PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Teorie učitelské profese - OD0115007
Anglický název: Theory of the teaching profession
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Rozsah, examinace: 0/0, Jiné [HT]
Rozsah za akademický rok: 24 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PhDr. Karel Starý, Ph.D.
Patří mezi: PVP Pedagogika - PedF
Záměnnost : OPDQ1P120B
Je záměnnost pro: OPDQ1P120B
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Anna Tomková, Ph.D. (17.02.2022)
Předmět je zajišťován ve spolupráci s dalšími vyučujícími a externími lektory. Tým tvoří: prof. PhDr. Vladimíra Spilková, CSc., doc. PhDr. Anna Tomková, Ph.D., doc. PhDr. Petr Urbánek, CSc., PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D. Cílem předmětu je orientovat doktorandy v aktuální problematice učitelské profese u nás a v zahraničí, v rovině teoretických východisek, výzkumného zpracovávání a aplikací v praxi. Místo konání: PedF UK Termín konání: letní semestr Další běh kurzu se bude konat v letním semestru ak. roku 2022/2023 Přihláška do kurzu: Přihlášky přijímá garantka kurzu do 5. prosince 2022 na adrese: anna.tomkova@damu.cz. Učebna a termíny setkání budou upřesněny podle počtu přihlášených doktorandů. Forma a rozsah výuky: celkem 24 hodin, tj. 5 přednášek (celkem 15 hodin) a individuální konzultace (celkem 9 hodin) Je očekávána účast studentů na přednáškách. V případě omluvené absence samostatné doplnění přednášeného tématu.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: doc. PhDr. Anna Tomková, Ph.D. (11.02.2022)

Cílem předmětu je orientovat doktorandy v aktuální problematice učitelské profese u nás a v zahraničí, v rovině teoretických východisek, výzkumného zpracovávání a aplikací v praxi.

Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Anna Tomková, Ph.D. (17.02.2022)

Povinná literatura

Horská, V. (2009). Koučování ve školní praxi. Praha: Grada Publishing a.s.

OECD (2019). TALIS 2018 Results (Volume I): Teachers and School Leaders as Lifelong Learners. Paris: TALIS, OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/1d0bc92a-en.

OECD (2020). TALIS 2018 Results (Volume II): Teachers and School Leaders as Valued Professionals. Paris: TALIS, OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/19cf08df-en.

Smetáčková, I., Štech, S., Viktorová, I., Martanová, V., Páchová, A., & Francová, V. (2020). Učitelské vyhoření: proč vzniká a jak se proti němu bránit. Praha: Portál.

Spilková,V. (2019). Přístupy k výuce pedagogiky v kontextu měnících se paradigmat v učitelském vzdělávání. Pedagogika, 69(3), 269–292.

Spilková, V., & Tomková, A. et al. (2010). Kvalita učitele a profesní standard. Praha: Pedagogická fakulta UK.

Spilková, V., Tomková, A., Mazáčová, N., & Kargerová, J. et al. (2015). Klinická škola a její role ve vzdělávání učitelů. Praha: Retida spol. s r.o.

Tomková, A. (2018). Portfolio v perspektivě reflektivně pojatého vzdělávání učitelů. Praha: Pedagogická fakulta UK.

Tomková, A., & Spilková, V. (2019). Profesionalizace vzdělávání učitelů pro primární školu – možnosti a meze. Orbis scholae, 13(1), 9–29.

Tomková, A., Spilková, V., Píšová, M., Mazáčová, N., Krčmářová, T., Kostková, K., & Kargerová, J. (2012). Rámec profesních kvalit učitele. Hodnoticí a sebehodnoticí arch. Praha: Národní ústav pro vzdělávání. http://www.nuov.cz/uploads/AE/evaluacni_nastroje/08_Ramec_profesnich_kvalit_ucitele.pdf

Urbánek, P. (2018). Učitelský sbor české základní školy. Orbis scholae, 12(3), 11–30.

Urbánek, P., Novotová, J., Rozkovcová, A., Picková, H., Jursová J., & Picek, J. (2020). Učitelské sbory základních škol a jejich sociální klima. Vícepřípadová studie učitelských sborů. Praha: Wolters Kluwer.

 

Doporučená literatura

Dvořák, D. et al. (2010). Česká základní škola. Vícepřípadová studie. Praha: Karolinum.

Dvořák, D. et al. (2015). Škola v globální době. Proměny pěti českých základních škol. Praha: Karolinum.

Hejlová, H., & Tomková, A. (2021). Z výzkumu společného vzdělávání v mateřských školách – podněty pro tvůrce vzdělávací politiky. Pedagogika, 71(3), 505–524. Dostupné z: https://ojs.cuni.cz/pedagogika/issue/view/180

Lazarová, B. (2011). Pozdní sběr: o práci zkušených učitelů. Brno: Paido.

Michek, S., & Spilková,V. (2021). Pád karierního systému pro pedagogické pracovníky v roce 2017 – případová studie vzdělávací politiky. Pedagogika, 71 (3), 323–350.

Searby, L., & Brondyk, S. K. (2016). Best practices in mentoring for teacher and leader development. North Carolina: Information Age Publishing. Dostupné z: https://web.s.ebscohost.com/ehost/ebookviewer/ebook/ZTAwMHh3d19fMTA4MDYxM19fQU41?sid=1cddf488-aca4-4e42-a58e-dc60fc808d66@redis&vid=0&format=EB&rid=1

Spilková, V. (2016). Přístupy české vzdělávací politiky po roce 1989: Deprofesionalizace učitelství a učitelského vzdělávání? Pedagogika, 66(4), 368–365.

