PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Voice and Instrumental Study II - OIBH4H021A
Anglický název: Voice and Instrumental Study II
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Garant: PhDr. Gabriela Kubátová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Johana Rosická
Mgr. Zuzana Vojnovič
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (27.10.2020)
The course is focused on the development of singing and instrumental skills, the development of creative skills based on instrumental improvisation, especially in singing and playing folk, popular or artificial songs and practical acquaintance with the repertoire based on the study of works of various styles. Emphasis is placed on practical acquaintance with individual musical forms and specifics of interpretation, typical for given music-historical periods. Improvisation focuses on the stylization of the accompaniment of folk songs in accordance with their origin and character. The course is designed as a four-semester (Voice and Instrumental Preparation I-IV). The objects follow each other. Teaching, which reflects the technical and interpretive maturity of individual students, takes place according to an individual study plan compiled for the entire academic year. The aim of the course is professional vocal, singing and instrumental readiness and equipment of the student for later music education practice.
Deskriptory -
Poslední úprava: PhDr. Gabriela Kubátová, Ph.D. (11.09.2023)

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 90 minut

Samostudium literatury (za semestr): 5 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr): 10 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr): 20 hodin

Seminární práce: 5 hodin

Příprava na klasifikovaný zápočet: 10 hodin

Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (27.10.2020)

Alderson, R. A New Handbook for Singers and Teachers. New York: Oxford University Press, 2020.  ISBN 9780190920449.
Appleman, R. The Science of Vocal Pedagogy: Theory and Application. Indiana University Press, 1986. ISBN 9780253203786.
Dayme, M.B. Dynamics of the Singing Voice. Springer, 2009. ISBN 978-3-211-88729-5.
Flesh, C.The Art of Violin Playing. Charles Dumont & Son Incorporated, 2000. ISBN-13: 978-0825865909.
Mackworth-Young, L. Piano by Ear: Learn to Play by Ear, Improvise, and Accompany Songs in Simple Steps. London: Faber Music, 2015. ISBN 0-571-53902-5.
Neuhaus, H. The Art of Piano Playing. London: Kahn & Averill. ISBN 0214653641.
Weiss, E. Free to Be Creative at the Piano. Quiescence Music, 2010. 342 pp. Available on: http://www.quiescencemusic.com/creativeatpiano.pdf

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Gabriela Kubátová, Ph.D. (11.09.2023)

Předmět sestává z dvou dílčích disciplín: hlasová a nástrojová příprava.

Výuka probíhá dle individuálního studijního plánu, který reflektuje hudební, pěveckou a nástrojovou vyspělost a dispozice studenta. Týdenní rozvržení výuky: 1 hod. hlasová příprava + 1 hod. nástrojová příprava.

 

Hlasová příprava:

Základy techniky zpěvního a mluvního projevu: správný pěvecký postoj, práce s dechem, vědomé odstraňování napětí (uvolňovací a aktivizační cvičení), hlavová a hrudní rezonance, měkké nasazení, artikulace (vokály, konsonanty a jejich charakteristika)
Vokalizačních cvičení ve střední hlasové poloze, zpěv lidových písní nebo umělých písní na folklorní texty. Základní orientace v problematice fyziologie a hygieny hlasu.

 

Nástrojová příprava:

V oblasti nástrojové přípravy rozvíjí student své nástrojové dovednosti, při procesu studia jednotlivých skladeb poznává bohatství, hloubku a zákonitosti hudebního umění. Praktické osvojení interpretace zvolených skladeb mu umožňuje proniknout do obsahu i struktury skladeb podrobně a do hloubky. Současně se učí ovládnout nástroj tak, aby jej mohl co nejlépe využívat ve školní praxi.

Student nastuduje:
a) klavír – jednu skladbu z období klasicismu, jednu skladbu autora 20. století a jednu skladbu českého autora

b) housle – jednu skladbu z období klasicismu, jednu skladbu období romantismu a jednu skladbu českého autora

Výběr skladeb bude reflektovat možnosti jejich didaktického využití ve školách.

Improvizace doprovodu lidových písní (druhy stylizací a dalších improvizačních modelů s ohledem na charakter písní).

Během semestru student nastuduje 10 písní s doprovodem, včetně transpozice do jiných tónin.

Seminární práce

Student vypracuje seminární práci z  Nástrojové přípravy v rozsahu 3–5 stran, kterou odevzdá do konce zápočtového týdne (poslední týden semestrální výuky) svému pedagogovi Nástrojové přípravy. V seminární práci zpracuje problematiku jedné ze studovaných skladeb. Zaměří se na údaje o skladateli, slohu, obsahu a charakteru skladby, postupu při studiu skladby, návrzích jejího didaktického užití, problematiku, kterou řešil při studiu. 

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Gabriela Kubátová, Ph.D. (11.09.2023)

1)     Seminární práce z Nástrojové přípravy

2)     Aktivní účast ve výuce, průběžná příprava repertoáru ke KZ;

3)     Hlasová příprava: 3 lidové písně s prokomponovaným doprovodem, 3 písně na folklorní texty (např. L. Janáček, B. Martinů, V. Novák, M. Schneider Trnavský), 4 lidové písně a capella, příp. s vlastním instrumentálním doprovodem (v součinnosti s klavírním nebo houslovým oddělením). Podmínkou je zpěv zpaměti. Při hodnocení se mj. přihlíží k i souhře s nástrojovým doprovodem, přičemž ten si zajištují sami studenti.

4)     Nástrojová příprava: interpretace 3 skladeb (viz sylabus), dále hra 10 písní (lidových/umělých) s doprovodem, transpozice vybrané písně.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK