|
|
|
||
Poslední úprava: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (22.03.2018)
|
|
||
Poslední úprava: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (22.03.2018)
ALTMANN, A. Metody a zásady ve výuce biologii. Praha: SPN, 1975. ŘEHÁK, B. Vyučování biologii. Praha: SPN, 1965. PAVLASOVÁ, L. Přehled didaktiky biologie. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 60 s. ISBN 978-80-7290-643-7. Dostupné z: http://vzdelavani-dvpp.eu/download/opory/02pavlasova.Kn.bl.TISK.pdf PAVLASOVÁ, L., HROUDA, L., TEODORIDIS, V., ANDRESKA, J., ŘÍHOVÁ, D., VANČATA, V., NOVOTNÝ, P., ŘEZNÍČEK, J., NOVOTNÁ, M. Přírodovědné exkurze ve školní praxi. Praha: UK, PedF, 2015. ISBN 978-80-7290-807-3. PAVLASOVÁ, L. Co všechno se dá vyčíst z rodokmenu? Komenský, 2015, 140(1), s. 30 – 36. PAVLASOVÁ, L. (2017). Komár sedne, bodne, saje aneb skupinové opakování orgánových soustav členovců. In J. Slavík, J. Stará, K. Uličná, & P. Najvar, et al., Didaktické kazuistiky v oborech školního vzdělávání (s. 259-266). Brno: Masarykova univerzita. JÁČ, M. Stavba kostry obratlovců: pozorování a porovnávání ve výuce přírodopisu. Komenský, 2015, 140(3), s. 33 – 41. JANÍK, T. et al. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2013. SLAVÍK, J. Biologie: Taxonomie měkkýšů aneb jak stavba těla odpovídá životnímu prostředí. In: JANÍK, T. et al. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2013. PODROUŽEK, L. Integrovaná výuka na základní škole, Fraus, Plzeň 2002 KOVALIKOVÁ, S. Integrovaná tematická výuka. Kroměříž: Spirála 1995. URBANOVSKÁ, E. Možnosti využití metod a principů RWCT. In: Historie a škola VI. Praha, ÚIV, 2009. Časopis Kritické listy: Čtvrtletník pro kritické myšlení na školách Školní vzdělávací programy vybraných škol Učebnice pro integrovanou výuku přírodních věd – např. nakladatelství Fraus Učebnice pro systematickou výuku přírodopisu – nakladatelství Fraus, Prodos, SPN, Natura, Scientia Učebnice pro ekologickou výuku přírodopisu – nakladatelství Fortuna |
|
||
Poslední úprava: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (26.10.2019)
rozprava nad průběžně zadanými úkoly, znalosti v rozsahu sylabu kurzu |
|
||
Poslední úprava: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (22.03.2018)
Obsahem kurzu jsou hospitace/videohospitace ve výuce přírodopisu a biologie na vybraných školách (českých klasických i alternativních, mezinárodních v ČR, případně zahraničních) s rozdílným pojetím výuky (systematická, ekologická, integrovaná apod.) nebo používající rozdílné přístupy k výuce (využití metody kritického myšlení, BOV apod.), kritické porovnání a zhodnocení provedeného pozorovaní. Předmět je realizován formou individuálních konzultací a samostatné práce studentů. 1. setkání: metody, formy a způsoby pojetí výuky přírodopisu, způsoby rozboru výukových situací; úkol: volné reflexe zadaných výukových situací včetně návrhů alternativ 2. setkání: diskuse nad zpracovanými reflexemi s ohledem na rozvoj profesního vidění studenta, úkol: reflexe zaměřené na vybrané oborově didaktické jevy 3. setkání: diskuse nad zpracovanými reflexemi, zkouška |
|
||
Poslední úprava: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (22.03.2018)
hospitace/videohospitace na vybrané škole/školách, písemná reflexe z pozorování výuky a její prezentace na semináři |