PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Základy psychopedie - OCRS18UC10
Anglický název: Introduction to psychopaedy
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Jiné [HT]
Rozsah za akademický rok: 10 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D.
Vyučující: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D.
Je prerekvizitou pro: OCRS18UC37
Anotace -
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (17.05.2019)
Postavení psychopedie v systému věd, historický pohled na osobnost člověka s mentálním postižením, paradigma handicapu, práva osob s mentálním postižením, edukace dětí, žáků a studentů s mentálním postižením, dospělost člověka s mentálním postižením.
Literatura -
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (17.05.2019)

Černá, M a kol. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. 2.vyd..Praha: Univerzita Karlova v Praze, Karolinum, 2015.

Valenta, M, Muller, O.: Psychopedie. 5.vyd. Praha: Parta 2013

Šiška, J. Mimořádná dospělost: edukace člověka s mentálním postižením v období dospělosti. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2005.

Sylabus
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (17.05.2019)

Psychopedie jako vědní disciplína, pojetí psychopedie a její postavení v systému věd, klasifikační modely mentální retardace, etiologie mentální retardace a výskyt mentální retardace v populaci, inteligence, vývoj péče a vzdělávání osob s mentálním postižením, koncepce politiky státu a Evropské Unie vůči osobám se zdravotním postižením. Paradigma handicapu – model individuálně patologický, model sociálně patologický. Přehled přístupů intaktní společnosti k lidem s mentálním postižením a jejich odraz v poslání, obsahu a organizaci péče a vzdělávání. Významné osobnosti v české i světové pedagogice osob s mentálním postižením.. Psychosomatické zvláštnosti a osobnostní charakteristiky jedinců s mentálním postižením. Utváření sebehodnocení u osob s mentálním postižením v podmínkách společenské exkluze a inkluze. Práva osob s mentálním postižením.

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (17.05.2019)

závěrečný písemný test

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK