PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Relations between schools and families - OINZ1Q016B
Anglický název: Relations between schools and families
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Garant: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (02.08.2020)
Kurz představí základní teoretické poznatky o vztahu rodiny a školy, přehled forem komunikace učitelů a rodičů, zprostředkuje praktickou přípravu na komunikaci školy a rodiny v různých situacích. 1. Teorie komunikace rodiny a školy. Odlišné socializační funkce školy a rodiny, propojení, vliv na zapojení do společnosti a dospělost (2 hodiny přímé výuky) 2. Jak přichází učitel do kontaktu s rodiči: maily, žákovská knížka, telefonáty, práce s kazuistikami (2 hodiny přímé výuky) - Studenti si připraví předem požadavky/očekávání v oblasti spolupráce s rodiči. Srovnání po reálné praxi ve škole 3. Formy komunikace – popis, formy, její funkce, kritická místa, pravidla (8 hodin přímé výuky) - Přímá komunikace (třídní schůzky, rada rodičů) - Nepřímá komunikace (písemná, elektronická, přes děti jako media) Vs. - Hromadné kontakty - Individuální Studium školní dokumentace Tematické setkání se zástupcem vedení školy, výchovným poradcem, třídním učitelem a) Třídní schůzka – funkce, kritická místa, struktura setkání, pravidla, její možná inovace Popis a analýza videa Reálná návštěva třídní schůzky ve skupině – atmosféra, sledování obsahu, verbální a neverbální stránky projevu učitele, zapojení rodičů, charakter komunikace, analytický rozbor. Práce s připraveným materiálem (protokol pozorování, záznamy o třídní schůzce ad.) b) Rada rodičů – funkce, fungování, úkoly, kritická místa c) Individuální kontakty Pravidla komunikace s rodiči 4. Méně běžné formy komunikace s rodiči (2 hodiny přímé výuky)
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (02.08.2020)

MOŽNÝ, Ivo. Česká rodina pozdní modernity: Nová podoba starého partnera a rivala školy. Pedagogika 4, 2004.

RABUŠICOVÁ, Milada a Kateřina EMMEROVÁ. Role rodičů ve vztahu ke škole - teoretické koncepty. Pedagogika 2003, 141-151.

RABUŠICOVÁ, Milada, Klára ŠEĎOVÁ, Kateřina TRNKOVÁ a Vlastimil ČIHÁČEK. Škola a (versus) rodina. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2004. 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (02.08.2020)

Aktivní účast na cvičení, společná diskuse.

 

Další požadavky na studenta: četba materiálů, příprava na výuku

Studijní opory
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (02.08.2020)

kurz Moodle - https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=2348

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK