Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (26.01.2024)
Předmět představuje na úrovni soudobého poznání historii i současné směřování konceptů podpor osob se znevýhodněním. Zaměřuje se zejména na konstituování a rozvoj speciální pedagogiky jako vědního oboru s jeho interdisciplinárními vazbami. Jeho cílem je seznámit studenty se světem člověka s postižením a jeho speciálními potřebami s důrazem na tradiční a nově přiřazené cílové skupiny speciální pedagogiky. Představena bude socializace z dějinného pohledu,integrace,inkluze a společné vzdělávání jako proces. Důraz bude kladen na rodičovskou péči a na vzdělávání jako důležitý komponent. Studenti budou seznámeni s aktuální speciálně pedagogickou literaturou.
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (26.01.2024)
At the level of contemporary knowledge, the course presents the history and current direction of the concepts of support for people with disabilities. It is mainly focused on the constitution and development of special education as a scientific field with its interdisciplinary links. Its aim is to acquaint students with the world of people with disabilities and their special needs with emphasis on traditional and newly assigned target groups of special education. Socialization from a historical perspective, integration, inclusion and co-education as a process will be presented. The emphasis will be placed on parental care and education as an important component. Students will be acquainted with current special educational literature.
Deskriptory -
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (26.01.2024)
Výuka probíhá stardardní prezenční formou dle rozvrhu. Pouze v případfě mimořádnýcjh okolností by byla výuka realizována na platformě MS Teams.
Přímá výuka:
· přednášky 10 hodin
Příprava:
· samostudium odborné literatury 20 hodin
Seminární práce a příprava na zkoušku: 20 hodin celkem
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (26.01.2024)
Lessons will take place in the standard full-time form according to the schedule. Only in case of extraordinary circumstances would the lessons be implemented on the MS Teams platform.
Literatura -
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (26.01.2024)
Povinná literatura:
SLOWÍK, J. Speciální pedagogika, 2. aktualizované a doplněné vydání, Praha: GRADA, 2016. ISBN978-80-271-0095-8.
Speciální pedagogika.Časopis pro teorii a praxi speciální pedagogiky. Praha: Pedagogická fakulta, UK, ISSN 1211-2720.
TITZL,B. Postižený člověk ve společnosti. Praha: UK, 2000. ISBN 80-86039-90-0.
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7178-802-3.
Doporučená literatura:
MUŽÁKOVÁ, M. Byly to naše děti. O fenoménu lásky a sounáležitosti k rodičům a jejich dětem s mentálním postižením v každodennosti totality. Praha: Pedagogická fakulta,UK. 2016, ISBN 978-80-72890-874-5.
VÁGNEROVÁ, M., STRNADOVÁ, I., KREJČOVÁ, L. Náročné mateřství. Být matkou postiženého dítěte. Praha:UK,2009 Karolinum. ISBN 978-80-246-1616-2.
KOLÁŔOVÁ, K (ed.) Jinakost -postižení-kritika. Praha:Sociologické nakladatelství, 2012. ISBN 978-80-7419-050-6.
KERROVÁ,S.Dítě se speciálními potřebami. Praha:Portál, 1997. ISBN 80-7178-147-9.
RIEFOVÁ,S.F. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praha:Portál 1999. ISBN 80-7178-287-4
CHVÁTALOVÁ, H. Jak se žije dětem s postižením
Učitelské noviny
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (26.01.2024)
Required literature:
SLOWÍK, J. Speciální pedagogika, 2. aktualizované a doplněné vydání, Praha: GRADA, 2016. ISBN978-80-271-0095-8.
Speciální pedagogika.Časopis pro teorii a praxi speciální pedagogiky. Praha: Pedagogická fakulta, UK, ISSN 1211-2720.
TITZL,B. Postižený člověk ve společnosti. Praha: UK, 2000. ISBN 80-86039-90-0.
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7178-802-3.
Recommended literature:
MUŽÁKOVÁ, M. Byly to naše děti. O fenoménu lásky a sounáležitosti k rodičům a jejich dětem s mentálním postižením v každodennosti totality. Praha: Pedagogická fakulta,UK. 2016, ISBN 978-80-72890-874-5.
VÁGNEROVÁ, M., STRNADOVÁ, I., KREJČOVÁ, L. Náročné mateřství. Být matkou postiženého dítěte. Praha:UK,2009 Karolinum. ISBN 978-80-246-1616-2.
KOLÁŔOVÁ, K (ed.) Jinakost -postižení-kritika. Praha:Sociologické nakladatelství, 2012. ISBN 978-80-7419-050-6.
KERROVÁ,S.Dítě se speciálními potřebami. Praha:Portál, 1997. ISBN 80-7178-147-9.
RIEFOVÁ,S.F. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praha:Portál 1999. ISBN 80-7178-287-4
CHVÁTALOVÁ, H. Jak se žije dětem s postižením
Učitelské noviny
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (26.01.2024)
Zpracování seminární práce na zadané téma. Písemné ověřování znalostí proběhne během semestru.
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (26.01.2024)
The exam will be completed by completing the assigned task. Tasks will be assigned during the first lesson and by information system. Preparation of a seminar paper on a given topic.
Sylabus -
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (26.01.2024)
Formování cílových skupin ve speciální pedagogice a jejich současný přehled
Posun vnímání znevýhodněných jedinců a minorit: Vývoj pojetí od defektu, vady a péče ke specifickým potřebám
Komplexní přístup k hodnocení a podpoře kvality života znevýhodněných osob
Rodina a dítě s postižením. Rodičovství a sourozenecké vztahy
Vzdělávání jako důležitá komponenta života jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami
Osobní autonomie znevýhodněných osob, služby asistence
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (26.01.2024)
- Formation of the target groups in special education and their current overview.
- Shift in the perception of people with disadvantages and minorities: development of concept from the defect, impairment and care to special needs.
- Comprehensive approach to assessing and promoting the quality of life of people with disadvantages.
- Family and child with disability. Parenting and sibling relationships.
- Education as an important component of the life of people with special educational needs.
- Personal autonomy of people with disadvantages, assistance service.