PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Člověk s postižením ve společnosti - OD0218004
Anglický název: Individuals with a disability in society
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Jiné [HS]
Rozsah za akademický rok: 9 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
student může plnit i v dalších letech
Garant: doc. PhDr. Monika Mužáková, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Monika Mužáková, Ph.D.
Záměnnost : OPDS1S108B
Anotace -
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (09.01.2019)
V rámci zkoumání společenských podmínek v jednotlivých dějinných etapách bude kladen zvláštní zřetel na společensko-politické okolnosti, které sehrávaly roli při vyčleňování nebo naopak při podpoře lidí s postižením. Bude poukázáno na úsilí mnoha našich předchůdců, učitelů, ale i filozofů a lékařů, kteří se zasloužili o nové poznatky v oblasti zdravotní i vzdělávací. Témata budou směřovat zejména k reflexi proměn chápání jinakosti v rámci našeho vzdělávacího systému v nedávné minulosti. Zaměření bude na období totality v Československu a porozumění různorodým aspektům, které ovlivňovaly chápání jinakosti v tehdejším nesvobodném režimu. Pozornost bude věnována etickému nastavení odlišnosti v proměněných podmínkách socialistické výchovy a úlohu speciálního pedagoga v době totality a jeho roli při výchovném procesu v socialistické škole. Nebude opomenuta oblast vnímání celkového etického nastavení současné společnosti. Kurz se zaměří také na poznání toho, jak se usilování o sociální rovnost, lidská práva a inkluzi promítlo do kompetencí budoucích učitelů. Nevyhneme se otázkám, zda se samotní lidé s postižením cítí samozřejmou, respektovanou a neodlišenou součástí naší společnosti.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (09.01.2019)

Cílem předmětu je prohloubit poznání různorodých společenských aspektů, které vedou k  pochopení jinakosti člověka v minulosti i v dnešním světě. Reflektovat měnící se podmínky pro společné vzdělávání se zvláštním zřetelem k  názorům na jinakost v dané historické etapě.

Deskriptory
Poslední úprava: doc. PhDr. Monika Mužáková, Ph.D. (03.09.2021)

V případě nutnosti nářízené distanční výuky by byl předmět vyučován v platformě MS Teams

Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (09.01.2019)

JASPERS, K.: (1991) Otázka viny. Příspěvek k německé otázce. Praha: Mladá fronta. ISBN 80-204-0244-6.

MUŽÁKOVÁ, M. (2016) Byly to naše děti. O fenoménu lásky a sounáležitosti k rodičům a jejich dětem s mentálním postižením v každodennosti totality. Praha : Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova. ISBN 978-80-72890-874-5.

PORTER, R.: (2001) Největší dobrodiní lidstva. Historie medicíny od starověku po současnost. Praha: Prostor. ISBN80-7260-052-4.

TITZL, B.: (2005) Politika totalitního (totalitárního) režimu vůči zdravotně postiženým občanům. In: Nosková, H. et al.: K problémům menšin v Československu v letech 1945-1989. Sborník studií. Praha: Ústav pro soudobé dějiny AV ČR. ISBN 80-7585-058-X.

TITZL, B.: (1998) Postižený člověk ve společnosti. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. ISBN 86039-30-7.

Sylabus -
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (09.01.2019)

1. Obecná reflexe vztahu společnosti k lidem s postižením a znevýhodněním.

2. Pojetí člověka s postižením, stručný historický pohled a odraz společenských změn, souvislosti sociální a společenské.

3. Pokusy o periodizaci péče o postižené a vztahů k nim. Socializace z dějinného pohledu.

4. Probojování smyslu vzdělávání a výchovy lidí s postižením. Integrace a inkluze jako proces.

5. Vývoj institucionalizované péče a spolkové činnosti ve prospěch lidí s postižením.

6. Priority v díle Františka Čády, Josefa Zemana a jejich následovníků.

7. Totalitní režimy a jinakost.

8. Současné pohledy na vnímání odlišného.

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (09.01.2019)

Zakončení předmětu:

Vypracování eseje na téma související s badatelským zájmem doktoranda a následná rozprava nad východisky práce a zpracováním jejích závěrů.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK