PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Russian Grammar II - OEBRR2123T
Anglický název: Russian Grammar II
Zajišťuje: Katedra rusistiky a lingvodidaktiky (41-KRL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/2, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 3 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: ruština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: OPBR4R031A
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jakub Konečný, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Jakub Konečný, Ph.D. (19.04.2022)
Cílem předmětu je podat komplexní pohled na morfologický systém ruštiny v porovnávacím rusko-českém plánu. Pozornost je věnována jednak gramatickým významům slov (slovních druhů) jako systému jazykových prostředků, jednak jejich funkční charakteristice. Zvýšený zřetel je brán na situační kontext a současný jazykový úzus, pozornost je věnována základům slovotvorby, akcentologie a ortografickým jevům souvisejícím s probíraným mluvnickým učivem. Koncepce seminářů vychází z přednášek a opírá se o soubor cvičení a analýzu textů. Studenti se také v rámci předmětu seznámí se syntaktickou stavbou spisovné ruštiny v porovnávacím rusko-českém plánu. Na pozadí seznámení s celkovým systémem a pojetím skladby v ruštině a v češtině je kladen hlavní důraz na osvojení struktur jednoduché věty dvojčlenné a jednočlenné. Studenti se naučí spojovat formální stránku jednotlivých typů vět se stránkou sémantickou a stylistickou a dovednosti využívat větné struktury se zřetelem ke komunikativním situacím a potřebám výuky ruštiny ve škole.
Deskriptory
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (19.04.2022)
Přímá výuka  
Přednášky: 1
Cvičení: 2
Celková časová zátěž studenta                         147,0
 
Příprava na výuku  
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 15 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 90 minut
Samostudium literatury (za semestr) 12 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 18 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 12 hodin
   
Plnění předmětu  
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zápočet 10 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 20 hodin
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Jakub Konečný, Ph.D. (19.04.2022)

ADAMEC, P., HRABĚ, J., JIRÁČEK, I., ŽAŽA, S. Morfologie ruštiny I. Brno : MU v Brně, 2001. ISBN 80-210-1454-7.

ADAMEC, P., HRABĚ, J., JIRÁČEK, I., ŽAŽA, S. Morfologie ruštiny II. Brno : MU v Brně, 2003. ISBN 80-210-3145-X.

BABAJCEVA, V.V., MAKSIMOV, Z.J. Sovremennyj russkij jazyk, III. Sintaksis. Moskva: Prosveščenije, 1981.

BAUER, K. a kol. Příruční mluvnice ruštiny, II. Praha: SPN, 1987.

BRČÁKOVÁ, D., MISTROVÁ, V., STIESOVÁ, J. 15 urokov po russkoj morfologii. Praha : Karolinum, 2003. ISBN 80-7184-396-2.

ČESAL, B., VYČICHLOVÁ, E. Cvičení z ruské syntaxe I. Věta jednoduchá. 3. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita v Plzni, 2010. ISBN 978-80-7043-906-7.

DANEŠ, F. Věta a text. Praha: Academia,1985.

FLÍDROVÁ, H., ŽAŽA, S. Sintaksis russkogo jazyka v sopostavlenii s češskim. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1104-0.

GREPL, M., KARLÍK, P. Skladba češtiny. Votobia: Olomouc. 1998. ISBN 80-7198- 281-4.

HAVRÁNEK, B., JEDLIČKA, A. Česká mluvnice. Praha: SPN, 1988.

ISAČENKO, A. V. Grammatičeskij stroj russkogo jazyka. Bratislava : VSAV 1965.

KONEČNÝ, J. Morfologie současného ruského jazyka pro učitele 2 [online]. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2021. ISBN 978-80-7603-316-0. Dostupný z: https://cuni.futurebooks.cz/detail-knihy/morfologie-soucasneho-ruskeho-jazyka-pro-ucitele-2

KOPECKIJ, L. V. Morfologija sovremennogo russkogo literaturnogo jazyka. Praha : SPN, 1976.

KOPROV, V. J. Variantnyje formy v russkom jazyke. Moskva : Russkij jazyk, 2006.

KUBÍK, M., BALCAR, M., DLOUHÝ, M. Sintaksis russkogo jazyka. Praha: SPN, 1982. ISBN 14-166-83.

ROZENTAL, D. E., I. B. GOLUB a M. A. TELENKOVA. Sovremennyj russkij jazyk. Moskva: AJRIS PRESS, 2010. ISBN 978-5-8112-4098-2

ŽAŽA, S. Ruština a čeština v porovnávacím pohledu. Brno: FF MU, 1999. ISBN 80-210-2058-X.

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Jakub Konečný, Ph.D. (19.04.2022)

1. Lexikálně gramatická charakteristika číslovek. Číselně-jmenná spojení. Paradigmata skloňování číslovek.
2. Lexikálně gramatická charakteristika příslovcí. Stupňování příslovcí. Predikáty a modální výrazy.
3. Lexikálně gramatická charakteristika předložek a spojek.
4. Lexikálně gramatická charakteristika částic a citoslovcí.
5. Předmět syntaxe, vztah k ostatním lingvistickým disciplínám. Celková charakteristika ruského syntaktického systému v porovnání s českým. Základní syntaktické jednotky. Sémantické, mluvnické, zvukové hledisko. Charakteristika věty jako základní syntaktické jednotky a její klasifikace z hlediska školní mluvnice a z hlediska moderních lingvistických směrů. Větné vzorce.
6. Syntaktické vztahy uvnitř věty, prostředky jejich realizace. Aktuální členění větné. Slovosled.
7. Charakteristika větných členů, klasifikace podle ruské tradice v porovnání s domácí tradicí a jejich stručný popis. Typologie větných členů - formální a sémantická kritéria. Nesyntagmatické jevy. Terminologie.
8. Strukturní modely jednoduché věty dvojčlenné v sepětí se stránkou sémantickou, s funkčním principem výběru jednotlivých modelů podle stylu řeči a s využitím ve vyučovací praxi. Dvojčlenné věty slovesné – obecná charakteristika, klasifikace.
9. Dvojčlenné věty slovesné – kontrastivní aspekt. Sponově-jmenné věty – klasifikace.
10. Dvojčlenné sponově jmenné věty v porovnání s češtinou.
11. Jednočlenné věty – klasifikace a stručná charakteristika jednotlivých skupin v porovnávacím rusko-českém plánu, věty infinitivní a neslovesné, neúplná věta
12. Typy vět podle modality (v užším i širším smyslu). Základní větné členy.

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Jakub Konečný, Ph.D. (19.04.2022)
Předmět je zakončen zkouškou, která ověřuje znalosti a dovednosti získané studiem. Zkouška má podobu písemného testu a ověřuje témata probraná v průběhu semestru.
Studijní opory
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (19.04.2022)

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7715

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK