Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (01.01.2020)
Cílem studijního předmětu je seznámit studenty s teoretickými otázkami využití informačních a komunikačních technologií (ICT) ve funkci virtuálního edukačního prostředí a umožnit jim prakticky si vyzkoušet některé modely výuky uspořádané ve virtuálním prostředí, navrhnout a vytvořit modelové výukové situace s využitím různých technologických prostředků ke komunikaci a spolupráci, pro distribuci edukačního obsahu, pro aktivizaci žáků a evaluaci procesu učení a výuky. Do předmětu je zařazena i problematika týkající se výukových objektů a jejich úložišť.
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (01.01.2020)
The main aim of this course is to introduce theoretical issues for ICT applications as a virtual learning enviroments and to anable student teachers to get experiences with some educational models organised in virtual enviroment or platforms and to design and create teacing and learning situations based on different technological systems for communication, collaboration, educational content distribution, for pupil´s activisation, monitoring and assessment of learning processes. The theoretical part of this course is dedicated also to concepts of LOR, OER and licences.
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (01.01.2020)
La meta educativa de este curso es dar a conocer a los estudiantes, con una base teórica y práctica de las aplicaciones de educación de las tecnologías informáticas y de la comunicación, como un ambiente de ensenanza virtual y facilitarles prácticamente ensayar algunos modelos de formación en un ambiente virtual en un papel estudiante, maestro y autor; disenar y proyectar algunos ejemplos de situaciones educativas apropiadas a las tecnologías digitales para comunicar y colaborar, distribuir contenido de ensenanza, activar a los estudiantes y evaluar el proceso de aprendizaje y ensenanza. En el curso se presta atención al tema de los objetos de ensenanza y sus depósitos.
Literatura -
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (01.01.2020)
DOUGIAMAS, M. A Journey into Constructivism [on-line]. [cit. 2.11.2009]. Dostupné na: http://dougiamas.com/writing/constructivism.html
ČERNOCHOVÁ, M., JEŘÁBEK, J. Moodle a jeho využití ve školním prostředí. Studijní materiály pro kurz KD3. Projekt ESF ICT. PedF UK, 2011.
ČERNOCHOVÁ, M., VAŇKOVÁ, P. KD8 E-learning ve školní praxi. Studijní materiály pro kurz KD3. Projekt ESF ICT. Projekt ESF ICT. PedF UK, 2011.
From Books to MOOCs? Emerging Models of Learning and Teaching in Higher Education. (Eds.) E. De Corte, L. Engwall, U. Teichler. Wenner-Gren International Series. Vol. 88. Stockholm, 2015.
VÁŇOVÁ,T., VÁŇOVÁ,A. Moodle v síti. PragoData Consulting : Brno, 2009.
SAK,P., MAREŠ,J., NOVÁ,H., RICHTER,V., SAKOVÁ,K., SKALKOVÁ,J. Člověk v informační společnosti. Vzdělávání a život v komputerizovaném světě. Praha : Portál, 2007.
Open Educational Practices and Resources. Eds. Guntram Geser. OLCOS Roadmap, 2012. ISBN 3-902448-08-3.
WWW: moodle.org
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (14.05.2019)
DOUGIAMAS, M. A Journey into Constructivism [on-line]. [cit. 2.11.2009]. Dostupné na: http://dougiamas.com/writing/constructivism.html
From Books to MOOCs? Emerging Models of Learning and Teaching in Higher Education. (Eds.) E. De Corte, L. Engwall, U. Teichler. Wenner-Gren International Series. Vol. 88. Stockholm, 2015.
Open Educational Practices and Resources. Eds. Guntram Geser. OLCOS Roadmap, 2012. ISBN 3-902448-08-3.
vypracování Moodle kurzu na vybrané téma v odpovídající kvalitě
Požadavky ke zkoušce
Znalosti z probíraných témat problematiky E-learning ve školní praxi.
Vypracování a obhájení ukázkového moodle kurzu.
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (01.01.2020)
Credit requirements:
active participation in seminars
completion of tasks in online learning environment (moodle)
completion of tasks assigned at seminars (creation of vocabulary, project, videoconferencing, Khan Academy)
elaboration of Moodle course on selected topic in corresponding quality
Requirements for the exam:
Knowledge of e-learning topics, theoretical and practical issues suitable for teaching practice in schools
Defense of the proposed moodle course
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (29.10.2019)
En la conformidad de los textos educativos, materiales en moodle.org y temas discutidos en seminarios:
1. Entendimiento y explicación de los conceptos fundamentales (e-learning,OER,VLE,LMS, MOOC, etc.).
2. Conocimiento de los ejemplos de OER y LOs. Capacidaded de aplicar criterios para evaluar recursos digitales aplicados en e-learning en la practica de educación en escuelas.
3. MOODLE:instrumentos y servicios para maestros/tutores/autores y diseňadores de e-learning cursos
4. MOODLE: ejemplos de modelos como aplicar MOODLE en la practica cotidiana en escuelas. Ventajas y desventajas de aplicaciones de moodle en el trabajo de maestroes y en el aprendizaje de los alumnos.
Según el escenario, proponga un curso de moodle dedicado a un grupo objetivo específico (padres, maestros, niños, adultos, ...).
Sylabus -
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (01.01.2020)
ÚVOD DO PROBLEMATIKY E-LEARNING JAKO VZDĚLÁVACÍ KOMUNIKAČNÍ MODEL VE ŠKOLNÍ PRAXI TECHNOLOGIE PRO APLIKOVÁNÍ ELEARNINGU DO ŠKOLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ TEORETICKÁ VÝCHODISKA PRO APLIKOVÁNÍ VIRTUÁLNÍCH VZDĚLÁVACÍCH SYSTÉMŮ DO VZDĚLÁVÁNÍ INFORMAČNÍ SYSTÉMY PRO ADMINISTRACI A ŘÍZENÍ ŽÁKOVA UČENÍ ÚVOD DO TVORBY ON-LINE KURZŮ V MOODLE NÁVRH SCÉNÁŘE ON-LINE KURZU V MOODLE ZÁVĚREČNÁ PRÁCE: VLASTNÍ TVORBA ON-LINE KURZU NA VYBRANÉ TÉMA
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (01.01.2020)
1. Key concepts (e-learning, e+learning, virtual educational environment, digital learning environment, OER, LOR) 2. Key processes supported by ICT in elearning 3. Processes: educational content distribution 4. Processes: communiction 5. Processes: interactions between participants, feedback, auto-reflection, autonomous learning 6. Learning objects: repositories, quality, evaluation 7. Some examples of e-learning platforms and systems 8. Some examples of e-learning products and services offered to young people and students in the Czech Republic 9. Copyrights, licences for using, modifications and sharing digital learning objects and resources 10. E-learning course design 11. Final project: e-learning course design in Moodle
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (01.01.2020)
INTRODUCCIÓN E-LEARNING COMO UN MODELO DE EDUCACIÓN COMUNICATIVA EN PRÁCTICA ESCOLAR TECNOLOGÍAS PARA APLICACIONES EN APRENDIZAJE ESCOLAR ENFOQUES TEORICOS DE MODELOS DE SISTEMAS VIRTUALES PARA EDUCACIÓN SISTEMAS INFORMÁTICOS DE EDUCACIÓN PARA AMINISTRACIÓN DE APRENDIZAJE INTRODUCCIÓN AL TRABAJO CON MOODLE DISEŇO DEL ESCENARIO DISEŇO DEL MOODLE CURSO SEGÚN EL ESCENARIO TRABAJO FINAL