Spilková, V. (2010). Evropské přístupy k pojetí kvality učitele optikou formálních dokumentů. Pedagogika, 60(3-4), 265–275.

Spilková, V., & Zavadilová, B. (2021). Mentoring jako prostředek podpory profesního učení studentů učitelství a učitelů. Pedagogická orientace, 31(1), 4–34.

Spilková, V., & Reimannová, I. (2021). Intervence české vzdělávací politiky ve vztahu k výzkumně doloženým poznatkům a doporučením: případ požadavků na kvalifikaci učitele. Pedagogika, 71(3), 351–376.

Tomková, A., Hejlová, H., Procházka, M., & M. Najmonová (2020). Spolupráce učitele s dalšími odborníky v realitě společného vzdělávání. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta.

Vašutová, J. (2004). Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: PAIDO.

Metody výuky
Poslední úprava: doc. PhDr. Anna Tomková, Ph.D. (17.02.2022)

5 přednášek (celkem 15 hodin) a individuální konzultace (celkem 9 hodin)

Sylabus -
Poslední úprava: doc. PhDr. Anna Tomková, Ph.D. (11.02.2022)

Obsah předmětu je dělen na několik subtémat:

·         Koncepty profesionalizace a de-profesionalizace učitelství a učitelského vzdělávání v kontextu přístupů české vzdělávací politiky k těmto fenoménům. S oporou o výzkumné nálezy budou reflektovány také klíčové trendy a přístupy v mezinárodní perspektivě. (Vladimíra Spilková)

·         Učitelská profese a její proměny a současné problémy. Měnící se společenské nároky na vykonávání profese. Koncepty kvalita učitele, profesní standard, karierní systém. Požadavky na kvalifikaci učitele a na pojetí jejich pregraduální přípravy.  Na základě textů a výzkumných zpráv budou diskutovány současné klíčové problémy učitelské profese v ČR, možnosti a meze jejich řešení. (Vladimíra Spilková)

·         Tematika učitelských sborů je dlouhodobě mimo odborný a výzkumný zájem u nás i v zahraničí, nedoceňován je i praktický dosah kvality sborů pro fungování školy. Ukazuje se přitom, že kvalita a stabilita učitelského sboru implikuje značný potenciál práce školy a je určujícím faktorem pro její kulturu. Lze předpokládat, že proměny současné školy v personální oblasti související např. s konceptem inkluze nebo se snižováním kvalifikačních požadavků na učitele, mají potenciální dopad na učitelský sbor, jeho klima i kulturu školy. S oporou o aktuální výzkumné nálezy se subtéma zabývá sociálním klimatem učitelských sborů ZŠ, jeho výzkumem, typologií z pohledu vedení lidí a fungování sborů, personální konstelací v učitelských sborech, konflikty ve sborech, mobbingem a pohybem (fluktuací) učitelů mimo sbor. Tematika učitelských sborů a jeho klimatu znovuotevírá řadu otázek, kterými se vrací k problematice učitelské profese. (Petr Urbánek)

·         Profesní rozvoj učitelů a formy jeho podpory

Subtéma se zaměřuje na proměny charakteristik a s nimi spojených potřeb podpory učitelů v různých fázích jejich profesního života. Pozornost je směřována zejména k učitelům začínajícím. Diskutovány jsou jednotlivé formy podpory -kurzy DVPP, mentoring, koučování, supervize, mediace, kolegiální podpora v rámci párové a týmové výuky aj., kriticky zvažovány výhody a rizika jednotlivých forem, potažmo podmínky jejich efektivity. Prakticky jsou představeny základní principy vedení podpůrného mentorského rozhovoru a principy facilitace týmové supervize. Analyzovány jsou kazuistiky jednotlivých učitelů zdůrazňující nároky na individualizaci při hledání vhodné podpory. (Tereza Krčmářová)

·         Reflektivní pojetí učitelské přípravy a práce s pedagogickým portfoliem. Reflektivní pojetí učitelské přípravy představujeme jako přístup, který má potenciál řešit problém nedostatečné integrace pedagogické teorie a praxe. Profesní portfolio prezentujeme jako jeden z účinných nástrojů reflektivního přístupu v učitelském vzdělávání, vedle dalších účinných cest, jako je uplatňování principu pedagogického izomorfismu, profesní učení v učících se komunitách a spolupráce s klinickými školami.

Subtématem v tomto odborném setkání bude rovněž diskuse k proměně nároků na učitele v podmínkách inkluzivního vzdělávání, k významu spolupráce učitelů s odborníky z dalších pomáhajících profesí a k využití intervenčního typu výzkumu a tvorby příkladů inspirativní praxe k popisu reality i ke změnám pedagogické praxe. (Anna Tomková)

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. PhDr. Anna Tomková, Ph.D. (11.02.2022)

Kurz bude zakončen zkouškou založenou na prezentaci seminární práce a její obhajobě.

V průběhu kurzu se student bude rozhodovat o tematickém zaměření své výstupní práce. Zkontaktuje po domluvě s garantem kurzu jednoho z přednášejících k individuální konzultaci. Dokončenou práci předloží zkoušejícímu k určenému datu. Zkouška proběhne formou rozpravy nad písemnou prací a seznamem prostudované odborné literatury.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK