PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didactics of French language I - OENFF2102W
Anglický název: Didactics of French language I
Zajišťuje: Katedra francouzského jazyka a literatury (41-KFJL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/2, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: OPNF4F012A
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. Aline Germain-Rutherford
Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (05.01.2022)
Cílem předmětu je poskytnout studentům konkrétní znalosti a dovednosti potřebné k práci s jazykovými prostředky a řečovými dovednostmi ve výuce FJ jako (dalšího) cizího jazyka. Student se naučí identifikovat klíčové charakteristiky jednotlivých oblastí jazykové výuky, plánovat jejich zapojení do vyučovacího procesu ve vzájemné provázanosti a návaznosti a hodnotit je. Pochopí i vztah jazykové výuky k plurilingvismu, interkulturalitě a mateřskému jazyku a dokáže jej zapracovat do výuky jazyka v souladu s akčním přístupem SERRJ. Teoretické poznatky si bude moci ověřovat v praxi pomocí návazného předmětu Náslechová praxe. Předmět obsahuje i návrat k tématům z didaktických předmětů v bakalářském studijním plánu formou samostudia. V ZS 2021 budou k předmětu vytvořeny nové studijní opory.
Deskriptory
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (05.01.2022)
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky: 15 minut (reaktivace základních konceptů z přednášky)
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 45 minut (vypraconání prakticky orientovaného úkolu, nejčastěji analýza dokumentu/učebnice/aktivity a sdílení se spolužáky)
Samostudium literatury (za semestr): 25 hodin (četba základní teoretické literatury ve vztahu k základním konceptům kurzu - plurilingivismus, interkulturalita, mediace, ICT, akční přístup atd.)
Práce se studijními materiály (za semestr): 25 hodin (příprava na projekt, analýza výukových situací a dokumentů)
Plnění průběžných úkolů a seminární práce (za semestr): 10 + 10 hodin (finalizace rozpracovaných úkolů ze seminární části (viz "příprava na cvičení") do portfolia; zpracování, reflexe a (auto)evaluace projektu/ů, prezentace) 
Literatura
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (05.01.2022)

BERTOCCHINI P.; COSTANZO E. Manuel de formation pratique pour professeur de FLE. Paris: CLE International, 2018. (2e édition)

CUQ J.-P. (dir.) Dictionnaire de didactique du français langue étrangère et seconde. Paris: CLE International, 2003.

CUQ J.-P.; GRUCA I. Cours de didactique du français langue étrangère et seconde. Grenoble: PUG, 2005.

PICCARDO E.; GERMAIN-RUTHERFORD A.; LAWRENCE G. The Routledge Handbook of Plurilingual Language Education. New York: Taylor Francis, 2021.

DAILL E.; STIRMAN M. Écrit et gestion du tableau. Paris: Hachette FLE, 2015.

DAILL E.; STIRMAN M. Oral et gestion du tableau. Paris: Hachette FLE, 2017.

(coll.) Conseil de l’Europe Cadre européen commun de références pour les langues : Apprendre, enseigner, évaluer. Conseil de l’Europe, 2001.

HENDRICH J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha: SPN, 1988.

PUREN C. (coll.) Se former en didactique des langues. Paris: Ellipses, 1998.

GUICHON N. Vers l’intégration des TIC dans l'enseignement des langues. Paris: Didier, 2012.

ZARATE G.; LÉVY D.; KRAMSCH K. (dir.) Précis du plurilinguisme et du pluriculturalisme. Paris: EAC, 2008.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (05.01.2022)

Aktivní účast na přednáškové i seminární části kurzu.

Plnění zadaných úkolů v plném rozsahu.

Zpracování a prezentace projektu reflektujícího teoretickou část.

Vědomostní test (min 70% úspěšnost)

 

Maximálně jeden opravný termín.

Sylabus
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (05.01.2022)

V ZS 2021 bude přednášková část kurzu probíhat vr třech blocích po 4 vyučovacích hodinách. Obsah těchto setkání bude doplňovat část seminární (týdenní setkání).

 

Seminář 1:  úvodní setkání, cíle přípravy učitele FLE, kontext výuky FLE v ČR a ve světě

 

Přednáškový blok 1: Plurilingvismus, interkulturalita a mediace

Seminář 2: základní pojmy výuky FLE ve 21. století v čekém kontextu (interkulturalita, plurilingvismus, mediace)

Seminář 3: hlavní aktéři a koncepční dokumenty cizojazyčné výuky (FLE)

Seminář 4: přehled výukových metod, historie výuky FLE

 

Přednáškový blok 2: Akční přístup a využití technologií ve výuce FLE

Seminář 5: Akční přístup ve výuce na ZŠ (analýza učebnic a didaktických materiálů)

Seminář 6: Akční přístup ve výuce na SŠ (analýza učebnic a didaktických materiálů)

Seminář 7: nástroje ICT a výuka jazyků I.

Seminář 8: nástroje ICT a výuka jazyků II.

 

Přednáškový blok 3: Praxe výuky v rámci akčního přístupu, plurilingvismu a interkulturality v mezinárodním kontextu

Seminář 9: Výuka jazykových prostředků a jejich hodnocení v akčně orientované výuce I.

Seminář 10: Výuka jazykových prostředků a jejich hodnocení v akčně orientované výuce II.

Seminář 11: Výuka řečových dovedností a jejich hodnocení v akčně orientované výuce I.

Seminář 12: Výuka řečových dovedností a jejich hodnocení v akčně orientované výuce II.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK