PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Дидактика русского языка I - OEN2316021
Anglický název: Russian Language Didactics I
Zajišťuje: Katedra rusistiky a lingvodidaktiky (41-KRL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (10)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: zrušen
Jazyk výuky: ruština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: OPNR2R101A
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (23.05.2013)
Stručná anotace předmětu: Poskytnout studentům teoretický základ pro celkovou orientaci v problematice cizojazyčné výuky s hlavním zaměřením na vyučování ruštině na různých stupních výuky a v různých vzdělávacích zařízeních. V jednotě s teoretickými poznatky začleněnými do širších vědních souvislostí rozvíjet u studentů dovednosti potřebné k úspěšnému řízení vyučovacího procesu. Připravit budoucí učitele k samostatnému rozhodování a k tvůrčímu řešení současného dění v didaktice cizích jazyků a k průběžnému samostatnému studiu odborné literatury v daném oboru. Lingvodidaktická problematika jednotlivých jazykových rovin: zvukové a grafické stránky jazyka, gramatiky a slovní zásoby (výběr a uspořádání učiva, jeho prezentace a fixace).
Cíl předmětu -
Poslední úprava: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (23.05.2013)

Stručná anotace předmětu:

Poskytnout studentům teoretický základ pro celkovou orientaci v problematice cizojazyčné výuky s hlavním zaměřením na vyučování ruštině na různých stupních výuky a v různých vzdělávacích zařízeních. V jednotě s teoretickými poznatky začleněnými do širších vědních souvislostí rozvíjet u studentů dovednosti potřebné k úspěšnému řízení vyučovacího procesu. Připravit budoucí učitele k samostatnému rozhodování a k tvůrčímu řešení současného dění v didaktice cizích jazyků a k průběžnému samostatnému studiu odborné literatury v daném oboru.

Lingvodidaktická problematika jednotlivých jazykových rovin: zvukové a grafické stránky jazyka, gramatiky a slovní zásoby (výběr a uspořádání učiva, jeho prezentace a fixace).

Literatura
Poslední úprava: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (23.05.2013)

Odborná literatura:

JELĺNEK, S.; PURM, R. a kol. Didaktika ruského jazyka. Vybrané kapitoly. Praha: SPN, 1991.

JELĺNEK, S. a kol.: Kapitoly z metodiky vyučování ruštině. 2. vydání. Praha: SPN, 1980.

CĺCHA, V. a kol. Metodika ruského jazyka. 1. a 2. díl. Praha: SPN, 1982.

HENDRICH, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha: SPN, 1988.

JELĺNEK, S. a kol. Metodické problémy vyučování cizím jazykům. Praha: SPN, 1976.

JELĺNEK, S. a kol. Rusko-český lingvodidaktický slovník. Praha: UK- Karolinum, 1992.

VESELÝ, J. Problematika vyučování ruštině jako blízce příbuznému jazyku. Praha: SPN, 1985.

KAPITONOVA, T. I.; ŠČUKIN, A. N. Sovremennyje metody obučenija russkomu jazyku inostrancev. Moskva: Russkij jazyk, 1987.

RIES, L. Didaktiky ruštiny. Vyučování jako komunikace, součinnost a hra. I. a II. Ostrava: Pedagogická fakulta, 1987.

PURM, R.; JELĺNEK, S.; VESELÝ, J. Didaktika ruského jazyka. Vybrané kapitoly.

Hradec Králové: Gaudeamus, 2003, třetí vydání (rozšířené a upravené)

časopis Cizí jazyky

časopis Russkij jazyk za rubežom ( vybrané stati )

časopis Inostrannyje jazyki v škole (vybrané stati)

Požadavky ke zkoušce - ruština
Poslední úprava: PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D. (03.02.2019)

Экзамен состоит из двух частей - контрольной работы в письменном виде и устной части. Обе части проводятся в течение одного дня (студенты сначала выполняют контрольную работу - которую необходимо сдать на 70 % и больше, в случае положительного результата письменной части студент сдаёт устную часть экзамена). В письменной части экзамена проверяются практические способности и навыки студента из области лексикологии русского языка, при устной части экзамена оценивается знание и понимание теоретического материала. Экзамен проводится на русском языке.

Вопросы к экзамену:

 

1. Лингводидактика как научная дисциплина, её основные вопросы, базисные дисциплины

2. Лингвистические основы обучения РКИ и учёт родного языка 

3. Психологические основы обучения РКИ

4. Обучение фонетике

5. Обучение грамматике

6. Обучение лексике

7. Обучение графике и орфографии

Sylabus -
Poslední úprava: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (23.05.2013)

Lingvodidaktická problematika jednotlivých jazykových rovin: zvukové a grafické stránky jazyka, gramatiky a slovní zásoby (výběr a uspořádání učiva, jeho prezentace a fixace).

Podmínky zakončení předmětu - ruština
Poslední úprava: PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D. (03.02.2019)

Требования:

1. активное участие в семинарах - разрешаются максимально 3 отсутствия,

2. своевременное выполнение всех заданий, которые в системе Moodle https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5659, срок 4.12.2018,

3. экзамен, имеющий письменную и устную части.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK