PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Reading literacy - theory, researches, trends of development at schools - OD0133020
Anglický název: Reading literacy - theory, researches, trends of development at schools
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Rozsah, examinace: 25/0, Jiné [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Vyučující: prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (02.02.2019)
Předmět je věnován komplexu současných vědeckých poznatků z oblasti rozvoje čtenářské gramotnosti u nás i v zahraničí. Specifickým zaměřením je oblast rozvoje čtenářské pregramotnosti a počáteční čtenářské gramotnosti – a to z pohledu vědecko-výzkumných teorií, ale i aktuálních didaktických pohledů.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (02.02.2019)

Obecným cílem předmětu je získání uceleného přehledu o rozvoji čtenářské gramotnosti v období pregramotnosti a počáteční čtenářské gramotnosti.

Konkrétními cíli je získání přehledu o základních teoriích z oblasti čtenářské gramotnosti, znalost významných mezinárodních a domácích výzkumů z pohledu jejich obecné koncepce a výsledků, sledování domácích a zahraničních trendů inovace rozvoje čtenářské gramotnosti  a jejich zhodnocení.

Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (17.05.2019)

Garbe, Ch., Laufkova, V., Ronkova, J. Literacy in the Czech Republic. Country Report-Children and Adolescents, 2016

Křivánek,Z. - Wildová,R. : Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha, PedF UK 1997
Matějček,Z. : Vývojové poruchy čtení. Praha, SPN 1998
Doležalová,J. : Didaktika prvopočátečního psaní. Hradec Králové, VŠP, 1995

Ronkova, J. Wildova R.: Reading strategies activated in experimental research, Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2016

Tymichová,H. : Nauč mne číst a psát. Praha, SPN 1996
Wildová, R.(ed.): Aktuální problémy didaktiky prvopočátečního psaní a čtení. UK PedF, Praha 2002
Wildová, R. : Rozvoj počáteční čtenářské gramotnosti. Praha, PedF UK 2004
internetové odkazy:
www.cteme.eu, eli-net.eu

Metody výuky
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (02.02.2019)

přednášky – 4x

konzultace – 4x

studium odborné literatury

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (02.02.2019)

 Prezentace  poznatků získaných studiem  domácí a zahraniční odborné literatury a vlastních názorů na možnosti dalšího vědeckého bádání ve sledované oblasti s vazbou na možnosti inovace školní praxe.

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (02.02.2019)

-          Seznámení se se základními teoriemi rozvoje gramotnosti a čtenářské gramotnosti                  (psychologické, lingvistické, sociální, psycholingvistické a didaktické hledisko)

-          Období pregramotnosti  a počáteční čtenářské gramotnosti jako specifické období v rozvoji gramotností jedince

-          Výzkumy v oblasti čtenářské gramotnosti PISA, PIRLS, aktuální výzkumy v oblasti čtenářské gramotnosti a počáteční čtenářské gramotnosti

-          Zahraniční trendy v rozvoji čtenářské gramotnosti – z pohledu teorie, výzkumů a školní praxe

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (02.02.2019)

Požadavky k ukončení předmětu :  Rešerše odborné literatury (min.pět pramenů) s vlastní reflexí

Požadavky ke zkoušce :  Prezentace  poznatků získaných studiem  domácí a zahraniční odborné literatury a vlastních názorů na možnosti dalšího vědeckého bádání ve sledované oblasti s vazbou na možnosti inovace školní praxe.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK