ontogenetická psychologie, PF UJEP, Ústí n.L. 2006
Vacínová,M., Trpišovská,D., Farková,M., Psychologie, Praha UJAK 2010
Vágnerová,M., Valentová,L., Psychický vývoj a jeho variabilita, UK Praha 1991
Vágnerová,M., Vývojová psychologie, Portál, Praha 2000

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: TRPISO/PEDF.CUNI.CZ (21.03.2014)

Ke kontrole studia je předepsán zápočet.
Zápočet student získá za osobní prezentaci vybraného tématu při cvičeních nebo za seminární práci v rozsahu 5-10 stran.

Obsah předmětu je také součástí zkoušky z ontogenetické psychologie.

Tematické okruhy ke zkoušce:

předmět vývojové psychologie, hlavní úkoly

význam ontogenetické psychologie pro učitele

vývoj psychiky

podmínky vývoje,  rozdíly v  teoretických přístupech k hodnocení významu podmínek vývoje

vývojové zákonitosti

periodizace vývoje (periodizační systémy, vývojový mezník, vývojové úkoly, vývojová krize, senzitivní fáze)

charakteristika jednotlivých etap vývoje ( od početí až po stáří)

pohybový vývoj dítěte

vývoj poznávacích procesů

vývoj citů a sociálních vztahů

morální vývoj

 hra a dětská kresba a její vývoj

připravenost na vstup do školy a její diagnostika

Sylabus
Poslední úprava: TRPISO/PEDF.CUNI.CZ (05.03.2014)

Cvičení z ontogenetiické psychologie se vyučuje paralelně s přednáškami z ontogenetické psychologie.

Obsahy obou kurzů se proto navzájem doplňují.

Pro cvičení jsou vybírána zejména ta témata, která budou připravovat frekventanty kurzu pro vyučování na 1.st.ZŠ

 

Ontogeneze - podmínky a zákonitosti vývoje.

Rodina a její vliv na vývoj dítěte.

Psychická deprivace v dětství a její vliv na vývoj dítěte.

Raný vývoj dítěte (prenatální období, novorozenec, nemluvně, batole)

Předškolní věk.

Dětská hra, její význam a vývoj.

Vývoj dětské kresby.

Vývoj poznávacích procesů(vnímání, pozornost, paměť, myšlení, řeč) od narození do dospívání

Vývoj citů od narození do dospívání.

Proměny sociálních vztahů od narození do dospívání.

Vstup do školy, připravenost dítěte, kritéria pro posuzování a diagnostika.

Tělesný vývoj mladšího žáka.

Motorika dítěte mladšího školního věku.

Intelektuální vývoj mladšího žáka.

Vývojové změny citů a sociálních vztahů u mladšího žáka.

Osobnost mladšího žáka.

Dospívání a jeho dva stupně, puberta a adolescence.

Rozdíly ve vývoji chlapců a dívek.

Metody vývojové psychologie (diagnostika vývojových změn)

Vstupní požadavky
Poslední úprava: TRPISO/PEDF.CUNI.CZ (05.03.2014)

Podmínkou pro zápis do předmětu je zápočet z psychologie osobnosti.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: TRPISO/PEDF.CUNI.CZ (05.03.2014)

Předmět je ukončen zápočtem.

Zápočet student získá za osobní prezentaci vybraného tématu při cvičeních, nebo za seminární práci v rozsahu 5-10 stran. 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK