PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Obecná didaktika - ODO114005
Anglický název: Common Didactics
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2013
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Rozsah, examinace: 0/0, Jiné [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (10)
letní:neurčen / neurčen (10)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PaedDr. Nataša Mazáčová, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: MAZACOVA/PEDF.CUNI.CZ (20.11.2013)
Obsah: Vybraná témata, která mohou být aktualizována dle zaměření doktorandů: • Kurikulární reforma na všech stupních škol • Reformy vzdělávacích obsahů • Didaktická analýza současných učebnic • Konstruktivistické pojetí vyučovaní • Možnosti a meze vybraných pedagogických inovací v současné škole • Možnosti a meze využití ICT ve výuce současné školy a využívání médií jako didaktických prostředků • Možnosti individualizace, diferenciace a socializace výuky v současné škole se zaměřením na nadané žáky • Inovace v pregraduální přípravě učitelů - možnosti rozvíjení didaktických znalostí obsahu • Klinická škola - místo pro profesní rozvoj budoucího učitele • Vlastní téma doktoranda, které řeší významné aktuální aspekty v didaktice
Cíl předmětu
Poslední úprava: MAZACOVA/PEDF.CUNI.CZ (20.11.2013)

Cílem kurzu je zprostředkovat aktuální poznatky z obecné didaktiky a ukázat jejich význam v současné pedagogické praxi. Analyzovat aktuální aspekty didaktiky s přesahem do reálné školní praxe. Prohloubit samostatné didaktické myšlení a schopnost chápat didaktiku z hlediska vývoje, změn a pedagogických inovací

Literatura
Poslední úprava: MAZACOVA/PEDF.CUNI.CZ (20.11.2013)

Doporučená literatura:

BERTRAND, Y.: Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998.

JANÍK, T. a kol. Pedagogical content knowledge nebo didaktická znalost obsahu. Brno: Paido, 2007.

KORTHAGEN, F. et al. Jak spojit praxi s teorií: Didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2011.

MAŇÁK, J. a kol. Kurikulum v současné škole, Brno: Paido 2008

MAZÁČOVÁ, N. Vybrané pedagogické inovace v současné škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2008

SKALKOVÁ, J. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno: Paido, 2004.

SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007.

SPILKOVÁ, V. a kol. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha: Portál 2005.

 

Metody výuky
Poslední úprava: MAZACOVA/PEDF.CUNI.CZ (20.11.2013)

Výuka:  přednášky a semináře na fakultě  -  celkem 9 hodin

            konkretizace vybraných teoretických aspektů současné didaktiky v prostředí základní a střední školy - náslechy a reflexe (celkem 9 hodin)

            individuální konzultace

 

Způsob ukončení kurzu: zkouška formou rozpravy nad zpracovanou závěrečnou prací a obhajoba ve skupině doktorandů

 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: MAZACOVA/PEDF.CUNI.CZ (20.11.2013)

Způsob ukončení kurzu: zkouška formou rozpravy nad zpracovanou závěrečnou prací a obhajoba ve skupině doktorandů

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK