Poslední úprava: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (25.10.2019)
Kurz se zabývá současnými trendy a výzvami vzdělávání a péče v raném dětství v Evropě. Kurz je zaměřen na rozmanitost vzdělávacích systémů a vzdělávací reality v České republice, v zemích zúčastněných studentů a v dalších evropských zemích. Studentům budou poskytnuty klíčové informace o vývojových trendech a důležitých tématech souvisejících se současným vývojem v předškolním vzdělávání v Evropě (struktury ECEC; veřejné politiky týkající se opatření na podporu ECEC a rodiny; kvalita ECEC; pokyny pro vzdělávání; specifická opatření jazykové podpory pro děti; výsledky, hodnocení a podávání zpráv; profesionalizace). Část lekcí je věnována tématům vybraným studenty během předchozích lekcí. Výuka probíhá formou přednášek a diskuse. Výstupem kurzu (po schválení) je skupinová prezentace a srovnávací esej. Téma závisí na volbě studenta. Součástí tohoto kurzu je exkurze do fakultní mateřské školy. Časová náročnost (6 kreditů): - přímá výuka ve třídě: 24 hodin - práce na úkolech Moodle a příprava na výuku, icl. nemocnice v mateřských školách: 96 hodin - příprava na závěrečnou prezentaci: 30 hodin
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (10.09.2021)
The course inquiries into current trends and challenges of early childhood education and care in Europe. The course focuses on the diversity of education systems and educational reality in the Czech Republic, in countries of participating students and in other European countries. Students will be provided with key information on development trends and important topics related to current developments in pre-primary education in Europe (structures of ECEC; public policies concerning ECEC and family supporting measures; quality of ECEC; education guidelines; specific language support measures for children; outcomes, assessment and reporting; professionalisation). Part of the lessons are dedicated to topics chosen by students during previous lessons. Lessons are conducted through lectures and discussion.
The outcomes of the course (after approval) are a group presentation and a comparative essay. The topic is depending on a student’s choice. Included in this course is a field trip to a faculty nursery school.
Deskriptory - angličtina
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (20.11.2023)
Time load (6 credits=150-180 hours): - direct class instruction: 24 hours - working on Moodle tasks and preparing for lessons, icl. hospitations in nursery schools: 96 hours - preparation for the final presentation: 30 hours
If you want to participate and you have touble to register into the course in MS Teams, please send an email to barbora.loudova@pedf.cuni.cz in advance - the teacher will add you to the team in MS Teams.
Thank you for your co-operation.
Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (25.10.2019)
European Commission/EACEA/Eurydice, 2017. The Structure of the European Education Systems 2017/18: Schematic Diagrams. Eurydice Facts and Figures. Luxembourg: Publications Office ofthe European Union.
European Commission/EACEA/Eurydice, 2016. Structural Indicators on Early Childhood Education and Care in Europe – 2016. Eurydice Report. Luxembourg: Publications Office of the EuropeanUnion.
OECD, 2018. Engaging Young Children: Lessons from Research about Quality in Early Childhood Education and Care, Starting Strong, OECD Publishing, Paris. http://dx.doi.org/10.1787/9789264085145-en.
OECD, 2017. Starting Strong V: Transitions from Early Childhood Education and Care to Primary Education, OECD Publishing, Paris, http://dx.doi.org/10.1787/9789264276253-en.
Slot, P., 2018. Structural characteristics and process quality in early childhood education and care: A literature review, OECD Education Working Papers, No. 176, OECD Publishing, Paris. http://dx.doi.org/10.1787/edaf3793-en.
European Commission/EACEA/Eurydice, 2017. The Structure of the European Education Systems 2017/18: Schematic Diagrams. Eurydice Facts and Figures. Luxembourg: Publications Office ofthe European Union.
European Commission/EACEA/Eurydice, 2016. Structural Indicators on Early Childhood Education and Care in Europe – 2016. Eurydice Report. Luxembourg: Publications Office of the EuropeanUnion.
OECD, 2018. Engaging Young Children: Lessons from Research about Quality in Early Childhood Education and Care, Starting Strong, OECD Publishing, Paris. http://dx.doi.org/10.1787/9789264085145-en.
OECD, 2017. Starting Strong V: Transitions from Early Childhood Education and Care to Primary Education, OECD Publishing, Paris, http://dx.doi.org/10.1787/9789264276253-en.
Slot, P., 2018. Structural characteristics and process quality in early childhood education and care: A literature review, OECD Education Working Papers, No. 176, OECD Publishing, Paris. http://dx.doi.org/10.1787/edaf3793-en.
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (09.09.2018)
Lessons are conducted through lectures, discussions and students´presentations.
Sylabus - angličtina
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (16.05.2019)
Introduction to the course
Comparative Education and ECEC in Europe
Key Data on ECEC in the Czech Republic in comparison with ECEC systems in students´ countries
Public policies concerning ECEC, Film Childcare Stories,
Quality of ECEC – education guidelines, outcomes
Method Carly – practical approach
Assessment and reporting
Learning Story method
Specific language support measures for children - Kikus method
Vstupní požadavky - angličtina
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (09.09.2018)
none
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (10.09.2021)
Podmínky pro absolvování předmětu jsou:
1. aktivní účast,
2. Skupinová/individuální prezentace (samostatně nebo ve skupině 2-3 studentů). Každý student má připravit prezentaci na konkrétní téma předškolního vzdělávání. Téma bude schváleno učitelem kurzu. Schválí dovednosti při práci s literaturou a informačními databázemi.
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (10.09.2021)
The conditions for the fulfillment of the course are:
1. Active participation,
2. Students prepare a presentation (individually or in a group of 2-3 students) on a specific topic of pre-primary education. The topic will be approved by the teacher of the course. They will approve the skills in working with the literature and the information databases.