|
|
|
||
Poslední úprava: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (14.06.2010)
|
|
||
Poslední úprava: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (14.06.2010)
Cílem kurzu je
potřeby budoucích učitelů).
nestandardních úloh a reflexe pedagogických situací očima studentů). |
|
||
Poslední úprava: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (14.06.2010)
Konforovič, A.G.: Významné matematické úlohy. SPN, Praha, 1989. Opava, Z.: Matematika kolem nás. Albatros, Praha, 1989. (či jiná encyklopedie matematiky). Perelman, J.I.:Zajímavá matematika. Mladá fronta. Praha 1952 (či nějaké netradiční úlohy). Perelman, J.I.: Zajímavá algebra. SNTL. Praha 1985 Struik, D.J.: Dějiny Matematiky. Orbis Praha 1963 (či jiný přehled vývoje matematiky) Trch, M., Zapotilová, E.: Problémy, výzvy a diskuse ? prostředky motivace při vyučování matematice. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 1, Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Praha, 2004, str. 203-212, ISBN 80-7290-189-3.
Materiály na http://class.pedf.cuni.cz/jirotkova/usma2 |
|
||
Poslední úprava: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (14.06.2010)
Přednáška - výklad Semináře - řešení úloh, třídní diskuse |
|
||
Poslední úprava: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (14.06.2010)
Požadavky ke klasifikovanému zápočtu:
1. Alespoň 80%aktivní účast.
2. Úspěšně napsat test na konci semestru. Test bude psán během předposlední přednášky 5.5.09. Do konce semestru bude opraven a prodiskutován.
3. Vytvořit databázi 50 úloh, z nichž 10 bude komentováno. (Vybírané úlohy budou alespoň z pěti oblastí: procenta, zlomky, kombinatorika, slovní úlohy o věku, slovní úlohy o pohybu, zebry + oblasti probírané na přednáškách. U úloh bude zapsán zdroj, z kterého student čerpal.
4. Na konci semestru odevzdat reflexi o svém postoji k matematice s důrazem na zlomové momenty.
Klasifikace: Podle aktivity v seminářích, výsledku testu a kvality seminární práce - bod 3. a 4.
|
|
||
Poslední úprava: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (14.06.2010)
Při přednáškách se budou probírat tato témata (nikoliv v uvedeném pořadí): 1. Sémantická prostředí: Děda Lesoň a Autobus - řešení lineárních rovnic o jedné i více proměnných. Užití neznámé pro popisy vztahů a dosazování do rovnice jako metoda pochopení podstaty a řešení rovnic žáky mladšího školního věku. 2. Strukturální prostředí: hadi, pavučiny 3. Zlomky - tři typy Celek a část - různé způsoby rozdělování celku, dělení na stejné části, historicky doložené zápisy zlomků, rovnost a ekvivalence zlomků, zlomek jako operátor a jeho osvobozování od konkrétních situací, racionální čísla jako obor reprezentovaný ekvivalentními zlomky, znázornění základních početních operací se zlomky. 4. Pravděpodobnost a statistika 5. Řady a vývojové diagramy Pravidelnosti a chápání změn, popisy procesů - variace modelů - chápání pravidelností, experimentování s objekty a konstrukce analogických modelů,popisy změn slovem, sérií obrázků a zachycení podstaty změn posloupností vztahů, užití proměnné k popisu situací. 6. Algoritmy - aditivní a multiplikativní operace (římské, egyptské, indické), algebrogramy
V seminářích se budou řešit úlohy z přednášených oblastí doplněné o úlohy vhodné pro žáky 1. st. ZŠ z klokana a dalších zdrojů.
K jednotlivým přednáškám budou uveřejněny texty na http://class.pedf.cuni.cz/jirotkova/usma2
|