PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika fonetiky RJ II - OCRR23RJ05
Anglický název: Russian Language fonetic Didactics II
Zajišťuje: Katedra rusistiky a lingvodidaktiky (41-KRL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HS]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: ruština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jakub Konečný, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Jakub Konečný, Ph.D.
Prerekvizity : OCRR17RJ15
Anotace -
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (09.11.2023)
Poskytnout studentům teoretický základ pro celkovou orientaci v problematice cizojazyčné výuky s hlavním zaměřením na vyučování ruštině na různých stupních výuky a v různých vzdělávacích zařízeních. V jednotě s teoretickými poznatky začleněnými do širších vědních souvislostí rozvíjet u studentů dovednosti potřebné k úspěšnému řízení vyučovacího procesu. Připravit budoucí učitele k samostatnému rozhodování a k tvůrčímu řešení současného dění v didaktice cizích jazyků a k průběžnému samostatnému studiu odborné literatury v daném oboru.
Literatura
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (09.11.2023)

Základní literatura

Аkišina, А. А., Кagan, О. Е. Učimsja učiť.Moskva : Russkij jazyk, 2010. ISBN 978-5-88337-044-0.

Jelínek, S., Purm, R., Veselý, J. Didaktika ruského jazyka : vybrané kapitoly. Hradec Králové : Gaudeamus, 2003.  ISBN 80-7041-174-0.

Rada Evropy. Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Olomouc : Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80-244-0404-4.

Rozboudová. L. Sovremennaja didaktika russkogo jazyka kak vtorogo inostrannogo: rečevyje umenija. Praha : Karolinum, 2020.

 

Doporučená literatura

Fedotova, N. L. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. Sankt-Petěrburg : Zlatoust, 2013. ISBN 978-5-86547-684-9.

Choděra, R. Didaktika cizích jazyků : úvod do vědního oboru.  Praha : Academia, 2006. ISBN 978-80-200-2274-5.

Kapitonova, T. I., Moskovin, L. V., Ščunik, A. N. Metody i technologii obučenija russkomu jazyku kak inostrannomu. Moskva : Russkij jazyk. Kursy. ISBN 978-5-88337-161-4.

Kapitonova, T. I., Moskovin, L. V. Metodika obučenija russkomu jazyku kak inostrannomu na etape predvuzovskoj podgotovki. Sankt-Peterburg : Zlatoust, 2006. ISBN 5-86547-160-0.

Leonťjev, A. A. Metodika. Moskva : Russkij jazyk, 1988. ISBN 80-200-00057-2.

Šibko, N. L. Obščije voprosy metodiki prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. Sankt-Peterburg : Zlatoust, 2014. ISBN 978-5-86547-736-5.

Ščunik, A. N. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. 2. vyd. Moskva : Vysšaja škola, 2010. ISBN 978-5-06-006231-1.

Veselý, J. Problematika vyučování ruštině jako blízce příbuznému jazyku. Praha : SPN, 1985.

Učební soubory pro výuku ruského jazyka na základních a středních školách.

Vybrané články z časopisů Cizí jazyky, Russkij jazyk za ruběžom a dalších.

Sylabus -
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (09.11.2023)

1.  Řečové dovednosti – jejich vztah k jazykovým prostředkům, místo jednotlivých řečových dovedností v osvojování ruštiny na ZŠ a SŠ, případně různých typech středních škol

2.  Písemné a ústní druhy řečové činnosti, jejich zvláštnosti, jejich elementy

3.  Muvení – význam, psychologické a lingvistické základy mluvení, metodická pravidla a požadavky, metodické nedostatky při nácviku mluvení, typologie cvičení k nácviku mluvení, kontrola a hodnocení mluveného projevu žáků

4. Psaní  – význam, psychologické a lingvistické základy psaní, metodická pravidla a požadavky, metodické nedostatky při nácviku psaní, typologie cvičení k nácviku psaní, kontrola a hodnocení písemného projevu žáků

5.  Poslech – význam, psychologické a lingvistické základy poslechu, metodická pravidla a požadavky, metodické nedostatky při nácviku poslechu s porozuměním, typologie cvičení k nácviku poslechu, kontrola a hodnocení poslechu s porozuměním žáků

6.  Čtení – význam, psychologické a lingvistické základy čtení, metodická pravidla a požadavky, metodické nedostatky při nácviku čtení s porozuměním, typologie cvičení k nácviku čtení, kontrola a hodnocení čtení s porozuměním žáků

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (09.11.2023)

A) Vypracování zadaných úkolů a jejich zaslání vyučující k revizi.

1.  Analyzujte RVP pro ZŠ  a pro gymnázia – řekněte, jaké požadavky klade RVP na jednotlivé řečové dovednosti?

2. Analyzujte katalog požadavků ke státní maturitní zkoušce - řekněte, jaké požadavky klade katalog na jednotlivé řečové dovednosti? Odpovídají RVP G a úrovni B1 dle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky?

3. Vytvořte plán hodiny, v níž se budete věnovat rozvoji dovednosti mluvení na téma volný čas. – Připravte pro:

A / žáky 8. ročníku ZŠ (druhý rok ruštiny)

B/ žáky 3. ročníku gymnázia (třetí rok ruštiny)

Zdůvodněte výběr vámi zvolených  cvičení a postupů.

4.  Vymyslete zadání cvičení na rozvoj písemného projevu (komunikativně!, nikoli technika psaní) na téma A/ sport, B/ móda, C/ nákupy pro žáky jednak začínající (max. do dvou let učení ruštiny), jednak žáky střední školy před maturitou.

5. Sestavte komunikativní zadání kontrolní písemné práce dle jedné vybrané lekce z vybrané učebnice.

6.  Vytvořte zadání na samostatný písemný projev za použití obrázku/ů.

7. Analyzujte didaktické testy společné části maturitní zkoušky a charakterizujte typy úkolů, které mají žáci plnit (v poslechu a ve čtení). Objevují se stejné typy cvičení i v učebnicích ruštiny pro SŠ?

8.  Najděte v učebnicích Raduga po-novomu 4-5 a Pojechali 5-6 typy cvičení na rozvoj poslechu a čtení, charakterizujte je.

9. Připravte cvičení na rozvoj poslechu (vždy vytvořte sérii cvičení od předtextových, přes přitextové k potextovým:

A/ přípravné

B/ řečové s přímým poslechem (poslech promluv spolužáků či učitele) pro žáky 9. třídy ZŠ

C/ řečové se zprostředkovaným poslechem (na CD) pro žáky 9. třídy ZŠ

D/ řečové se zprostředkovaným poslechem (na CD) pro žáky 4. ročníku SŠ

E/ řečové pro žáky 3. ročníku SŠ za pomoci audiovizuální opory nebo internetu

10. Najděte na internetu libovolný text o reáliích RF pro žáky, kteří se učí tři roky ruštinu, a vytvořte k němu takovou sérii cvičení, aby žáci nacvičovali různé druhy čtení. Pozor na přiměřenost textu.

11.  Najděte vhodný text, na němž budete nacvičovat dovednost odhadu. Vysvětlete způsob práce.

B) Splnění zápočtového testu, minimální úspěšnost pro splnění činí 70 %.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK