PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Oborová didaktika RJ I - OCRR23RJ04
Anglický název: Russian Language Didactics I
Zajišťuje: Katedra rusistiky a lingvodidaktiky (41-KRL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HS]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: ruština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (09.11.2023)
Poskytnout studentům teoretický základ pro celkovou orientaci v problematice cizojazyčné výuky s hlavním zaměřením na vyučování ruštině na různých stupních výuky a v různých vzdělávacích zařízeních. V jednotě s teoretickými poznatky začleněnými do širších vědních souvislostí rozvíjet u studentů dovednosti potřebné k úspěšnému řízení vyučovacího procesu. Připravit budoucí učitele k samostatnému rozhodování a k tvůrčímu řešení současného dění v didaktice cizích jazyků a k průběžnému samostatnému studiu odborné literatury v daném oboru.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (09.11.2023)

Poskytnout studentům teoretický základ pro celkovou orientaci v problematice cizojazyčné výuky s hlavním zaměřením na vyučování ruštině na různých stupních výuky a v různých vzdělávacích zařízeních. V jednotě s teoretickými poznatky začleněnými do širších vědních souvislostí rozvíjet u studentů dovednosti potřebné k úspěšnému řízení vyučovacího procesu. Připravit budoucí učitele k samostatnému rozhodování a k tvůrčímu řešení současného dění v didaktice cizích jazyků a k průběžnému samostatnému studiu odborné literatury v daném oboru.

Literatura
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (09.11.2023)

Základní literatura

Аkišina, А. А., Кagan, О. Е. Učimsja učiť.Moskva : Russkij jazyk, 2010. ISBN 978-5-88337-044-0.

Hendrich, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha : SPN, 1988.

Jelínek, S., Purm, R., Veselý, J. Didaktika ruského jazyka : vybrané kapitoly. Hradec Králové : Gaudeamus, 2003.  ISBN 80-7041-174-0.

RADA EVROPY. Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Olomouc : Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80-244-0404-4.

ROZBOUDOVÁ, L., KONEČNÝ, J. Современная дидактика русского языка как второго иностранного: языковые средства. Praha: Karolinum, 2018. 118 s. ISBN 978-80-246-4277-2.

ROZBOUDOVÁ, L., KONEČNÝ, J. Didaktika fonetiky a grafiky ruského jazyka v praxi. (online) Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2019.

ŠIBKO, N. L. Obščije voprosy metodiki prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. Sankt-Peterburg : Zlatoust, 2014. ISBN 978-5-86547-736-5.

Školské dokumenty.

 

Doporučená literatura

FEDOTOVA, N. L. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. Sankt-Peterburg : Zlatoust, 2013. ISBN 978-5-86547-684-9

CHODĚRA, R. Didaktika cizích jazyků : úvod do vědního oboru.  Praha : Academia, 2006. ISBN 978-80-200-2274-5.

Jelínek, S. a kol.: Kapitoly z metodiky vyučování ruštině. 2. vydání. Praha : SPN, 1980.

LEONŤJEV, A. A. Metodika. Moskva : Russkij jazyk, 1988. ISBN 80-200-00057-2.

Metodičeskaja masterskaja. Moskva : Russkij jazyk. Kursy, 2012. ISBN 978-5-88337-217-8.

ŠČUKIN, A. N. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. 2. vyd. Moskva : Vysšaja škola, 2010. ISBN 978-5-06-006231-1.

Veselý, J. Problematika vyučování ruštině jako blízce příbuznému jazyku. Praha : SPN, 1985.

Živaja metodika. Moskva : Russkij jazyk. Kursy, 2009. ISBN 978-5-88337-010-5.

Učební soubory pro výuku ruského jazyka na základních a středních školách.

Vybrané články z časopisů Cizí jazyky, Russkij jazyk za ruběžom a dalších.

Sylabus -
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (09.11.2023)

1.      Vztah jazykových prostředků a řečových dovedností

2.      Vyučování ruskému fonetickému systému – lingvistické a psychologické základy vyučování ruské výslovnosti, význam vyučování výslovnosti ve výuce CJ, specifika ruské výslovnosti v porovnání s češtinou, výběr fonetického minima, metody výuky výslovnosti v české škole, kontrola a hodnocení osvojování výslovnosti

3.      Vyučování ruskému grafickému systému a pravopisu – lingvistické a psychologické základy vyučování ruské grafiky a ortografie, význam vyučování grafiky a ortografie ve výuce CJ, specifika ruské grafiky a ortografie v porovnání s češtinou, metody výuky grafiky a ortografie v české škole, kontrola a hodnocení osvojování grafiky a ortografie

4.      Vyučování ruskému gramatickému systému – lingvistické a psychologické základy vyučování ruské gramatiky, význam vyučování gramatiky ve výuce CJ, specifika ruské gramatiky v porovnání s češtinou, výběr gramatického minima, metody výuky gramatiky v české škole, kontrola a hodnocení osvojování gramatiky

5.      Vyučování ruskému lexikálnímu systému – lingvistické a psychologické základy vyučování ruské slovní zásoby, význam vyučování slovní zásoby ve výuce CJ, specifika ruské slovní zásoby v porovnání s češtinou, výběr lexikálního minima, metody výuky slovní zásoby v české škole, kontrola a hodnocení osvojování slovní zásoby

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (09.11.2023)

Podmínky pro splnění předmětu:

1. splnění všech zadaných úkolů a zaslání vyučující, úkoly jsou uvedeny v Moodle https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5659

3. splnění zápočtového testu, minimální úroveň pro splnění je 70 %.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK