PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Methodology of Russian Language 1 - OENRR1723T
Anglický název: Methodology of Russian Language 1
Zajišťuje: Katedra rusistiky a lingvodidaktiky (41-KRL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/2, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (10)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: ruština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: OPNR4R012A
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. Mgr. Natalia Ivanovna Getmanenko, CSc., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (01.06.2021)
Cílem kurzu je seznámit studenty s problematikou výuky produktivních a receptivních řečových dovedností v ruském jazyce v kontextu výuky ruštiny v českém školním prostředí. Důraz je kladen především na utváření praktických dovedností studentů efektivního využívání jednotlivých technik, které vedou k formování dovedností v samostatném ústním a písemném projevu žáků v ruském jazyce na základních a středních školách. 1. Druhy řečové činnosti, vztahy mezi jednotlivými řečovými dovednosti. 2. Pojetí a požadavky k řečovým dovednostem ve Společném evropském referenčním rámci pro jazyky, v Rámcových vzdělávacích programech a dalších pedagogických dokumentech. 3. Lingvistické a psychologické základy osvojování produktivních řečových dovedností. 4. Výuka ústního projevu – metodická pravidla, metodické chyby, typologie cvičení, kontrola a hodnocení ústního projevu žáků. 5. Výuka písemného projevu – metodická pravidla, metodické chyby, typologie cvičení, kontrola a hodnocení písemného projevu žáků. 6. Kontrola a hodnocení ústního a písemného projevu žáků při státní maturitní zkoušce z ruského jazyka. 7. Využití didaktických pomůcek a didaktické techniky pro rozvoj produktivních řečových dovedností. 8. Lingvistické a psychologické základy osvojování receptivních řečových dovedností. 9. Výuka poslechu s porozuměním - metodická pravidla, metodické chyby, typologie cvičení a druhy textů, kontrola a hodnocení poslechu s porozuměním. 10. Výuka čtení s porozuměním – metodická pravidla, metodické chyby, typologie cvičení a druhy textů, kontrola a hodnocení čtení s porozuměním. 11. Výběr textů pro poslech a čtení s porozuměním, práce s textem. 12. Využití didaktických pomůcek a didaktické techniky pro rozvoj receptivních řečových dovedností.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D. (03.09.2021)

AKIŠINA, А. А., KAGAN, О. Е. Učimsja učiť.  Moskva : Russkij jazyk, 2010. ISBN 978-5-88337-044-0.

BELJAJEVA, G. V., SIVENKO, L. S., ŠIPICO, L. V. Pišem pravil´no. 2. vyd. Moskva : Russkij jazyk – Kursy, 2011. ISBN 978-5- 88337-083-9.

FEDOTOVA, N. L. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. Sankt-Petěrburg : Zlatoust, 2013. ISBN 978-5-86547-684-9.

JELÍNEK, S., PURM, R., VESELÝ, J. Didaktika ruského jazyka : vybrané kapitoly. Hradec Králové : Gaudeamus, 2003.  ISBN 80-7041-174-0.

LEONŤJEV, A. A. Metodika. Moskva : Russkij jazyk, 1988. ISBN 80-200-00057-2.

RADA EVROPY. Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Olomouc : Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80-244-0404-4.

ROZANOVA, S. P. Prepodavateljam RKI. Sto sorok cem poleznych voprosov. Moskva : Flinta, 2015. ISBN 978-5-9765-2043-1.

ROZBOUDOVÁ. L. Sovremennaja didaktika russkogo jazyka kak vtorogo inostrannogo: rečevyje umenija. Praha : Karolinum, 2020. ISBN978-80-246-4635-0.

ŠČUKIN, A. N. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. 2. vyd. Moskva : Vysšaja škola, 2010. ISBN 978-5-06-006231-1.

ŠIBKO, N. L. Obščije voprosy metodiki prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. Sankt-Peterburg : Zlatoust, 2014. ISBN 978-5-86547-736-5.

Požadavky ke zkoušce - angličtina
Poslední úprava: PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D. (03.09.2021)

Exam is oral. The student discusses about learning and teaching of one of the language skills: speaking, writing, listening or reading.

Podmínky zakončení předmětu - angličtina
Poslední úprava: PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D. (03.09.2021)
Active participation in the seminar, elaboration of all assigned tasks, passing the exam.
Studijní opory
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (01.06.2021)

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7729

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK