PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Obecná didaktika - OD0115005
Anglický název: General didactics
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Rozsah, examinace: 0/0, Jiné [HT]
Rozsah za akademický rok: 15 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
student může plnit i v dalších letech
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (18.03.2021)
Cílem předmětu je zprostředkovat studentům aktuální poznatky z obecné didaktiky a ukázat jejich význam v současné pedagogické praxi, analyzovat aktuální aspekty didaktiky s přesahem do reálné školní praxe, prohloubit samostatné didaktické myšlení a schopnost chápat didaktiku z hlediska vývoje, změn a pedagogických inovací Bloky výuky: 1. Plánování výuky. Teorie vzdělávacích cílů.Didaktická transformace učiva. 2. Proces výuky. Znaky efektivní výuky. Hodnocení ve výuce. 3. Didaktický způsob myšlení, teoretizace a výzkumu. Výzkum výuky a posuzování její kvality. Vztah oborových a obecné didaktiky. Přístup normativně didaktický a transdidaktický.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (18.03.2021)
Orientace v aktuálním poznání teorie didaktiky a didaktického výzkumu.
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (18.03.2021)

ESTES T., Mintz, S. & GUNTER M. Instruction: A Models Approach. 6th ed. Boston: Pearson, 2011.
JANÍK, T. et al. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno. Masarykova univerzita 2013.
SLAVÍK, J., JANÍK, T., NAJVAR, P. & KNECHT, P. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Masarykova univerzita 2017. Syntézy výzkumu vzdělávání, sv. 3.
ARENDS, R.I. Learning to Teach (7th Ed). McGraw -Hill Higher Education, 2008.
BROCKMERYEROVÁ-FENCLOVÁ, J..; ČAPEK, V., KOTÁSEK, J. Oborové didaktiky jako samostatné vědecké disciplíny. Pedagogika, 2000, 1, 23-37.
DOSTÁL, A. M. K základním problémům obsahu vzdělávání. Praha: SPN, 1975.
MAREŠ, J. Tvorba případových studií pro výzkumné účely. Pedagogika, 2015, 65(2), 113–142.
NAJVAR, P. Zkoumání (kvality) výuky: srovnání dvou přístupů. Pedagogika, 2017, 67, 3, 219-246.
SLAVÍK, J., STARÁ, J., ULIČNÁ, K., NAJVAR, P. et al., Didaktické kazuistiky v oborech školního vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita, 2017.
STARÝ, K., & CHVÁL, M. Kvalita a efektivita výuky: metodologické přístupy. In Marcela Janíková & Kateřina Vlčková (Eds.), Výzkum výuky: tematické oblasti, výzkumné přístupy a metody (s. 63–81). Brno: Paido, 2009.

 

 

 

 

Metody výuky
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (18.03.2021)

Přednáška, samostatná práce, rozprava na zadané téma z didaktiky, pozorování výuky ve škole s reflexí, analýza pozorovacích záznamů, didaktická analýza učiva.

Rešerše, kritické zhodnocení teoretických a výzkumných didaktických studií a jejich prezentace. Debata nad kvalitou didaktických studií. Obhajoba projektu výzkumného designu vlastní didaktické studie.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (18.03.2021)
  • Student po prvním bloku výuky  předmětu  předkládá a)  analýzu didaktických jevů a systémových vztahů mezi nimi u předložené ukázky výuky a  přípravy na ni. V analýze prokáže dosažení adekvátních didaktických znalostí.

    V rámci druhého  bloku výuky student b) kriticky zhodnotí dvě zahraniční teoretické či empirické didaktické studie (výběr je předem konzultován s vyučující),  c) účastní se debaty o kvalitě těchto studií s vyučující a dalšími doktorandy, kompetentně diskutuje i o dalších studiích předložených ostatními doktorandy, 

    d) obhájí jím vytvořený výzkumný design alespoň částečně realizovaného projektu didaktického výzkumu.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (18.03.2021)

Student po prvním bloku výuky  předmětu  předkládá a)  analýzu didaktických jevů a systémových vztahů mezi nimi u předložené ukázky výuky a  přípravy na ni. V analýze prokáže dosažení adekvátních didaktických znalostí.

V rámci druhého  bloku výuky student b) kriticky zhodnotí dvě zahraniční teoretické či empirické didaktické studie (výběr je předem konzultován s vyučující),  c) účastní se debaty o kvalitě těchto studií s vyučující a dalšími doktorandy, kompetentně diskutuje i o dalších studiích předložených ostatními doktorandy, 

d) obhájí jím vytvořený výzkumný design alespoň částečně realizovaného projektu didaktického výzkumu.

 

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK